Makale / Tarihsel Makaleler

Eklenme Tarihi : 23.03.2020
Okunma Sayısı : 841
Yorum Sayısı : 0
Bir süredir devam ettirdiğim Büyük Osmanlı yazı serisinin birinci bölümü sona erdi.Birinci bölümde algımızdaki büyük devlet kriterlerine göre Osmanlı devletinin büyüklüğünü anlatmaya çalıştım elimden geldiği kadarıyla.Okumak lütfunda bulunan değerli okuyuculara minnettarım.
Saygıdeğer okuyucular fark etmişlerdir.Yazı serisinde herkesin bildiği ayrıntılara girmemeye özen gösterdim.Zaten hepimizin algısında Osmanlı ile alakalı bir algı var.Araştırma yaparken Osmanlı hakkında müspet manada ön yargılı olmama rağmen bilmediğim pek çok şey olduğunun farkına vardım.
Dün(22 Mart) Türk Kahvesi isimli programda Profesör Feridun Emecen'i dinleme imkanı buldum. Prof.Emecen batılı tarihçilerin-bilhassa askeri tarihçilerin-osmanlıyı nasıl görmezden geldiklerinden bahsetti kısaca.Tarihe meraklı herkesin kabul edeceği üzere sadece askeri tarihçiler değil,bütün tarihçiler-buna bizim tarihçiler de dahil-nedense Osmanlı'yı ısrarla görmezden gelme çabası içindeler.
Devletleri değerlendirirken çağdaşı devletlere göre değerlendirmenin gerekli olduğunu düşünüyorum. Devletlerin uygulamalarında bir takım yanlışlıklar olabilir.Önemli olan kuralları doğru koymaktır. Uygulamalardaki yanlışlıklar çoğunlukla kişilere bağlıdır.Örnek vermem gerekirse devşirmelerin en fazla 14 yaşında olması gerekirken rüşvet vb.dolayı yaşı büyük gayri müslimler devşirme ocağına yazılmışlar.Çocukluktan çıkmış bu gençler geçmişle bağlarını koparmadıkları için ellerine fırsat geçince-Gedik Ahmet Paşa gibi-intikam almışlar.
Yazı serisi sırasında dikkatimi çeken bir başka husus ise sitedeki tarihçilerin her hangi bir yorumda bulunmamaları oldu.Tarihçi yazarlarımız eğer okudularsa eksiklerimi yazsalar memnun kalırdım.(Sami Bey'e yazdığım bir cevap üzerine üzerime atlayan arkadaşın yorumunu merak ediyorum cidden.)Ben tarihçi değilim.Alıntılara kendi yorumlarımı katarak yazı serisini hazırladım.
Kitabın ikinci bölümü özellikle vakıflara ayrılmıştı.Üzerimdeki ölü toprağını atabilirsem eklemeyi düşünüyorum.Osmanlı'nın büyüklüğünü Vakıf müessesesiyle ancak anlayabileceğimiz kanaatindeyim çünkü. Osmanlı medeniyetini büyük yapan hiç şüphesiz Vakıflar.
Son olarak yazı serisini okuyan tüm okuyuculara saygı ve sevgilerimi sunarım.
( Büyük Osmanlı başlıklı yazı Mustafa ESER tarafından 23.03.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.