Tırnak içindeki diyalogların sonuna ünlem, soru ve virgül noktalama işaretleri konur. Sadece atasözlerinde noktaya yer verilir. Cümlenin tırnak dışında devam eden sözcüğünde büyük harf kullanılmaz.  Tırnak içi ve dışı tek cümledir.  Nokta, bir cümlenin sona erdiğini belirttiği için tırnak içindeki diyalog sonuna konmaz. Daha önceleri kullanılan düz çizgi diyaloglarının sonunda virgül olduğu gibi. Anlatı ve diyalog bir cümle olabilir.  Örnek:

           “İş bulursan, sana tekrar kredi açarım,” dedi Martin’e. “İş yok, yemek de yok. Bu işler böyle işte.”  Sonra bunun nasıl bir önyargı değil de iş hayatındaki bir ileri görüşlülük olduğunu  anlatmak için, “İstersen eve içmeye gel,” dedi. “Yine de arkadaşız.”  Jack London’un “Martin Eden” romanından.  

      

      

 “YAZIM, KÜLTÜR; YAZIN, SANATTIR” adını verdiğim değerli çalışmamı yazıcıdan çıktı yaparak göz önü dosyasına dönüştürdüm.

 

İnternet ortamında, edebi bilgiler taraması yaparken, “Kayıp Edebiyat,” adlı sanal bir edebiyat sitesiyle karşılaştım.  (Ne yazık ki iyi bir edebiyat sitesi olan bu yayın organı kapandı.) Yazdığım öyküleri okuyucularla paylaşmak hem de eleştiri alarak yeni bilgiler edinmek amacıyla siteye öykü göndermeye karar verdim.  Yıllar önce yazdığım  “Mektep Çocuğu” adlı öykümü gözden geçirip siteye gönderdim.  Dolu dolu yirmi sayfalık öyküm, ertesi günü siteye kondu. Bir gün sonra ilk yorum geldi. 

            “Uzun yazıları okumam. İlk defa bu uzunlukta bir öykü okudum.”

            Okunabilir bir metin yazmanın huzurunu duydum. Öyküyle ilgili olarak yazım, anlatım  ve yazı planı konularında eleştiri bekledim ama yapılmadı.

            Başka edebiyat siteleri de buldum. Onlara, direkt öykü asılıyordu. Her hafta bir öykü yayınlamaya başladım. Hep beğeniye yönelik yorumlar yapılıyordu. Aradığım övgü değil,  öğretici eleştiriydi. Bunu şuna bağlıyordum. “Yazım kuralları yönünden düzgün yazıyorum ki, dolaysıyla yazılarımda eleştirecek bir husus bulamıyorlar.” Bu konudaki yanılgımı kısa süre sonra anladım. Yazılarımı bir başka siteye asarken gözden geçirdiğimde, gözümden kaçan hataların olduğunu belirledim. Buradan şunu anladım. Kişi,  yazdıklarında bakarkör oluyor.

            Bütün bu eksikliklerime rağmen, sitelerde yayınlanan öykü ve denemelerdeki yazım hatalarını gördükçe bu konuda epey aşama kaydettiğimi fark ettim. Belirli seviyede bazı kalemlerin gelişmesinde yararlı olacağı inancıyla yazılarındaki hataları belirterek, öğretici yaklaşımla doğrusunu göstermeye yöneldim. Yapıcı yorumlarıma olumlu yaklaşım gösterenler çoğunluktaydı. “Dikkat etmeye çalışırım,” gibisinden eleştiriye sıcak bakmadıklarını ima edenler de oluyordu. “Yazılarıma yorum yapın,” diyenlerin yanı sıra, “Bundan sonra yorum yapmanızı istemiyorum,” diye mesaj atanlar da çıkıyordu.  Bir kadın kalemin yazdığı bir öyküdeki cümlede tam yetmiş küsur sözcük vardı.  Yorumum şu oldu.

            “Bu cümleden en az altı- yedi cümle çıkar.”

            Karşı yanıt:

            “Yazarı taciz etmeye hakkınız yok.”

            Tacizci(!) damgası yediğim için bir daha o kadın yazarın(!) yazılarına yorum yapmadım.  Yazılarında,  uzun cümleye yer vermiyordu. Tacizim(!) işe yaramış...

            “Hatalarımı düzelteceğim,” deyip yine aynı hataları yapanlara yorum yapmaktan vazgeçiyordum.

            Zamanla anladım ki, edebiyat sitelerinde özde değil de sözde yararlanma var.  Ayrıca, aşırı derecede  edebi yozlaşma hüküm sürüyordu. Sanki marifet işliyorlarmışçasına yazım kurallarına uymadan yazmalar… Kafalara göre noktalama işaretleri… Tşk gibi sözcük yontmalar, gülen, üzülen çizgi ve renkli suratlar… Ve yerine (&) gibi yabancı işaret ve özentiler.…Daha neler neler…

            Bir başka garabet de, kimi kişilerin, sözde edebiyat adı altında siteleri siyasi, etnik, dini ve kişisel çıkarlarına alet etmeleri idi…

            Tüm bu olumsuzlara rağmen bu tür edebiyat siteleri yayınlarını sürdürmeli. Yazdıklarını başka yerlerde gün yüzüne çıkaramayanlar için bulunmaz bir nimet bu siteler. Eleştirim, edebi kaliteye önem vermemeleri.  Sitenin, amaç dışı kullanıl-maması. “Üye olsun ve yazsın, gerisi önemli değil” mantığıyla olsa gerek, siteler arası rekabet, edebi kaliteyi düşürüyor…Bazı çatışmalara sahne oluyor…

            “Güzellikler paylaşıldıkça değerlenir. Kötü olaylar arttıkça kanıksanır.”

