İYİ KALPLİ SİYASET
İT KALPLİ SİYASET...
Kelimelerin, başörtme usullerinin, sakal bıyık şekillerine siysal anlam yükleyerek, siyasetin fikri düzeyinin boşaltıldıgı tek bir harekete indirgeyerek "gerisini boş ver,"dediğimiz dönemlerden geçiyoruz..Oysa siyaset, bir var olma biçimi ve yönetme sanatıdır.. 
İyi kelimesi gerçekten iyi anlamında kullanılmış olup, herhangi bir siyasal yapı ile alakası yoktur..
Mukayeseli Dinler tarihini okudukça kurumsal siyasetin, krallık dönemlerindeki, kralın kişisel yetenekleri ve yardımcı personelinin dirayetleri yönünde siyasetlerinin kurumsallaşamadığını görüyorsunız..
Hz İsa. Hiç savaşmadı ama 12 havarisi ile en az 400 yılı gizli ibadet ve ölüm korkuları ile geçen dinin bugün milyarlarca inananı var...
Hz Musa da savaşmadı Firavun un ordusuna karşı kaçan durumumdaydı. Kadrosu kardeşiydı. Kudus e girerken halkını savaşa çağırdığı halde esaretten kaçmış  halk savaşmadı.. Kendi kan bağlarının ötesine geçemeyince dünya da  17 milyon civarında Yahudi yaşıyor..
Hz Muhammed hem komutan olarak paganistlerle hem de inanan olarak nefsiyle savaştı.. Adına cihad denilen bir ibadet şekli oluştu..Milyarlarca inananı var.Son din olmanın nufuzu var.. Günümüz de hala savaşıyoruz..Ama Nefsimizle değil kafirle değil müslüman müslümanla  savaşıyor..O zaman  il mi siyaset iddiasında ya da iddia da bulunanlarda bir hata var.. 
Tüm dinlerin, ortak paydası  yaratıcı dır..
Peygamberler sonrasında inanç için mi yönetim, yönetim için mi inanç sorusunun cevabı ilmi siyaset olmuştur.
İlk 4 halife nin tamamı farklı usullerle göreve gelmişlerdir .. Ortada sadece bir inanç değil  yargısı ordusu valisi  olan devletleşmiş halide vardır.. O halde ikitdara gelde nasıl gelirsen gel diyen Makyavel in 1000 yıl sonra teorisyenliğini yaptığını, müslümanlar pratiğini yapıyordu.  
Muaviye,.3.Halife Hz Osman ın öldürülmesini gerekçelendirerek, Şıffin Savaşında müslümanı müslümana katlettirmiş, savaşı kaybedecekken, barış anlaşmasına mızrak uçlarına asttırdığı kutsal kitap yaprakları  ile yenilgiden kurtulmuş ama islami ayrışmanın fitilini o yüzyılda ateşlemişdi.
Hz Ali nin şehid edilmesinden sonra da halifeliğini Hz Ali oğlu Hasanı ikna edip, ölümü sonrası velihat ilan edeceğini sözünü vermesine ragmen kendi oğlu ile Emevi krallığının dönemini başlatmıştır..
Günümüze kadar süren Müslüman kırılmaları, dine kaynaklık eden söz ve davranışlara, gerçek olup olmadıgına bakmaksızın, egemenlik gereği anlam bindirmeleri hep ilmi siyaset olmuştur.Kardeşini mi zehirleteceksin? Al fetvayı ver şuruba kadar inanç düşürülmüştür.. Ne için dünyevi iktidarın  muhterisleri için.. .
Emeviler den Abbasilere geçiş, dinler arası değil din içi çatışmalarda kadrosu güçlü olan ve halkla doğru dialogu sağlayarak daha çok vererek, zenginliğini paylaşanlar,savaş da  asker temini, barışda askerin hazırlığı kendi sine karşı isyan girişimleri hakkındaki bilgi akışı  yargılamada eşitlikçi ve adil davranmaları hem kendi ömürlerini hemde krallıklarının ömürlerini belirlemiştir..
Yazı örnekleme yolu ile yoluna devam edecektir.. Soyut kavram ve kelimelerden ziyade somut ve döneminin o kavramlara dayalı sonuçlarını ortaya koyacak ve günümüzdeki paganlaşarak inançlarını yönetim uğruna yaralayanlara ışık tutmaya çalışacaktır..
