Şimdi ana konumuz olan ittifaklara geçelim. İttifakların
gerçekleşmesinde etkili olan “dört özne nesnel nedenler vardır”. Bunlardan ilki
totem alanlı üreten ilişkiydi. Ve “üreten ilişki”, ittifak etmenin “
özne-nesnel temel nedeniydi”.
İttifakların gerçekleşmesinde “birinci temel neden” olan asıl
grubun kendi üretim ilişkisinin olmasıydı. Grup kendi üretim ilişkisi üzerinde,
gruplar arasına doğru bir uzam ve salınımla üretim yapabilen grupların üretim
ilişkili referansları üzerinde bağıntı ve bağlantı kuracaktı.
Bir grubun üretimini yaptığı iş, o grubun totem dönemde “totem
mesleği, ittifaklar içinde de ilah mesleğiydi”. Üreten ilişki nedenle elde
edilen ürünler de “totem ürünü ya da totem yiyeceğiydi”.
Totem ürünleri üzerindeki girişen bu bağıntı ve bağlantılar
da gruplar arasında grupların birbiri için birbirine karşılık bir mütekabil
ürünün, sunu değiş tokuşunu ortaya koyacaktı.
Artık gruplar totem ürünlerini salt kendisi için değil de
karşı grup için de üretiyordu. Ve karşı gruba da ayni bağlamda kendisi için ürettiriyorlardı.
Önemli olan da, ekonomik değeri olan da buydu.
Buna üretim hareketi deniyordu. Üretim hareketi bu sürecin “nesnel bir
ittifak bağıntısıydı”.
İttifakı bağıntıyı ortaya koymanın ikincisi nedeni bir öznel
anlama olan kardeşleşmeydi. Kardeşler olmaydı. Kardeşi olma söylemi “o düzlem
içindeki sosyolojik birimin, en temel bağ yapıcı anlayışıydı”. Üçüncüsü öznel
bağlam süt emme. Sütünden emmenin manası, yine bağ yapıcı, aiti kılıcı bir
ittifakı anlayıştı.
Dördüncü öznellik te kardeşlerin birbirine dokunum
meşruiyetiyle kişinin o kardeşlerden doğmuş olmasıydı. Totem soyundan-totem
kardeşinden, ittifakın ilahi kardeşinden doğmasıydı. Bu son üç öznel bağ
ittifakı sürecin öznel bir sosyolojik bağıntısıdır.
İttifakın öznel nedenleri aslında totemdi tabu nedenlerden ileri
geliyordu. Totemi anlayışlar ilk sel ölçekler olup; şimdi de ittifakı yoruma
göre değişen, dönüşen, biçim alan anlayışla, ittifakı idraktiler.
Kardeşi olma gibi sosyolojik bağıntı, öznel iken; sosyolojik
bağıntıya konu olan, sosyolojik bağıntının nesnesi ya da sosyolojik olan sosyal
olgu (kişi olgusu, yani kişiler) nesneldiler.
Kardeşi olma, Süt emme ve kardeşler arası dokunumla doğmanın
öznel ve sübjektif anlayış olması hem kültürel bir inşa kalıbıdır. Hem totem
dönem içinde içsel vesile nedendir. Totemdik öznel ilişkiler ittifakı bağıntıyı
ortaya koyarken de ittifaka dıştan etki eden, dışsal bir vesile nedene
dönüşeceklerdi.
Nasıl totem ilişkiyi ortaya koyan asıl neden sosyolojik
neden olmayıp “ihtiyaçlar hiyerarşisini” grup gücü üzerinde sağlama gibi nesnel
bir nedense; yine İttifakı kotaran asıl neden de üretim ilişkisidir.
Kişilerin kendisi gibi kişinin özne-nesnel olması hariç,
diğer öznel nedenler olmasa da ittifakı süreç er veya geç; şöyle ya da böyle
mutlaka üreten ilişki gibi nesnel ve temel nedenlerle başlatırdı.
Günümüzden 12 bin veya 15 bin yıl önce üretim ilişkileri
şurada burada tek tek mısır patlaması gibi kesikli sürekli eylemlerle yalıtıma
gruplar içinde başlamıştı. Civarlardaki totem grupların daha çoğu milada kadar
milat sonrasına kadar bu tür grup içi bir üreten ilişki içine bile girememişti.