Sosyal paylaşım sitesi facebookta ki sayfamda ekli olan Erdem Aslanhan adlı arkadaş 14 Aralık 2015 tarihinde bana kendi çektiği bazı resimler ile birde bunların içerisinde yer aldığı bir link yolladı.

Erdem Aslanhan adlı arkadaşın yolladığı resimlere ve linkteki yazılara bakıp okuyunca haberde geçen yerlerin Malatya’da bulunduğunu ve engellilerle ilgili olduğunu gördüm.

Daha önceleri yazılı ve görsel ulusal medyada Ankara, İstanbul, İzmir, Kastamonu ve daha birçok şehirde buna benzer onlarca haber görmüş ve okumuştuk.

Her okuduğumuz ve izlediğimiz haberden sonra bu tür uygulamaları yapanları herkes gibi bizlerde şiddetle kınayarak protesto etmiştiriz.

Bana gönderilen linkteki yazılarda ve resimlerde görülen olay Nuriye Mahallesine bağlı Elif Altunok Sokakta gerçekleşmiş.

Gönderilen resimleri tek tek incelediğimde Büyükşehir Belediyesi tarafından Elif Altunok Sokağında yapılan yol ve kaldırım çalışmalarında görme engelliler için uygulanan hissedilebilir kılavuz yollarının tamamen sağlıksız ve standart dışı bir şekilde yapıldığı açıkça görülüyordu.

Görme engelli insanların günlük yaşamlarına daha sağlıklı devam edebilmeleri ve toplum içinde var olabilmelerini sağlamak amacıyla yapılan bu hissedilebilir kılavuz yollarının tam aksine görme engellilerin yaşamlarını tehlikeye atmak için yapılmış gibi olduğu görülüyordu.

Resimlerde gördüğüm kadar kaldırımlardaki görme engelli kılavuz yolunun kimi yerde önünün aniden bir bina duvarıyla kesilerek birden bittiği, kimi yerde mağaza araçları tarafından işgal edildiği, kimi yerde ağacın ortasından geçirildiği, kimi yerde altyapı rögar kapaklarıyla kesildiği, kimi yerde gelişi güzel zikzaklarla yapıldığı ve bununda yanlış ve eksik bir şekilde olduğu ve daha birkaç çirkin uygulama görüntüleri olduğunu gördüm.

Yapılan bu hissedilebilir kılavuz yolunu kullanmaya kalkan bir görme engelli vatandaşımız kılavuz yolun takip ettiği güzergâh üzerine yapılan rögar kapağına ayağı takılarak, açıkta bırakılan elektrik kablolarına takılıp çarpılarak, aniden önüne çıkıveren duvarlara çarparak ya da üstü açık bırakılan çukurlara düşerek kesinlikle hastanelik olacaktır. Tabii böyle bir sonucun olmasını ve olayın yaşanmasını hiç kimse istemez. Ama gerekli tedbirler alınmadığı takdirde yaşanacak olan olay budur.  

Malatya’da belediyelerimiz tarafından yapılan çalışmalarda bazı aksaklıklar ve sorunlar olduğunu biliyordum. Ancak bu kadar çirkin ve hatalarla dolu olduğunu inanın bilmiyordum.

Başka şehirlerde yapılan bu tür uygulamaları gördüğüm(üz)de şiddetle kınayarak protesto ederken kendi memleketim diye bu olayı kınamadan geçecek olursam bu benim kişiliğime, karakterime ters düşerdi.

Şimdi bana gönderilen bu resimlerde görülen uygulamanın projesini çizen, projeyi uygulayan, işi alarak yapan müteahhit, yapılan işin projedekiyle uygunluğunu denetleyen kontrolör ve işin uygun olup olmadığına bakmadan teslim alımını yaparak imzayı atan kısacası ilgisi olan üst düzeyden en alttaki görevliye kadar hepsini kınamasak olur mu? Olmaz. Bu nedenle bunu yapan ve buna göz yuman kim olursa olsun şiddetle kınadığımın bilinmesini istiyorum.

Malatya Büyükşehir Belediyesi tarafından engellilere yönelik yapılan erişilebilirlik, ulaşılabilirlik ve diğer birçok konulardaki çalışmalarda yaşanılan sorunlar ile engelli bilgileri başkanımız Ahmet Çakır’a sağlıklı bir şekilde iletilerek bilgilendirilmiyor. Bunu defalarca kendisine de söyledim ve bir defa da buradan bildirmek istiyorum.

Engellilerin günlük yaşamda karşılaştığı ve yaşadığı daha yüzlerce sorun var ilimizde. Belediye ve engelli konusunu belirttiğim için ilk akla hemen Malatya Büyükşehir Belediyesi Sağlık ve Sosyal Hizmetler Dairesi’ne bağlı Engelliler Koordinasyon Şube Müdürlüğü kısa adıyla Engelliler Merkezi gelebilir. Malatya Büyükşehir Belediyesi Sağlık ve Sosyal Hizmetler Dairesi’ne bağlı Engelliler Koordinasyon Şube Müdürlüğü’ndeki görevli arkadaşlar onlara sağlanan imkânlar dâhilinde sosyal, kültürel ve sportif güzel faaliyetler yapıyorlar. Ancak belirtmiş olduğum erişilebilirlik ve ulaşılabilirlikle ilgili sorunlarla ilgili çalışmak, çözüm üretmek onların görevi değil. Bu görev şehrin altyapı ve üstyapı planları ile projelerini hazırlayan birim ile Yol ve Altyapı Koordinasyon Dairesi Başkanlığının sorumluluğunda olan görevlerdir.   

Sözün özü, bir kez daha Büyükşehir Belediye Başkanımız sayın Ahmet Çakır’a sesleniyorum. “Sayın başkanım size engellilerle ilgili yapılan mimari ve fiziki çalışmalarda bilgi veren her kimse sürekli eksik ve yanlış bilgi verdiğinden artık onun kulağını mı çekersiniz ne yaparsınız sizin bileceğiniz bir şey bu... Ancak ne yapacaksanız biran önce yapın da bizlerde artık sorun yaşamaktan kurtulalım ve insan onuruna yaraşır bir yaşam koşulunu taşıyan engelsiz bir Malatya’ya kavuşarak mutlu yaşayalım.”

 Ali Haydar KOYUN

Engelli Aktivist/Disabled Activists


 E-Posta: [email protected]

https://twitter.com/alihaydarkoyun

( “Ne Yapacaksanız Biran Önce Yapın” başlıklı yazı AliHaydar tarafından 17.12.2015 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.