6306 sayılı kanunla hayatımıza giren kentsel dönüşüm kavramının temel amacı ve avantajları, deprem kuşağında bulunan ülkemizde bir daha acı kayıpların yaşanmamasına yöneliktir. Bu kapsamda;

 

·        -  Kentsel dönüşüm alanlarının belirlenerek, daha modern yaşam alanlarının ortaya çıkması için çalışma başlatmak,

·         - Depreme dayanıklı olmayan yapıların yıkılması sağlanarak güvenli yapıları ortaya çıkarmak,

 

Kentsel dönüşüm çalışmalarının iki ana gayesini oluşturmaktadır.

 

Bazı uyanıklarsa bunu fırsat bilip, bu gibi binalardan ucuz ev alarak çok para kazanmayı ummaktadırlar. Bu fırsatçılık hırsızlıktan başka bir şey de değildir. Projedeki safi niyet tarumar edilmektedir.

 

Ancak unuttukları da birçok şey vardır. İlk önce bu binayı yıkıp yenisini yapmaya gönüllü yüklenici olmalıdır.  Haydi, oldu diyelim;

 

·      -  Bu sefer en alt katta oturan neden ben üst kattan daire istemeyeyim diyebilmektedir. Haklıdır da. Yüklenici ne alt ne de üst katlardan daire almayı haksızlık sayıp, orta katlardan kendine pay edinmektedir ve alt katta oturup da üst kattan isteyenlere farkını verirsen sana orta kattan daire vereyim önerisinde bulunmaktadır. Diyelim ki bunu talep ettin, yüklenici ortalama 300000 TL olan daire fiyatı üzerine 50000 TL verirsen alabilirsin diyecektir. Hoca misali parayı veren düdüğü çalar önerisinde bulunmaktadır.

 

·      - Yeniden dönüşüm olacak bu binada genelde yaşlı insanlar oturmaktadır. Yüklenici, satmaya ikna etmek için ne kadar para vermeyi kabul etse de, bu yaşlı insanlar ben ölürüm de satmam demektedirler. Doğal olarak yüklenici bu sefer işi mahkemeye intikal ettiriyor, Mahkemece belirlenen makul fiyat üzerinden açık artırma usulü ihaleye çıkıyor ve yaşlı insanların zorlamalarına rağmen hem de değerinden ucuza satılıyor. Gaye binanın yeniden yapılmasıdır. Sonuçta o yaşlı insanlar mağdur oluyor. Uyanıklık edipte daireyi alanlar ise bu geçen zaman içinde, belki on belki on beş yıl, uzunca bir süre beklemek zorunda kalıyor.  

 

Bina yapılınca yüklenici kura çekiyor ve kişiler yeni dairelerine kavuşuyor. Her işte olduğu gibi rant elde etmeye çalışmak yerine, iyi niyeti korumak gerekiyor.

 

Yeni yapılan binalar, eski şehir planlamasına göre yapılıyor. Üç beş katlı ve alanı daha da dar görünümlü oluyor. Keşke yan yana bulunan birçok bina yıkılabilse ve bu geniş alan içinde, site şeklinde yüksek katlı ve modern binaların yapılabileceği, göze hoş gelen yeni bir planlama yapılabilse. Çünkü nüfus hızla artmakta ve şehrin içinde bina yapılacak yerler bulunmamaktadır. Yerleşim daha da uzak yerlere doğru ve alt yapısı henüz çözümlenmemiş şekliyle büyümektedir.  Bu şekliyle, şehir merkezine ulaşımda problem artmakta, trafik, hastane, okul gibi yerlerden uzaklaşılmaktadır.

 

Yine de hayırlı olsun… Şehrimiz güzelleşiyor!

 

Saffet KURAMAZ

( Kentsel Dönüşüm Ve Rant başlıklı yazı safdeha tarafından 1.11.2017 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.