Biri Bizi Gözetliyor


 

Hiç hayatınızın her anında izleniyormuş hissine kapıldınız mı?


Her ne kadar günümüzde, sosyal mecralarda görünür olma yarışı içerisinde olunsa da kendi rızamız dışında izlenmek hiçbirimizin hoşuna gitmez. Bir yanda bilerek-isteyerek çağımızın olmazsa olmazı sosyal medya hesaplarından yüklenen video-içerik üretme  yarışı ile “Lütfen beni izleyin!” derken, öte yanda ise gerçek-sanal olmayan yaşamda sürekli izlendiğini, denetlendiğini düşünmek neden huzursuz eder insanı? Burada bir tezat görmüyor musunuz siz de?


Günümüz insanını tıpkı bir tiyatro/sinema oyuncusuna benzetebiliriz.Sosyal medya ortamında kendilerine sanal bir kimlik edinen insanlar rolleri kendilerinden ne yapmalarını bekliyorsa onu sergileyebiliyorlar. Gerçek yaşamda bambaşka bir kişiliğe ya da yaşam standartına sahip olunsa da oyunun akışı içinde yeni bir sanal gerçeklik yaratılabiliyor.


Peki, bir de yaşadığımız yerin, çalıştığımız iş yerinin, evimizin, odamızın duvarlarında sürekli bizi izleyen bir gözün varlığını düşünün. Öyle bir denetleme mekanizması düşünün ki kişilerin ne sanal mecralarda kullandığı kimliklerle ne de sosyal hayatlarında kullanmayı tercih ettikleri kimlikle ilgileniyor. Aslında insanın kendisiyle başbaşa kaldığında açığa çıkan kimliklerinin özüyle ilgileniyor. Sahteliklerden arındığı, maskelerini kapının dışında bıraktığı mahremiyet alanına girip kişilerin bizzat özüne ulaşıp tüm zaaflarıyla ele geçiren bir güç.


Sürekli denetlendiğini düşünen kişi ne yapar peki? Herhangi bir yerde görünen bir kamera olduğunda  tutumların değişme ihtimali artar. Rahat hareket edilemez ve kişiler  sürekli olmadığı şekilde davranmaya başlar. Gözlemlendiğinin farkına varan kişi, bireyselliğini, özgünlüğünü kaybeder ve tek tipliğe dönüşür. Ardından dinamik bir şekilde bu durum normal gözükmeye başlar. Özgür irade ve özgür düşünce ortadan kalkar. Zamanla spontane hareket etme, orijinal tepkiler verme ve fikir üretme yok olur. Aynı durumu dikkat edersek sanal ortamlarda da gözlemleyebiliriz. Denetleme mekanizması her an her yerde varlığını hissettirir çünkü. Birbirinin kopyası yüzler, aynı konunun binlerce kez tekrar ettiği konular, trendler…


Toplumsal anlamda izlenmenin faydalı olduğu alanlar da var elbette. Mobese kayıtlarının olması, hastahane girişlerinde parmak izlerinin alınması gibi toplumdaki suç ve kargaşanın önüne geçilmek adına yapılan/yapılması kaçınılmaz olan eylemlerden bazılarıdır.


Yine konumuza dönersek; herhangi bir alışveriş sitesinde gezindiğimizde aradan yarım saat geçmeden sosyal medya hesaplarımıza, o incelediğimiz ürünle alakalı görseller içeren reklamlar, bildirimler gelmeye başlar. İnternet kullanma alışkanlıklarımıza göre bizi bizden iyi tanıyan akıllı telefonlarımız neyi sevip neyi sevmeyeceğimizi bilerek karşımıza o, ihtiyacımız olan şeyleri çıkarır, diğerlerini eler. Ya da yazdığımız yazıların, paylaştığımız görsellerin denetleme mekanizmaları tarafından görülmesi durumunda başımızın ağrıyacağını düşünüp kendimize otosansür uygulayabiliriz. Çünkü otoriteler denetimi fiziksel değil psikolojik yolla sağlar.


Benim de bizzat yaşadığım bir durumdur. Bir eğitim kurumunda. Kendini bir hapishanenin içinde gibi hissedersin, evet. Her yerde kameralar seni izler. Hatta iş yerinde, çalıştığın bilgisayar bile izlenir. Sen masanın başındayken karşıdan bir otorite senin yaptıklarını denetler. Giriş-Çıkışlarda alınan parmak izleri vs.


Son olarak George Orwell’in 1984 adlı romanını okumanızı tavsiye ederim. Orada gözetim-denetleme durumu daha ütopik bir yönden ele alınmış gibi dursa da yukarıda yaşamımdan verdiğim örnekle beraber toplumun her katmanına değişik şekillerde uygulanılacak kadar da sahicidir.

 

Bengül ALKAN

( Biri Bizi Gözetliyor başlıklı yazı BENGÜL.A. tarafından 29.03.2023 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.