CEMİL CAHİT GÜZELBEYİ   UNUTMADIK

 

               Ahmet AYAZ

Ahmet AYAZ

          Gaziantep Güneş Gazetesi 17 Mayıs 2022

…………………………………………………..

 

 

           Yıllardır hatıralarımda yaşayan Güzelbey’i,  1 Mayısta kaybettik. Ama  anmakta geç kalmış sayılmayız kanaatindeyim. Unutmadık, hem de yaşadıkça unutmayacağız.  Cemil Cahit Güzelbey, Gaziantep’in sevilen ve ünlü isimlerinden birisidir. Şair, araştırmacı, yazar ve hukukçuydu. Ölümünün tam 27. Yılında onu hala unutmadık. Unutmayacağız. Rahmet ve saygı ile anıyoruz. 1960 lı yıllarında Gaziantep’in parmak ile gösterilen hukukçusu ve kültür adamıydı, araştırmacısıydı, yazarıydı. Gaziantep’in caddelerinde görürdük ama, konuşmaya cesaret edemezdik. Çok samimi ve sevecen bir insan olmasına rağmen ağırbaşlı ve heybetli bir duruşu vardı. Aradan yıllar geçti, kader bizi 1983 yazında, İncioğlu İş Hanının zemin katında, Zeki Külekçinin yayınlamış olduğu Bugün Gazetesinde birleştirdi. Tanıştıktan sonra biribirimizi ev telefonu ile arayacak kadar samimi olduk. İyi veya kötü günlerimizde hep beraberdik. Biribirimizi ölünceye kadar unutmadık. Oğlu Rağıp Bey sağ olsunlar beni bir baba dostu sayarak, bazı sıkıntılı günlerimde bana destek olur. Allah ömrünü uzun etsin. Cemil Cehit Güzelbey’in, bana hatıra ettiği imzalı bir vesikalık resmini, hakkında yazdığım bir yazı ekinde Tarla Dergisi’ne Tahir Kutsi Makal’a göndermiştim. Resim dergide kullanılır veya kullanılmaz bana iade edilmelidir demiştim. Yazı yayımlandı ama vesikalık imzalı resmi yazıda kullanılmamış, bana da dönmedi. Tahir Kutsi Makal’ı telefonla aradığımda telefonumu açan kişi “başınız sağ olsun dedi”. Makal Hakkın rahmetine kavuşmuştu, şaşıp kaldım. Onu da burada rahmet ile analım. Rahmetli ile anılarımı anlatacak olursam sayfalara sığmaz. ( Birer sakit yığındır, gördüğün emreden başlar. Ne ibret verir insana, bakınca mezarlıklar) Mezarlıklar isimli şiirinden yukarıdaki iki mısralarını bir türlü hafızamdan atamıyorum. Şimdi aşağıya öz geçmişinden bir kesit alıyorum.

Hukukçu ve tarih yazarı (D. 25 Şubat 1908, Gaziantep – Ö. 1 Mayıs 1995). Bazı yazılarında Emrah imzasını kullandı. İlk ve ortaöğrenimini Gaziantep’te, lise öğrenimini İstanbul’da askerî lisede tamamladı. Ankara Hukuk Fakültesi (1938) mezunu. Islahiye’de sorgu hakimliği, Pötürge’de hakim yardımcılığı, Akçadağ ve Birecik’te cumhuriyet savcılığı görevlerinde bulundu. 1949 yılında resmî görevinden istifa etti. Serbest avukatlık yaptı. Emekliye ayrılıp (1974) kendini tamamen araştırma ve yazılarına adadı. Türk Dil Kurumu üyeliği ve Gazeteciler Cemiyeti başkanlığı görevlerinde bulundu.

Gaziyurt (1949) adlı bir gazete çıkardı. Makaleleri, çeşitli gazete ve dergilerde yayımlandı. Birçok kongre, seminer ve sempozyuma katıldı. Sunduğu tebliğlerin ve yaptığı araştırmaların bir kısmı tefrika edildi, bir kısmı ise kitap hâline getirilerek basıldı. Çeşitli kurum ve kuruluşlardan yirmi beşe yakın ödül aldı. Gaziantep Üniversitesi tarafından kendisine fahrî doktor unvanı verildi (29 Mayıs 1989).

ESERLERİ (Araştırma):

Gaziantep Folklorundan Notlar (1959), Gaziantep Evliyaları (1964), Gaziantep Şer’î Mahkeme Sicilleri (3 cilt, 1966), Gaziantep Şer’î Mahkeme Sicillerinden Örnekler (Hulusi Yetkin ile, 1970), Gaziantep Camileri Tarihi (1984), Gaziantep Tıbbî Folklorundan Yapraklar (1984), Ceaniler (1984), Birecik Şairleri (1988), Gaziantep’ten Kesitler, Dinsel Bir Gezi, Millî Kurtuluş Savaşında Kilis, Gaziantep’e Özgü Yemekler, Halk Ozanı Efgan Didarî Hayatı ve Eserleri, Gaziantep’teki Cumhuriyet Öncesi Giyim ve Kuşam, Gaziantep’te Geçmiş Yıllarda Giyim ve Kuşam, Abdullah Edip Bayram (tefrika edildi).

Cemil Cahit Güzelbeyi 1 Mayıs 1995 tarihinde ebedi yolculuğuna, basın mensupları, Eski Milli Eğitim Bakanı Hasan Celal Güzel, Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı, Celal Doğan, ailesi ve Oğlu Dt. M.Rağıp Güzelbey ve Rahmetli Şıh Mehmet Sakioğlunun, Cemil Cahit Güzelbey için yazdığı bir şiiri, gür sesi ile, okuyarak yolcu ettik. Mekanı cennet olsun

 

( Cemil Cahit Güzelbeyi Unutmadık başlıklı yazı Ahmet AYAZ tarafından 17.05.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.