            Bu özlü söz, edebiyat açısından da geçerli olması gerekirken ne yazık ki, güzel edebi yazıların paylaşımdan daha çok, kötü yazılar giderek kanıksanıyor… 

      

       Yorumlarım sırasında bir de şunu tespit ettim.

       Yorumlarıma selam vererek başladım hep. Merhaba, İyi Günler, İyi Akşamlar Ali Bey, Ayşe Hanım gibi.  Yorum sonunda da, başarı dileklerimle saygı ifadesi belirtirdim. Acı bir gerçek de şu. İyi kötü bir şekilde edebiyatla uğraşanlar da selamlaşma ve saygıda duyarsızlar. Din, kardeşlik, dayanışma gibi konularda, mangalda kül bırakmayacak şekilde yazı yazanlar bile, “Allah kelamı” selamdan yana nasipsizler.  Yazı yazdığım edebiyat sitelerinde, yazı yazanlar arasında selam ve saygı ifadelerinin yaygınlaşması için yorumlarda değişik ifadeler kullandım. Çok kere, Kuran’ı Kerim’in Nisa suresindeki 86. Ayetiyle bir hadisi belirttim. Yüce Allah; “Size selam verildiği zaman, ondan daha iyi bir sözle selam verin veya aynısıyla karşılık verin.”  buyurmuş. Ayrıca; kutlu peygamberimiz de, “Birbirinizi sevmedikçe iman etmiş olamazsınız. Sevmenin amentüsü de selamdır.” demiş.  Ayet ve hadisi sıkça belirtmeme rağmen çok az “selam karşılığı” buldum-buluyorum.

 

 “YAZIM, KÜLTÜR; YAZIN, SANATTIR adlı dosyayı, dört bölüm halinde yazı yazdığım edebiyat sitelerine yolladım-astım.

            Dosya başlangıcına aşağıdaki açıklamaları yazdım.

            “Bir metni okunabilir kılan, sözcüklerin doğru olarak kullanılması ve dil bilgisi kurallarına uyulmuş olması; yani edebiyat yapılmasıdır.

            Edebiyat, duygu ve düşünceleri söz ya da yazıyla etkili bir şekilde anlatma sanatıdır. Her şeyden önce yazım ve noktalama kurallarına uygun yazmak, Türkçeye saygı duymak demektir. Dil bilgisi kaynaklı bu yazıyı kendim için hazırlamıştım.  Küçük bir kitapçık halinde hep masamda durur. Bir noktalama işareti ya da bağlaçta öyle mi değil mi diye kararsızlık çektiğimde açıp bakarım. Ara sıra baştan sona okurum. Yararını öyle bir gördüm ki…En başta, kendime özgüven geldi.  Benim gibi sizleri de edebi bir aydınlığa kavuşturacağına inandığım için bu bilgileri sizlerle paylaşmak istedim. Lütfen, siz de çevrenize duyurun ki, yazım kültürü yozlaşmasın. Hatta, eğitim-öğretim çağındaki evlatlarınıza, temel ders olarak aşılayın ki konuşma ve yazma yetenekleri gelişsin. Bu bilgi kaynağını yazıcınızdan çıkararak devamlı gözünüzün önünde bulundurun. Çünkü, insanoğlu unutkandır. Ayrıca, eksik ve yanlış bulduğunuz ne varsa  bildirin ki araştırayım ve doğrusunu öğrenmiş olayım.     Yazım, sözcüklerin nasıl yazılacağını belirleyen kurallar ve kullanımlar bütünüdür. Ve bir kültürdür. Çünkü; duygu, düşünce, düşsellik ve olayları bünyesinde toplayan yazın, ancak doğru bir yazımla toplumun anlayabileceği şekle girer.     

            Yazın, bir sanattır. Duygu, düşünce, düşsellik ve olayları, yazımla bütünleştirilen edebi değerdir. Kurgu, olayların örgüsü, düşünce deryası ve duygular olağanüstü güzel olsa bile, yazım aksaksa o eserin sanatsal bir değeri yoktur. Yazım çok nefis; yazın kurgusu kötü, olayların örgüsü berbat ise o eserin de sanatsal bir değeri olamaz. O nedenle, yazım ve yazın bir bütün olarak ele alınmalıdır.”

