SARAYDERESİ
Su hayattır. Su akılla birlikte ekmek demektir.. Eski zamanlarda Değirmenler suyun gücü ile  buğday tanesini, una dönüştürmüştür.
Yine SU ENERJİDİR  türbünlerden geçmek sureti  ile elektrik üretir..Akış tönünde malını salını taşır... 
Öyle bir su var ki içinden altın akar.. Sarayı kurar somrada saray dan tekrar akar. . Parayi ilk kim buldu? Lidyalılar.. Sart Deresi, Salihli de bulunan Karun diye de  bilinen Krizos un 100 bin lik kentinden 100 haneyi bulmayan Sart Mahmut  Köyüne dönüşse de  saray ın fünümüze ulaşan  derelerindendirve ibretliktir.. ..
Bozdağ dan doğup içinde altın barındıran dere mö 1700 lere dayanan ilk yerleşkenin başlangıcıdır..
O tarihden bu tarihe bu "sart deresi "saraya yakın olanların kazançlarının katmerleşmesi, kazanç yoksa, var edilmesinin tarihsel başlangıcı olmuştur..Kim saraya yakınsa kazanır i... SOsyolojik ve siyasal gelişimde hep böyle olmuştur..BAşlangıcta iyi hatipler, filozoflar gelir, sarayın efendisinin önünde diyaloglar girer hem seyircisini hemde efendiyi eğitir eğlendirir ve geliştirirdi.S Onradan giderek şaklaban olanların, kim yalaka ise kim iyi kamdırıyorsa saraya girdiği ve koca imparatorlukların böylece yok edilip liyakatlı olanlarınsa kurban edildiğini gördük.. 
Saray'ın deresi, zenginlik dağıtır,dağıtır da taşıdıgı suyun debisi, kaynaktaki altın madenin verimliliği zenginliği, şatafatı ve ondan geçim sağlayanların sayısını belirler .. Ama  100 binlik şehir ne olursa olsun sonunda bir köye dönüşür, Kaçınılmaz son sarayın varlığı ile  değil altının varlığı ile doğrudan ilintilidir.. . Altın biterse harç bitti yapı paydos olur.. Pers Kralı Kiros  ta doğudan gelir ve biriktirdiğin bütün zenginlikleri alır.. Şehri yerle bir eder ve gider...Neden? Sen ülke kaynaklarını, devlet yönetiminde, devlet yönetimini sevk ve idarede kadük kalırsan sade kar'a endeksli yönetirsen olacagı yıkımdır.. 
Başlangıcta Saray deresi öyle inanılmaz bir debiye sahiptir ki aktıkça en büyük enerjiyi sen üretirsin.Yetenekli olmasan da "tabiat ana" sana verir.. Verdikçe sınır tanımaz şekilde verir..
Yuvarlaya Yuvarlaya getirdiği tane altınlar seni değil 7 sülaleni taşır da sen yine de daha yok mu dersin..? 
Hiç emeğin olmadan daha önceden gelmişlerini biriktirdiğini Krizos a yakın olduğun için el koyar sana ceza keser ya terki diyar edersin a da öte dünya gidersin ve sahip olduklarında yeni sahibine geçer.
Saray Deresi öyle bir su taşır ki sadece senin değirmen bütün unları çeker ve bütün şehir tüm buğdayını sadece sana getirir..
Altını sen topluyorsan unu sen cekıyorsan buğdayı sen alıyorsan  gel keyfim geldir.. Ama bir de sarayın dışındakilere sor..

Torun Halili
( Sarayderesi başlıklı yazı HALİLİ tarafından 28.04.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.