MEHMET KAPLAN

Onu ilk defa Komünizmle Mücadele Derneği çalışmalarında fark ettik ilk defa. Türk toplumu onu ilk defa bu derneğin yayın organındaki yazılarıyla tanıdı.

Sonra edebiyat kitaplarındaki yazılarını okuduk. Bu yazılar onu bize tanıttı. Eserlerini aldık. Nesillerin Ruhu’nda onu kendimize yakın hissettik. Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünde öğrencisi olduk. Şiir tahlilleriyle şiire başka bir açıdan bakmayı öğrendik ve bu tahlilleri çok sevdik. 1. ve 2. Kitapları ders kitabından öte benimsedik.

Hikaye tahlillerini okuduk. Edebiyat Araştırmaları dolu dolu bir şeyler kazandırdı bize. Derslerinden haz aldık. Tam bir entelektüeldi. Hem hoca hem de tam anlamıyla entelektüel bir hocanın öğrencisi olma şans ve mutluluğuna erdik. Bu bizim için bir baht ve talih işiydi. İkinci yıl emekli oldu. Üzüldük. Keşke birkaç yıl daha erken gelebilseydik, fakülte eğitimi boyunca öğrencisi olmak mutluluğuna erebilseydik. Artı onu amfide bize ders anlatırken göremeyecektik. Fakültedeki tek modern entelektüel hocadan da mahrum kalacaktık.

Tanpınar’ı onunla tanıdık. 19. Asır Türk Edebiyatı’nı onun anlatımlarından izledik. Şahsi zaaflarına da tanıdık olduk. Gıyaben tanıdığımız kişilik yerine bambaşka bir kişiliğiyle karşılaştık. Ama onu böyle de kabul ettik. Bu yeni kimliğiyle de yanımızda değerliydi. Çünkü o farklı bir kişilikti. Entelektüel eğitmen olarak farklıydı. Eleştirilerin odağındaydı kişilik olarak, ama değerliydi. Berna Moran ‘onun için sağcı materyalist yakıştırmasını yapmıştı. Bunu yadırgamamıştık. Onu böyle de kabul etmeye hazırdık. En azından yanlış tanımadan kurtuluyorduk. Ve ona bu gerçek kimliğiyle dünyamızda yer veriyorduk.

Bize gerçeğe en uzak yolan varmalı anlamında sözler naklediyordu Alain’den. Alain’i onunla tanıdık. Sevmedik, sevemedik ama tanıdık. Onun Alain’i bu kadar yüceltmesini anlayamadık. Ama ondan aktardığı düşünceleri dinledik ve yararlandık biraz da olsa.

Asistanlarıyla özel yaşantısının dedikodusunu yapmaktan biz de kurtulamadık. Tanpınar’ı onunla tanıdık ve sevdik. Onun şair, hikayeci, romancı ve edebiyat tarihçisi yönünü onunla öğrendik.

Onun derslerin yoklama yapmadığı halde aşkla koştuk.


Ahmet Kemal
( Tanıdığım Ünlüler Mehmet Kaplan başlıklı yazı EDİP GÜL tarafından 21.09.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.