Ne de olsa kalender meşrep
Paraya, karşılığı madde olan
kazanımlara değer vermemektir
Onlarla meşgul olmamak değil,
sadece değer vermemektir
Zengin olabilen ama zenginliği
üst bir değer olarak işaretlemeyen”gönül”den bir bakış
Dervişe yakından bakılıp
Bütünlüğü içinde kavrandığında,
bugün eksikliği hissedilen insan
Kim olduğu”derviş olduğu yakinen
görülecektir
Biz onu sakinliği ve
teslimiyetiyle biliyoruz, neden böyledir? Bulmuş inanmış ve teslim olduğundan
böyledir
Dervişlerin mühimsediği tek şey
vardır
Hakkıyle Rabbine teslimiyet,
kesret ehli değildir derviş, tevhit ehlidir
Hayatın sahibi Allahtır; insan
Allaha teslim olunca hayatın o kesretli yapısı karşısında el açmaktan kurtulur,
Allah’ı bulan herşeyi bulur, derdiniz allah ise bütün dertler küçülür
Modern zamanlarda insanın derdi
“Bir” olmadığından, elbette ki
birden fazla derdi var, küçükte olsa var
Küçük dertlerin nasılda büyük
dertlere dönüştüğüne her vakit tanıklık
ediyoruz
İnsanlar biyolojik olmaktan
ziyade, psikolojik rahatsızlıkların sıkıntılarıyla uğraşıp, duruyor, uzmanları
böyle söylüyor
Tarihte olmayan, modern zamanların
Havasıyla ortaya çıkan
hastalıklardır, varlık ile materyalist ilişki kurmanın
Sonrasında karşılaştığımız
arızalardır, mevcut durum, daha çok yaşanan anlam kriziyle açıklanıyor ve fakat
tedavi bakımından hangi yöntenm olacağı hususu dikkate alınmalıdır
Freudçu psikinaliz, Lacancı
psikiyatri
Bir de “Sufi Psikoloji” var. Bu
psikoloji dervişin yaşam algısının modern zamanların yaralarına merhem olduğunu
imler.”Çünki” der, derviş modern
zamanların vazgeçilmezleri
üzerinde düşünmeye çağırır
Sahip olma güdüsüyle hayatı
karşılamayı
Sahip olunan emtia ile ‘değer’
bulmayı merkezileştirmez, insanı fonksiyonel
Aklın alanından gönlün
aşkınlığına çeker. Dünya ve dünyadaki her şey daha bir
Derinlik kazanır; insanı
kendinde oyalamaz, onu “öte” ye hazırlayan bir rampaya dönüşür
Mustafa CİLASUN