Anadolu’da kimler vardı, yer isimlerini kimler koydu?

“Biz Ne Zamandan Beri Anadolu’dayız?” Makalemi okuyup on binlerce yıldır bu topraklarda olduğumuz bilgisine ulaşacaksınız. Mustafa Kemal Atatürk “Kırk Asırlık Türk Yurdu Düşman Elinde Esir Kalamaz” derken o günün bilgisi ile dört bin yıldan bahsediyordu.

 

Server Tanilli Yüz Yılların Gerçeği ve Mirası birinci cildi okuyun. Oradan Yunan yâda Helenlerin Anadolu halklarını işgal ettiklerini öğreneceksiniz. Yani burası Helen yâda Yunanlıların değildi. Buradan anlaşılıyor ki Helen, Roma, Bizans Anadolu halklarının dilini dinini ve yer isimlerini değiştirmiştir.

 

Biz Türkler egemenliğimiz altına aldığımız hiçbir memleketin dilini, dinini yer isimlerini değiştirmemişizdir. Türkler 1071 de geri döndüğünde Anadolu’da kalanlar asimile olurken yer isimleri de Rumcaya dönmüştür.

 

Buradan nereye gelmeye çalışıyorsun dediğinizi duyar gibiyim. Ben Anamas dağlarının eteğinde Beyşehir gölü kıyısında (1932 yılında satın alıp yerleşmişiz) Gedikli köyünde yaşayan bir Yörük çocuğuyum. Yaslandığım dağların isminin nereden geldiğini sorunca söylentiye göre kısaca şöyledir. “ Orada yaşayan bir Yörük kadını oğluna hırsızlık yaptırırmış. Oğlu yakalanınca beni asmayın anamı asın demiş. Isparta Yenişarbademli’de İsmet amca ile yaptığım röportajda “Yörük kadınının oğluna hırsızlık yaptırdığı yer.” Yörük Haber Ajansı YoTube kanalımdadır. Bu söz bir Yörük olarak beni incitmişti. Yıllarca bu dağların ismi başka bir şey olmalı diye düşündüm. Doksan beş bin küsür hektar alanın, çevresi dolaşılacak olsa 150 km kadar yerin münferit bir olayla adlandırılması mümkün değil.

 

Peki, buranın ismi nereden geliyor?

Çocukluğumdan beri bu dağları karış karış gezmişimdir. Bin bir çeşit çiçekleri görmüş olmama rağmen isimlerinin çok azını bilirdim. Bu yıl Yörük Haber Ajansı YoTube kanalım için bolca çiçek vidoları çektim. Çiçek ve bitkilerin çekimini yapıp sonra araştırıyorum. Bitkiler hakkında geniş bir bilgiye sahip olunca Anemon çiçeğini araştırdım. Bu yıl bulup çekemedim ama kırmızı ve mavi Anemonu, hafızam yanıltmıyorsa bu dağlarda gördüm.  

 

Biz Anadolu’ya geri döndüğümüzde bu coğrafyada yaşayan Rumca konuşan halklar yavaştan Türkçe öğrenmeye başlamıştır. Bu dağların ismi nedir? Kırık Türkçesi ile Anemosu dediyse, söylene söylene bizde onu Anemeus = Anamas yapmış olamaz mıyız?

Anemon = Anemous = Anamas

( Anemon Anemous Anamas başlıklı yazı mehmetgarip tarafından 28.09.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.