Kosullayan sartlanmisliklarin egip büktügü etkilesimler tanimsiz tarifsizliginde, sosyal kisiligini ve toplumsal karakterini  bicimsel dogularla yogurup insan kimyasina icsellestirmis kiskac, kusatan iliski ve iletisim aginin cogu zaman akli, fikri, mantigi,duyguyu, düsünceyi ve bir cok hayati hassasiyeti yoran-güden duyarliliklari devre disi birakarak, dünyasinda yasadigi hayat kovalamacasinda cevre edinip, kabul görüp yer bulma  veya itibar görme adina gercek irade gelisimini saglayamaz; haliyle de özgürlükle baslayan sorgulama, irdeleme, tavir koyma, tepki duyma, özgün kabullenme, deneyimli kazanim ve birikimler cikarimlama gibi bütün diger kendine yetiskin olgunlugu saglayan olusumlarin  cevabinda dengeleyen degerini bulamaz insan.
 
Baka göre duya isite, kendini kodlayan bütün sartlandirici- kosullayici olumsuzluklar toplaminin uzaktan seyreden, kenardan duran ve usul igreti icabi kavrayip davranan kayitsiz-liyakatsizligin bozulmus ve yozlasmis insanligini kabullenmis sindirmis zorunluluklara güdümlü, bagimliliklara mahkum, itaatliliklere kul ve köle ola gide, icinde sanciyip kivrandigi ezikligin bir türlü ötesini caresini düsünme ihtimalini dahi kaybetmis ecir sabir kahir lanet matem kabus korku  bunalim gerilim issizlik gecimsizlik karamsarlik güvensizlik öfke kavga baski gözetleme takip  nizah nefret ve güvencesizligin dayattigi kusatmalardan, alisti sindi sustu ve kaniksadi gitti, akil vicdan disi her türlü vahsete dehsete saldiriya tacize tecavüze cullanarak, cöküp cöreklendigi insanligin, toplumsal kazanimlarin, onur fikir ilgi itibar emek caba kaygi ve zahmet birikimli sanat kültür  degerlerinin; ve topyekün dünya hayatinin soyan sömüren vurguncu talanci hainligine ve haydutluguna dayali,  yapan yazan buyuran ve yöneten cellat ve cehennem hükümranligina güdümlü-bagimli insanlik .
 
Bütün bu herseyi kendi gercegiyle dengeleyen birlikte yasam tabiatina aykiri ve insanlik degerlerine ters  olus bitislerin ana tetikleyeni ve köklü sebebi; daha henüz gelisim safhasinda olan bellek kaydini, bilinc deposunu, akil evrenini, fikretme zekasini, gözlemleme gücünü, algilama katilimciligini, maharet becerisini, kesfetme cesaretini, paylasma mutlulugunu, ifade ve duyurma  sevincini, tasarlama hissini, uygulama atilganligini, sevme sayma sergileme duygusunu, hayal etme ve kurgulama yetenegini,  dil ve düsünce dagarcigini, üretkenlik tecrübesini, takinti tikaniklarini gidermeye dair yol ve yöntemlerini cözümleme akilciligini, sorgulama ve kiyaslama iradesini kazanarak kisiliginde karakterlestiremeden,  baskilayip cevreleyen dar secenekli KISIR DÖNGÜ KANALLARININ kusattigi kisiyi yapistimiydi bir daha birakmayan akintisina ve cazibesine kapilip gitmeye  yenik düserek,tarafina kapatan ve kisiyi herhangi bir tarafin güdümü olmaksizin hic bir yasamsal degere esitlenmemeyi kendi gardiyanligina kilitleyen yokluk sucluluk hiclik degersizlik duygusu girdabinda ibadetsizligi günah, itaatsizligi mendebur, itiraz etmeyi ihanet sayan ideolojik köleliginin yahut inanc itibar bilen kabulün, her ektiginden yapay insan tipii sosyolojisi -kimyasi bozuk  SIYASI kukla dalkavuklugu bicme hasadindandir.
 