Harun Reşid genç yaşta (20) 5.abbasi halifesidir.. Tahta çıkışı kardeşinin kendisi yerine oğlunu velihat ilan etmesi kendisinin bunu tanımaması üzerine hapse atılması hapisdeyken kardeşinin 1 yıl sürmeyen halifelik ve kişisel ömrünün şüpheli sekılde sona ermesi ile kral olmasıdır.. Yıllık 280 tona tekbül eden ganimet gelirler i her gün bin dirhem paranın sadaka olarak dağıtılması, harp yönetiminin barış zamanına yayılması müslüman olmayan ahali içinde kadılık kurulması, zorla ve hile ielde olsa 20 uaşında ele geçiren Harun Reşid i bugün bile örnekleme yapıyorsak ilmi siyasetindeki büyüklüğü gösterir..Yahya El bermeki  onun veziridir.. Tahta geçişi, yunan antik tarihinden, farscadan arapçaya ceviriler, şatafatlı binalar. Çitlikler su kanalları onun vezirliğinde gerçekleşmçştir.. Bermekiler olmadan ordu ve kamuda işler yürümez hale dönüşmüş tür.. Harun Reşid İfadesi ile gök yüzüne bir güneş yetişir demiş ve tüm aile yi tasfiye etmiştir.. İlmi siyasetinde rizikosu çoluk çocuk esaret çarmıha gerilme tepsi de kelle sunumuna konu olma şartlarını da taşır.. Yerken yedirmenin bile boyutunun darlığı bir noktadan sonra geniş halk kitlelerine aynı hızla verememe sonuçunu sitayiş yanında yergileride doğuracagı ve yerginin son getireceği kaçınılmazdır.Ye de sonsuz kere sen yetmez akrabaların da yemesin.. Devleti işlemez hale getırırsen kulağımda gözümde sen olsan keser atarım deşer atarım..Hac dönüş yolunda aniden  Harun Reşid, en makbul yöneticisini zindana atmış oğlu caferı de idam ettirmiştir. 
Unutma.. Yönetici, konusu kendisinin olduğu  alternatif maliyete katlanamaz.. Hukuk ve kurallarının gelişimi, hep bu alternatif maliyet yörüngesinde  yönetici ödünleri olarak ortaya çıkmış ve meclislerle ve bağımsız yargı ile   kurumsallaşmasını tamamlamıştır..
Yine Selçuklu İmparatorluğunun kuruluş aşamasında  11 yaşında babası tarafındam söz davranış kabiliyetleri ile  askeri ve idari bir deha olduğu görülen Melikşah , ağabeyleri olmasına ragmen veliaht ilan edilmiştir.. Devletin her kademesinde var olan dünyanın ilk üniversite kurucusu ünvanı ile kamu yöneticisi yetiştiren Nizamımülk e bile sonsız kere tahammül edememiş Hasan Sabbah ın militanlarının saray içinde girip suiskastine engel olmamıştır..Süreli Göz yummak, katlanmak değil iktidarın, perçinlenmesi anlamı taşır.. 
Osmanlı Sultanı Fatih, gökyüzünde 2. Güneşe tahammül edemeyeceği için son Türkmen kökenli beyliğin vezirini ve ailesini tasfiye etmiştir.. Anadolu Türk beylerinin varlığı bile ilmi siyasetine engel olacagı için dağıtmış sürmüş güç merkezi olma ihtimallerini bile ortadan kaldırmıştır.. Merkezi idare yoksa ne insan, ne inanan var demektir.. O halde devlet için kardeşinide katledebilirsin diyen din değil ilmi siyasettir.
Tarih de elinde güç varken kral olacakken olmayan tek kişi Göktürk Devlet kurucularından olan vezir Tonyukuk dur.. Türk töresi ili ve milleti için arka planda durmuş ve devletleşme sürecine katkı sağlamış çin budist din ve ögretilerinin halk üzerinde uyuşukluk yararacagını sebep göstererek  budist ögreticilere engel olmuştur..Türkçe düşünüş, türkçe duruşun var olması temennimizdir.. 
Tarih de Din için de devlet içinde olsa yönetici dediklerin ilk elden halife de olsa soydan da gelse varsa yoksa ilmi siyasetin dizginlenmedikçe toplam faydaya hep zarar vermiştir.. Dizginlenme, hukuk eli ile olur..
Önceden belirlenmiş kurallara göre hareket zorunluluğu esaret değil bizzat özgürlüktür. Hatta diğer özgürlüklerinde teminatıdır..
İyi kalpli siyaset, en faşizan yöntemlerin uygulandığı dönemlerde bile uzun süreli olmuştur.. Ama iyi kalbin atmadığı dönemle de son bulmuştur. Allah isteseydi her kesi iyi kalpli yapardı. Ama it kalpliler olmasa biz yine iyi kalplileri fark edemezdik..
Hukuk iyi kalpliler için değil it kalplilerin tüm insanlığı savaşa sürüklememesi, nesilleri yok etmemesi, doğayı tahrip ermemesi, suni mikroplar üretilmemesi için öngörülmüş, geliştirilmiş kurallar ilkeler ve değerler bütünüdür..
Sahip çıkarsak var oluruz.. Yoksa gerisi karanlık..

TORUN HALİLİ
( İyi Kalpli Siyaset İt Kalpli Siyaset başlıklı yazı HALİLİ tarafından 26.06.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.