El Yakan Market Zamları
Türkiye'nin iki önemli meselesi

"El yakan market fiyatları ve ev kiraları"

Devletimiz pandemi döneminde dünyaya örnek bir çalışmayla insanını mağdur etmemek için elinden geleni yaptı. O yetmedi şimdide Rusya savaşı nedeniyle dünya ciddi ekonomik sıkıntılar yaşanmaktadır.

Dünyada olduğu gibi Türkiye'de zor günlerden geçiyoruz. İnsanımız uzun zamandır evine kapandı, işsizlik maddi manevi sıkıntılar yaşandı. Aileler, evlatlar, akrabalar birbirlerine, hasret kaldılar. Buda ürkek, korku dolu psikolojik, tramp'alar yaşamamıza neden oldu. Böyle bir zamanda insanımız, gençlerimiz dar odalarda, soğuk telefon tuşlarında sosyal medyadan beslendi. Böyle bir dönemden çıkmak hepimiz için hiçte kolay değil, zamana ihtiyacımız var. Millet olarak elbirliğiyle sırt sırta vererek "çıkarsız, art niyetsiz" bu dönemi artlatmaya çalışmalıyız. Yoksa kaybeden hepimiz oluruz..

Şu geçtiğimiz günlerde üretimde, sosyal hayatta, dolar, euroda çok ciddi indi çıktılar yaşanmıyor. Bilakis veriler Türkiyenin hızla büyüdüğünü göstermektedir. Fakat! anlamadığım nokta kritik dönemlerde en çok kazanan bu marketler, "birçok işyeri kapalı dururken," bu marketler cirolarına ciro kattıkları halde hiç doymak bilmediler.. 

İşim ve gelirim deki sınır sebebiyle, çarşı pazar ve bütün marketleri gezen ve fiyatları yakinen takip eden birisiyim.. Hanımla zaman zaman tartıştığımızda oluyor! Bu ani fiyat artışları canımızı çok yakıyor dedikçe, "Bende hükümet bunların üzerine gidiyor, gerekli tedbirler alınıyor," "dememden," oda bıktı, bende bıktım...

Evimin yanı başında altı farklı büyüklükte  kolları olan marketler var. İnanın mahalle bakkalı bunların yanında daha ucuz diyebilirim.. Her markete gidişimde aniden artan fiyatlar ve gramaj düşüklüğü karşısında şaşkınlığım bir kat daha artıyor.

Peki ne yapılabilir? 

- Bakanlik belediye yetkilileri göstermelik marketlere girip, etiketler ve kasa üzerinden bunu çözmeye çalışıyorlar. Oysa bir ay, iki ay, üç ay, gerilere giderek bu artışlar neye dayanılarak yapılmaktadır. Ve bunun altında yatan derin araştırmalar yapılmalıdır..

- Bu işler ceza kesmekle olmuyor, onlar bunun acısını yaptıkları zamlarla telafi ediyorlar. O ilçedeki veya bölgedeki marketlerin kapatılması, anlaşmalarının fes edilmesi, ağır cezaların verilmesi, sicillerine işlenerek yapılan takip sonucu başka iş sahalarında bu yaptırımın karşılarına çıkmasıyla önlenebilir diye düşünüyorum.

- İkincisi, bu işlerin takibini ticaret bakanlığı değil, bizzat maliye tarafından yapmalı, sıcağıyla cezalar yerinde ve acil uygulanmalıdır.

-Üçüncüsü, Tüketici hakları uzun bir süreç ve herkesin ulaşabileceği bir kurum olmadığı için, acil işlemlerin yapılacağı kolay bir yol haritası oluşturulmalıdır.

- Dördüncüsü, Üreticiden, Tarladan ve fabrikadan itibaren marketlere gelene kadar, bu malların serüvenleri ciddi takip edilmeli, ta ilk baştan itibaren fabrika ve üretimde dönen dolapların da takibi ve tedbiri önü kesilerek alınmalıdır.

  "Bunlara vaktinde dur demezsek vay halimize..."

Cumhurbaşkanımız evleniniz ve ve üç çocuk yapın diyor,, amaaa nerede evlenecek para, ve asgari ücretlerle kiralık evlere güç yetmiyor..Ev kiralarına asgari ücretli ve emekli vatandaşların yetişmesi mümkün değildir. Bugün en ücra yerlerde bile 5000 TL den aşağı kiralık ev bulmak mümkün değildir.

"Daire fiyatları ikiye, üçe katlanmış, kiralar ise can yakmaya devam ediyor."

Evet tuzu kuru bir kesim var, hatta bu dönemde mal varlıklarını ikiye katladılar. Şimdilerde medyada, sokaklarda "AÇIZ" diye bağıran inanın bu kesimler.

Hakiki manada sıkıntı yaşayan insanlarımız sessiz sedasız, haline şükretmektedir. Fakat onların da bir patlama dönemi olacaktır. Geçmişte biz bunları Demirel'li ve Ecevit'li dönemlerde yaşadık. Gecelik faizlerle paralarını, mallarını beşe, ona katlayanların yanında, emekli kuyruğunda ölenler, kuyruklarda ömür tüketenler vardı. Evet bugün bunlar yok, yolun başında ciddi tedbirler alınmazsa sonu daha vahim olacaktır. 

Çıkan anketler, bir takım ciddi araştırmalar, bütün bu sorunların ancak üstesinden Cumhurbaşkanımızın gelebileceğini ortaya koymaktadır. "Denize düşen yılana sarılırmış." Korkarım bu konularda Ak parti tedbir alıp bu olayların üzerine gitmezse, sonuç vahim olur, bunca kazanılmış emekler heder edilmiş olur. 

Daire zamları ve kiralar konusu nasıl aşılabilir, siz kıymetli okur yorumları önemli. Buyrun fikirlerinizi alalım..

Not; Bu takip yalnızca marketler için değil, tüm iş kolları ve sektörler için geçerlidir.

Ahmet Canbaz 
( El Yakan Market Zamları başlıklı yazı Ahmet Canbaz tarafından 4.12.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.