Bu yüzden de misal; ` Türkiye Solu ` deyimini dolup bosaltan akintinin söz, iz, ilgi, tarif, tanim, isaret, kayit, slogan, sanat, eylem, afis,  yazi,  görsellik ve benzerleriyle trihin miladina katilip; yer mevzu ve yol aldigi her yasam alaninda oldugu gibi Edebiyatta da, kalibi hic degismeyen Nazim ikmet- Ahmet Arif araligini yumusak gecislerle sentezleyen Atilla Ilhan-Can Yücel `giller; daha geride durarak mevcut vardiyeye kenardan köseden takviyeyi eklenip iliserek Gülten Akin, Ülkü Tamer, Süreya Berfe,Cemal Süreya,  Ilhan Berk,  Edip Cansever, Turgut Uyar , Ece Ayhan ve sayisiz listede pek coklari,  hizasindan ve tapinagindan destursuz cikamadiklari KODLAYAN cevrilmisligin sözde özgürlük askina yahut sevimli dünyalar yaratmak adina, daha kendilerini özgün kisilik kazaniminda bulamadan adandigi tarafliligi kapanip kilitlenerek algisi ilgisi anlayisi ve kapsam kapasitesiyle, Yilmaz Odabasi, Murathan Mungan , Yusuf Hayaloglu isimlerinde devamliligini halen bugünlere yükleyip tasiyan KISIR DÖNGÜ cöllesmesini ve kurakligini kendinden evvelkilere benzesmeksizin adeta suc,  ihanet,mendeburluk  ve günah sayan yetkisiz yetersizligin DOGMA türü dil ve dagarcigina devamlilikta asla itiraz edip kusur islemedi.
 
Ki bu devamlilik Hikmet Nazim`i kisaca özetleyen Karima Mektup :
`Ben, alaca karanliginda son sabahimin, dostlarimi ve seni görecegim . Yalniz , yari kalmis bir sarkinin acisini topraga gömecegim…..paran varsa fanila don al….ve unutma, daima iyi seyler düsünmeli bir mahkumun karisi `
 
Ahmet Arif`in : `bunlar engerek bunlar ciyandir, asimiza ekmegimize göz koyandir, tani bunlari saldir memeye, tani da büyü Adilos bebe ` diyerek, ` itten ac köpekten ciplak..Oturmus yazicilar fermanim yazar,  en leylim gecede etrafim pus yuvasi cigaramdan yananlar alnim alnimdan öperler , etme nolur gel, ay karanlik `
Sadece ve yalnizca hayatini yoksun ve cileli derbederlige mahkum kilarak, cemberinden kiskacindan  zorundan zikkimindan yolundan ve yöresinden gecmeyen herkesin kendisiyle ödesmedigi kiymetiz -degersiz hickimse oldugunu inanir duyurur yayar gibi, her kim ki bunda daha cok hayatindan büyük bir bölümü yasamadan kahirla eziyetle cebelleserek harcanmistir mertebesi yüksek dereceden ilgiye itibara sayildigi sosyal moloz veya siyasal cöplükten, en IYI kavramini da her kim ki ötekinden daha az yitiktir, kayiptir, yoksuldur, sefildir ve ölüme aday mapusluga talip her siyasi slogan manevraciligina marabadir, en gecerli oyu ve kabulü en temize cikmis halden alan bilen Türk Solu yazar cizer sanat sinema müzik veya edebiyatciligi, ayni kafa güdümü  girdigi kapanmisligin kendi kendini tek kisilik tapinak, toplum,  yahut filim tanrisi varsayan; anlayis bozuklugunda, dolasim aginda, dengesizlik zehirlenmesinde, idrak saplantisinda ve siyasal kodlanmalarda endüstriyel ideolojileri de onayip imar ederek katki sundu , kaynak aktardi, katilim ve  destek sagladi, mamur ve ihya etti.
 Sagdaki Yedi Güzel Adam ismiyle öncelenmis tekrarlara endüstrisini ve dolasimini tesis olarak Yapay Zeka Dünyasina kolandiginin adanmis devami olmayi metropollestirilen MEDYATiK`ligi nasil ki Serdar Tuncer, Senai Demirci veya Ismail Kilicarslan ve sayisiz benzerleri sür piyasadan dönüp dolasiyorsa…
Ortak noktasi hep agit, aci, keder kahir, nizah, korku, karanlik, ölüm ve ardillari olan, en az yarisindan fazlasini yasamayarak cileye, eziklige, kavgaya, yokluga, yoksulluga hayatini kisiligini aklini aliskanligini kisiligini karakterini  ve insanligini yitirmis,inanc ve ilericilik adina özgün duyarliligindan kaynakli itirazi günah, tepkisi hainlik sayanlarin  kaderini hep kusatildigi yalan yanlislarla terbiye ettigi hic bitmeyen günü güncesiyle; ve hep artan katlanilmaz ve sürdürülemez zavalliligi yükleyip kosullayan MERTEBE GECME veya ESIK ATLAMA kistas kiskaclariyla, en temiz , sadik ve saglam dava mübaregi yahut dünya  yoldasi olmanin hüküm yazaip söyleyen hurafecileriydi BOGAZICI BARONLARININ ap ayri dünyadan uluslararasi ortak cikar tanrilariyla birlikte kurgulayip idareye sevkettigi her istek ve icaba kullanisli  sag yahut sol.
 