            Sitelere astığım ve yazar adaylarının alfabesi sayılacak bu çalışmama epey övgü almama rağmen bir ilave gönderen ya da şurası yanlış diyen olmadı. Yararlanacağını yazan bazılarının “eski hamam eski tas”  uygulamalarını görünce toplumun; edebi aydınlanmada da vurdumduymaz olduğunu anladım… 

            Edebiyat sitelerindeki öğretici ve yönlendirici yorumlarım zamanla azaldı.  Yazdıklarında bir edebi ışık gördüğüm kalemlere yorum yapar oldum.

            Gerek düzyazı ve gerekse şiir yazanların ezici çoğunluğu, yazdığının okunmasını istiyor.  Kendileri okumuyor. Okumadıklarını, yaptıkları yazım ve anlatım hatalarından belli ediyorlar. Edebiyat sitelerinde asılan gayet düzgün yazılardan yararlanmadıklarından belli oluyor. İnternet ortamındaki edebiyatla ilgili eğitici yayın yapan sitelere hiç uğramadıklarından anlaşılıyor.  

            Buradan şuraya gelmek istiyorum.  Belki ağır bir ifade olacak ama, toplum olarak öğrenme özürlüyüz. Bunu biraz yumuşatırsak, öğrenme açlığı çekmeyen bir toplumuz. Bu kanıyı, edebiyat sitelerinden ve geniş sayılacak eğitimli çevremden edindim. Kişi başı okunan kitap sayısı ve gazetelerin tirajları, açıklamalarımın bir başka kanıtı.

            Okumanın yararını okuyan insan daha iyi anlıyor ve bunun sonucu daha fazla okumaya yöneliyor.  Bu farklılığı kendimde görebiliyorum. Kitap okumak, beynin geliştirmesine katkı sağladığı için hafıza kaybını engelliyor. Bilgi dağarcığını ve sözcük hazinesini zenginleştirdiği için genel kültürünü artırarak insanı “bir bilen” yapıyor. Hayal gücünü geliştiriyor. Hayata daha olumlu bakmayı sağlıyor.  Duygu ve düşünceyi besleyip geliştirdiği için her bir şeyi sorgulayarak öğretiyor insana. İçe dönük sıkıntılarından uzaklaştırıyor insanı. Sorunları bir süreliğine soğuttuğu için, daha doğru karar verme yetisi sağlıyor.

            Kitap okumak bir aydınlık…

            Okumanın değeri, Sümerlerin kil tabletlerinde bile belirtilmiş. Işık hızlı teknolojik gelişmenin yaşandığı bu yüzyılda, kitap okuyan uluslar bu gelişmelerde en öndeymiş…

            Suçlamak değil de, Müslüman dünyasında genelleme yapmaksızın ülkemizle ilgili bir  gerçeği ortaya dökmekte yarar var.

            %98.6’sı Müslüman olan topluluğumuzda okumak, en önde gelen bir ibadet olmalı. Kuran’ı Kerim’in ilk ayeti  “Oku” olduğu için…

             

 

 İki bin on altı yılında, yetmiş yaşına ayak salladım. Okumayı ve araştırmayı seven birisi olarak, edebiyatla ilgili konularda mutlaka yeni bir şeyler öğrenmeye çalışırım. Düzgün yazılan ve sorgulayarak öğretici bulduğum yazıları çok fazla önemserim. Bu yaşlardaki bir insan, geç öğrenip çabuk unutuyor. Bu nedenle, çok önemli bulduğum bilgileri bilgisayarda ya da eski sistem dosyalarda toplarım. İki-üç ayda bir dosyalara mutlaka göz atar, o gün için önemli gördüklerimi okurum. Tazelenen bilgilerle yazma ve okuma ufkumu genişletirim.  Dolaysıyla, sorgulayıcı öğrenme yoluyla belleğime canlılık katarım.   

            “Yazmayı öğrenme” uğraşım devam ediyor.  Ömür biterken, bu konuda gözlerim açık gidecek gibi…Ben değil, en yakınlarım söylüyor bunu…

 

Bu kadar edebi bilgilerle aydınlandıktan sonra romana ne mi oldu? “Yazmadan önce yazmayı iyi öğrenmeniz gerekir,” diyen ajans edebi direktörünün eleştirisinden sonra üç kere daha gözden geçirdim romanı. Neredeyse kitaplarının tümünü beğenerek okuduğum dünyaca ünlü yazar Ernest Hemingway’e özendim.  Üstat, her eserini dokuz kez kontrol eder, on sene beklettikten sonra son kez gözden geçirip öyle yayınlatırmış. Yaşım nedeniyle bu süreyi beş seneye indirip, romanı da sekizinci kez gözden geçirmekle yetineceğim.  

 

 Edebiyatçı bir kimliğim olmasa da edebi bir aydınlık içinde görüyorum kendimi. Geçmişimle ilgili olarak “keşke” dediğim pek olmamıştır. “O zamanın şartları öyle gerektirmiştir,” diye fikir yürütürüm hep. Şimdilerde bir konuda diyorum bunu.

                 “Şu edebi aydınlığa keşke otuz-kırk sene önce erişebilseydim…” 

    Veysel Başer

 

 

 

( Edebi Aydınlık -4 başlıklı yazı Veysel Başer tarafından 8.10.2016 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.