Bugun 4 Nisan ...
1953 yılından gelen 81 şehidimiz var...2.Dunya Savaşının bitişi ile acıların Şoku ,SSCB nin savaş sonu isgalci tutumları ile ABD bize 2 Denizaltı gemisini  vermisti..
Bunlardan birisinin adı Dumlupınar olarak , Türk Deniz gücüne kaydedildi. Dumlupınar talihsiz bir ad olarak kayıtlara geçmiştir.. Türk Deniz Gücü gelenegınde ortadan kalkan geminin adi yeni yapılana verilir..
Dumlupınar adı verilen 3 denizaltımız da  batınca bir daha hiç bir gemiye Dumlupınar adi verilmemisdir..
81 Gemicimiz göz göre göre" imdat telefonu" ile konuşa konuşa, Oksijenin bitmesi ile ölüme terk edilmiştir.. 
Kurtarma cabaları sonuçsuz kalmış, ters akıntının ,kurtarma ekiplerini yaprak gibi savurması ,ilk bağlantının yanlış yapılması gibi sebeplerle subay astsubay ve erlerden oluşan denizcilerimiz şehit olmuştur..
İsveç Bandıralı  gemi,göz göre göre nasıl carptı?
O zamanda mahkeme heyeti oluşturuldu bilirkişiler görevlendirildi..Ama mahkeme bu olanı inceler..Bir de olanın görünmeyen adı ,görünmeyen şartları vardır  Mahkeme bunu yapmaz.. Niyet okumaz.Somutlastırmak taraflara da dusen bir görevdir..Yoksa yargılama sadece olanın tesbiti anlamından öteye geçmez.. Yargılamalar yapıldı İsveç gemi kaptani beraat aldı..Peki masum bu bir masum kaza mı idi.?
Soğuk savaş dönemi şartlarında  İsveç ve Rusya  arasında tarihi iliskilerin varlığı rus adının bile vikingler tarafından verildiği ve Deli petro nin ilk çalışma sahasının kuzey denizinden geldigi ,perspektifinden baktığınızda bunun basit bir deniz kazasından ziyade Turk silahlı kuvvetlerinde deniz altı gibi  bugun bile zor şartlarda temin edilen bir silah gücünün envanterden düşme çabası dediğinizde .masumiyet karinesi nin bu olaya mahsus olmak üzere ters gelistigi  görülür.. Dumlupınar denizaltinin NATO tatbikatindan dönüşü ,persler zamanında bile Çanakkale nora daki ters akintilarin bilindiği ve.askeri harekatlarda bu akintidan yaralnanildigi bilinmektedir .
Devletimizin yapacagi denizalti komutanınada kesilen kusurun ortadan kaldırılarak itibarının iadesi ile uluslar arası ilişkilerde kazaların bile bir tesaduf degil mesaj oldugu ilkesinden hareketle devlet bazında bilgi istenmelidir. Kayıtların incelenmesi için tarih arastırmacılarından bir heyet icin izin çıkarılmalıdır..Yargılama dosyası ile birlikte degeri kalmayan istihbarat kayıtları, iletisim tutanakları ve celiskiler değerlendirilerek gercek ortaya çıkarılmalıdır   SSCB .zamanında bile Rus.devlet geleneği hatalı islemlerde suikastlerde sürgünler de özür dilemiş itibar iadelerini stalin in zalim yönetimi sonrasında ilgilileri için yapılmıştır. 
Tarihe karşı sorumluluğumuz vardır.Ve gercek üzerinde işlenen tarih gelecek nesillere veridir..Yoksa yanlışlar zincirleme devam eder.
81.sehidimizi rahmetle anıyorum.Aziz ruhları şad mekanları cennet olsun 

Torun Halili
( Dumlupınar Facıasi Mı Dumlupınar Infazı Mı? başlıklı yazı HALİLİ tarafından 4.04.2023 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.