AĞUSTOS BÖCEĞİ:

 

Yaşadığı yerler: Sıcak bölgelerde, özellikle Akdeniz ve Ege bölgesinin bağlık, zeytinlik alanlarında yaşarlar.

Özellikleri: 3-5 cm boyunda tombul yapılı böceklerdir. Yalnız erkekleri öter.

Ömrü: Türkiye’dekiler 4 yıl, Amerika’daki bir çeşidi ise 17 yıl toprağın altında yaşar.

Yaz günlerini çalgı çalmakla geçirip, kışın karıncadan yiyecek dilenme hikâyesini hemen hemen herkes işitmiştir. Ağustosböceğinin gerçek hayatını bilenler, bu hikâyede onun haksızlığa uğradığını anlarlar. Çünkü; ergin ağustos böcekleri yıllarca toprağın altında gelişimini tamamladıktan sonra yaz aylarında toprağın üstüne çıkarlar. Yaz biterken çiftleşir ve çiftleştikten sonra ölürler.

               Lafonten’in Ağustos Böceği ile Karınca isimli masalının, şiirsel şekli aklımda kaldığı kadarıyla şöyle idi; 

Ağustos böceği çaldı saz,

Bütün yaz.

Derken kış da geldi çattı,

Bizimkinde şafak attı.

Baktı ki hiç yok yiyecek,

Ne bir sinek ne bir böcek,

Kalktı karıncaya gitti,

Ah etti, vah etti,

Birkaç lokma borç istedi.

Karınca ona dedi ki;

Ne yaptın bütün yaz?

Saz çaldım, saz,

Şimdi de oyna biraz…

 

                İnternette Ağustos Böceğinin yaşam hikâyesini öğrenince, bende aşağıdaki şiiri yazdım.

 

                        AĞUSTOS BÖCEĞİ

 

Ömrü isminde gizli, Ağustos ayı kadar,

Gel sen olmayan ömrü sonbahara, kışa sal,

Biçtiğin bu elbise ona da, bize de dar,

O güzel şarkılara yakışmadı bu masal…

 

Yıllarca uyutulduk, Lafonten söylemiyle,

Karıncaya hak verdik, yaptığı eylemiyle,

Haksız hüküm verildi, kırılan kalemiyle,

Gerçeklere ters düştü, çakışmadı bu masal…

 

Ona yıllarca baktık, Lafonten gerçeğinden,

Özür dilemek lâzım, Ağustos Böceğinden,

Doğru ortaya çıktı, bakınca merceğinden,

Gerçeklerle göz göze bakışmadı bu masal…

 

…………………………..Mehmet Kurnaz

…………………………….19.08.2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


( Ağustos Böceği başlıklı yazı MehmetKURNAZ tarafından 8.12.2010 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.