Bu yüzden yasanan hayatin ikide bir calkalanip dönüp dolasip kuramadigi saglik dirlik düzen istikrar ve huzurundan, baska hal dil yol bilmeme sebebiyle kahir keder endise siddet nefret nizah garez giybet kokusma yozlasma cürüme hir gürleri kiskirtip köpürten ve herkesi icine alip yutan ayni karaktere özgün artan  kalabaligi ve belasiyla  kent carpikligi yapilasmasinda, sosyal siyasal ve toplumsal hayatin topyekn saplanip kalmasi, hic de tesadüfen rastlanti sonucu hacizlik icralik degildir.
 
Sanati MAGAZiN SOYTARILIGINDAN BASKASINA  yok, kültürü BOP MEZIYETiNE MEDYATiK mozayikligi süslenip yozlasmissa, kiralik hayatin emaneten ödüncüyle yasadigi dünü babalar gibi satanlarin ihanet icraatina ve hainlik fiillerine her sekil üst orta ve alt yapi hazirlayan ihale ortakcisi, sivil toplum yapip örgütleyen Pazar mamülü piyasalar gözdesidir.
 
Son olarak Nazim tüm bunlari kisaca özetleyerek birbirine benzer bir siirinde :
`Birden bir kus vurulmus gibi kanadindan, bagirmadi, gidenleri geri cagirmadi, bakti yalniz dolu gözlerle, uzaktan atlarin parildayan nallarina, atlilar kayboluyor günesin battigi yere, atlilar atlilar kizil atlilar, atlari rüzgar kanatlilar ` ..sözleriyle, derinligi ve kimligi  bilinmeyen rüyalardan hickimseyi görüp görüsemeyen tek kisilik tapinakli, kesin buyruklu, dogma dökümanli, yazili bir tabutu kendine hayran kalanlara bütün aci keder yokluk yoksunluklarla- kodlanmis tapinagin itirazi sorgulamasi suc ve günah sayan- efsaneleyip emanet eder vasif ve niteliktedir.
 
Ayni aci kahir endise kusku hüzünlerle, hayatinin hepsini neredeyse yasamadan heba etmeyi en sefil en yoksul, en sadik, en rüsva, en mutsuz, en zayif, en yalniz, en kenar, en zavalli, en kendini acindiran ve dilendirten her kimse temiz, saglam, güvenilir, iyidir demeye mezun eden sant-Edebiyat anlayis ortakliginin    Edip Cansever`i de, AGIT adli bir siirinde :
`Gün bitti, saat kac, bitecek mi birgün bu savasimiz, Hak edilmis hüzünlerimiz olacak mi bizim de, Dönüp dönüp arkamiza baktigimiz, Bir dünya kalintisi üstünde, Hak edilmis hüzünlerimiz olacak mi bizim de `…seklindeki bildirim ve duyurusu, ögretilmis olanlari tekrar etmezse kendini günahkar ve suclu sayarcasina adeta hzadan cikmayip, hata kusur islemeden kosullanmis kusatmalarin SOL ve Ilericilik zaptedmek adina BOP tarafina dogrulugun istikametini takip ediyor ve tabelasini tasiyordu.
 
Ve BOP dövizleme kurculugu, kurup kullananlarin cesaret madalyonlu AVRUPA BIRLIGI Raporlanma gündüz vakti havai fiseklenmesinde taaaa, taaa O `zaman `delikten süprmeyin kullanin `Cüneyt Zapsu istirakli ve Mehmet Ali Birand modaratör müdahaleligiyle, uluslararasi yagma yikim projelerine dair bugünlerin uzatmalarini oynadigi banka borsa mafya tarikat sipor reklam servis ajans moda holding tüsiad müsiad sanat ve edebiyat cikar ortakcilari ve yerli isbirlikcileri haydutluk sahtekarlik manevra kabiliyetleriyle, siyasi bilesenli kan ve koalisyon bagindan, iflasin esigini coktaaaan gecmis tüketmis bitmisti..
 
Seyfi Karaca…Kasim / 21

( Kısır Döngüler Dogmatigi başlıklı yazı Yeldegirmeni tarafından 24.11.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.