"Büyüyünce ne olacaksın?" diye sorulunca çocuklara eskiden,"muhtar olacağım."derler ve gülümsetirlerdi parlak zekalarıyla.

Muhtarlar saygıya değer insanlardı  ve kız istemeye özellikle hep onlar davet edilirdi.Kimin bir derdi varsa onun kapısını çalar o da elinden gelen tüm yardımları esirgemezdi.Fakirleri doyurur,sevenleri kavuşturur,küsleri barıştırır,borç isteyene  para verir,hasta olanları doktora götürürdü.Kısacası başı sıkışan  onun yanında alıyordu soluğu.

Muharın karısı olmak,oğlu olmak,kızı olmak,gelini olmak hatta kardeşi olmak bir ayrıcalıktı ve muhtar kadar en az onların da sözü geçerdi."Benim kim olduğumu biliyor  musun sen,muhtarın oğluyum,eğer bu işimi yapmazsan  başına geleceklerden ben sorumlu  değilim".gibi tehdit cümlelerini;
"Amcam muhtardır,çevresi çok geniştir,selamını söyle seni hemen işe alsınlar."gibi ayrımcı cümleleri çok duymuşuzdur.

Bir olay olduğunda,jandarma,ilk onun  ifadesini alırdı.Kız mı kaçırdılar,hayvan mı çaldılar,kaza mı oldu,birisi vefat mı etti,birisi askere mi gidecek,haftaya kimlerin düğünleri var,kimler boşandı,kaç bebek doğdu ve okuldaki öğretmenlerden  kahvedeki  işsizlere kadar  her şeyden  ilk onların haberleri  olurdu.Tabir yerindeyse muhtar,o yörenin başbakanıydı ve her şeyden sorumluydu;eğitimden,sağlıktan,temizlikten,güvenlikten ve adaletten.

Hepimiz müslümansak,imanlıysak,aklı başında insanlarsak,vicdanlıysak,devletçiysek,milliyetçiysek ülkemizdeki bazı sorunları  özgürce tartışabilmeliyiz.İktidar partisi büyük
 bir rikse girerek bazı düzenlemeler yapacağını sanmam,muhalefet partisi ise yanlış anlaşılacağından korkarak  tehlikenin kucağına kendisini atmaz.

Hem kolay anlaşılabilmesi hem de akılda kalabilmesi için öğrenciliğimden gelen alışkanlıktan dolayı maddeler halinde  yazacağım:

1.Halkın,muhtara olan bakış açısı değişti.Örneğin ben,mahalle muhtarımızı seçimden seçime okulun önünde bizleri beklerken görürüm takım elbisesiyle.

2.Muhtarların görevi azaldı.İlerleyen teknoloji  sayesinde birçok işlemlerimizi e- devlet üzerinden  yapabiliyoruz hem daha kolay daha hızlı.

3.Muhtarların amaçları değişti.Bu acı bir gerçek  toplumumuzda ne yazık ki bir kısmı ek iş olarak görüyor, zaten çoğu esnaftır,bir kısmı da emekli olabilmek için kalkışıyor bu işlere.

4. Muhtarlığı bir meslek haline getirenler olduğu gibi,saltanata dönüştürenler de olmaya başladı,yıllardır yeni muhtarın hep eski muhtarın sualesinden seçildiğini  unutmayalım.

5.Seçilebilmeleri için rüşvet ön koşul  oldu.Bunu şunun için söylüyorum bir mahallede ona yakın aday oluyor mesala,ayakkabı dükkanı var size ve ailenize  ya ayakkabı hediye ediyor ya da indirimli veriyor;kasapsa,market işletiyorsa...

Belirli bir nüfuzun altında olan kırsal  yerlerde olabilir ama bence şehirlerde sayısı azaltılmalı,oy kaybı olacağı için siyasetçiler bunu gündeme getirmez.

( Muhtarlık başlıklı yazı berberce tarafından 16.11.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.