KENDİNİ BİLMEK…


 Delhi’deki ünlü tapınakta Sokrat’ ın şu sözü yer alır: “İnsan, kendini tanı.”. Mevlana, ünlü eserinde : “Kişi noksanını bilmek gibi irfan olmaz”. derken, ’İlim ilim bilmektir, ilim kendin bilmektir, der, bir şiirinde Yunus Emre. 

Peki, kendini bilmek ne demek? İnsanın kendisini bilmesi demek;  başkalarının gözüyle kendisini görmesi, nereden gelip nereye gittiğini bilmesi demektir.

Ben kendimi biliyor muyum ya da sen kendini biliyor musun? Nereden geldik, nereye gidiyoruz?

Yaratılış gayemizi biliyor muyuz?

Kayırıyor muyuz, şu sizden, bu bizden deyip?

Kul hakkına riayet ediyor muyuz?

İbadet ediyorsak; ibadetimizi cehennemden korktuğumuz için mi, cennete gitmek için mi yoksa Rabbe duyduğumuz sevgi için mi yapıyoruz?

Bizi engelleyen toplum, yasa, korku, tasa olmasa nasıl yaşarız? Sorusuna cevabınız ne olurdu?

Üç günlük dünya, deriz değil mi? Buna göre yaşıyor muyuz?

Şairin dediği gibi:

‘‘Bugünü düşünüyorum, dün geçti, yarın var mı’’?

Gençliğe de güvenmem, ölen hep ihtiyar mı?

Ölüm bizim için nedir?  Yok oluş ve felaket mi, Mevlana’daki gibi ‘’şeb-i arus mu?

Şöyle bir hikâye anlatılır, bilirsiniz.

 

‘’ İki kör aynı tabaktan köfte yiyormuş.

Birisi diğerine:

- Niçin, demiş, ikişer ikişer alıyorsun?

- Sen körsün, demiş diğeri, nereden biliyorsun?

- Kendimden pay biçiyorum.’’(  Mesnevi’de Geçen Bütün Hikâyeler s:144 )

 Biz de böyle miyiz acaba? Kimse görmese de biz tek tek yiyebiliyor muyuz köfteleri?

Kısaca: KENDİMİZİ BİLİYOR MUYUZ?


Birkan AKYÜZ / Edebiyat Öğretmeni

( Kendini Bilmek başlıklı yazı Birkan AKYÜZ tarafından 14.02.2015 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.