İnsanın Yedi Olan Ruhi Ve Kalbi Katlarını Anarken!
Yüce kitabımıza ve efendimizinHayatına baktığımızda mertebeler görürüz, varlığın ve insanın derecelendiğiniİnsan-ı kamil, en üst mertebeyiişaretliyor, demek ki altlarda da mertebe bulunmaktadır. Peki, nedir bu mertebeler diye dikkatlice nazar edersek, işte o vakitBir pramit örneği aklıma geliyorEn geniş olan piramidin en altkısmıdır. Pramit yükseldikçe alan daralırİnsanların çoğu, pramidin en altkısmına karşılk gelir, çoğunluk altlarda yaşarNitelik ve dereceye vuruldukça insanların sayısında azalma olur, zirvede çok az insan kalırİrfan geleneğinde “yedi katlı insan modeli”yle karşılaşıyoruzKur’anı Kerim, Hz. Peygamber’insünneti ve İslam’ın ruhundan hareketle bu model belirlenmiş. Harici birokumaya yaslanmıyor bu model, çıplak bir metin okumasından çıkmıyor, Kur'an'ın ruhunun verdiği ilhamla doğuyorYedi katlı insan modeliNefs-i emmare ile nefs-i safiye arasındakileri içeriyorHer makamın bir husisiyeti ve özelliği var; insan hangi makamdaysa makamınınHusisiyetlerini taşıyor, nefs-iemmare insanın en alt makanını oluşturuyorNefs-i emmarede insan büsbütünkötü/aşağı olana açıktır, iyiye kapalı bir alandırİnsan içindeki kötü sese kulakkesilirBu sesin işaret ettiği yeregider, kendisinde eksiklik, yanlışlık görmezVe hatta günahkar olduğunu düşünmez. Arifler, bu mertebedekilerin münafık ve fa sıkların özelliğini taşıdığını söylerler, velevki Müslüman olsa da nefs-i emmare mertebesin de yaşıyorsa münafık ve fasık gibi olurNefs-i emmareden çıkmak için Müslüman olmak yetmiyorDaha fazlası gerekiyor, nefsin terbiye ve tezkiyesi, yani nefsin sesini kısmakVe böylece ruhun gürleşmesine imkan vermek, insan bir nevi içinde mirac yaşatarakNefs-i emmareden nefs-ilevvameye yükselmeli, Nefs-i levvamede insan nefsinden yana düşmez, eksik ve günahkar olduğunu düşünürNefs-i levvameye yükselmiş insandaİnsan-ı kamile doğru bir seyirvardır. Kişi Nefs-i emmarede sosyolojik olarak Müslümandır. Arkasından Nefs-imülhime geliyor, ilhama açık nefs demektir, nefs, tövbe, zikir, rabıta ve mücahedeyle günahların ağırlığından ve şehvet bağından kurtulunca, ilham ve feyz almaya kabiliyet kazanır….Mustafa CİLASUN
(
İnsanın Yedi Olan Ruhi Ve Kalbi Katlarını Anarken! başlıklı yazı
Yazan Adam tarafından
10.06.2013 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.