Son bir kaç haftadır yarı karantinada sayılırız, elimizden geldiğince dışarı çıkmıyoruz.  Evde de çoğu zaman sıkılıyoruz. Korona virüsünün Çinlilerin her şeyi yediklerinden dolayı ortaya çıktığını veya birilerinin laboratuvarlarda geliştirdiğini düşündüğümüzden olsa gerek, Çinlilere veya karanlık güçlere al ver yansın ediyoruz. Evet, korona hayatımızı allak bullak etti. Eski hayata dönmemiz galiba pek yakında gözükmüyor. Koronanın zararlarını burada yazacak değilim, herkes fazlasıyla biliyor.

Ben koronanın faydalarından bahsetmek istiyorum, yanlış okumadınız koronanın da faydaları var!

 

Bu salgının en büyük faydası, internet daha faydalı bir şekilde kullanılıyor. Eğitimin tamamı internet aracılığı ile gerçekleşiyor. İlkokul, lise ve üniversiteler internet sayesinde uzaktan ders vermektedirler. Okullardaki verilen eğitimin yerini tutmaz ama hiç yoktan daha iyidir. Belki salgın sonrası belli oranda eğitim uzaktan verilebilir, öğrenci ve eğitimcilerin saatlerce yollarda vakit kaybına gerek kalmayabilir.

Evden çalışabilecek elemanlar internet aracılığı ile haftalardır evden çalışmaktadırlar. Evden çalışmanın dezavantajlarının yanı sıra kesin avantajları da bulunmaktadır. Saatlerce trafikte vakit kaybı yaşanmıyor. Ayrıca, çalışma saatleri büyük oranda çalışanlar tarafından belirleniyor. Dezavantajlarına da değinmeden olmaz, ev çok yönlü çalışmaya müsait olmayabilir. En önemlisi evdeki mobilyalar saatlerce çalışmaya uygun olmayabilir. Bu halde, ileride bel veya boyun ağrıları ortaya çıkar. En önemlisi, evde çalışan eleman çok kolaylıkla kaytarabilir.

Şirketler artık tüm toplantılarını da sanal ortamda yapmaktadır. İşim icabı sanal toplantılara katıldım, sanki bu ortamda insanlar daha az ve öz konuşuyorlar gibi geldi bana. Patron duymasın ama “laf olsun padişahım!” diye lüzumsuz konuşmalara şahit olmadım. En az 1 saat süren toplantı yarım saatte bitiyor, ne kadar güzel!

 

Uzaktan eğitim veya evden çalışmak sayesinde ki durgunluk sayesinde trafik daha sakindir. En önemlisi ise az vasıta kullanıldığından ve çoğu şirketin faaliyetlerini durduğundan dolayı çevre daha az kirlenmektedir. Uydu fotoğrafları havanın daha temiz olduğunu açıkça ortaya koymuştur.

 

Koronanın faydalarından belki de en çarpıcı olanı, ibadetlerin sanal âlemde de yapılmasıdır. Yanlış okumadınız, artık sanal âlemde de ibadet yapılmaktadır. Sanal âlemde yapılabilen ibadetler: Kuranı Kerim mukabelesi, vaazı nasihat, sohbet veya toplu dua ile sınırlıdır. Günlerce dışarı çıkamayan, kimse ile görüşemeyen, depresyona girenler için manevi ilaçtır, sanal ibadetler. Koronanın bize en büyük iyiliği, bütün gün evde kaldığımızdan dolayı daha fazla düşünmeye, tefekkür etmeye veya nefis muhasebesi yapmaya vaktimiz fazlasıyla vardır. Önemine binaen tekrar ediyorum;  hayatımızı gözden geçirebilme imkânımızın olduğundan dolayı korona aslında bize iyilik yapmaktadır.

 

Korona virüsünün faydalarını saymaya devam ediyoruz, ne kadar da çokmuş!

 

Bir kaç hafta önce bütün spor faaliyetleri durdu, bu gelişme elbette çok büyük bir zarardır. Yıllarca spor yapmış biri olarak spor yapılamamasının ne demek olduğunu çok iyi bilirim. Spor yapmamak insanı hantallaştırır, direncini zayıflatır, kilo almasına neden olur, stres atmasına engeldir. Ancak,  bu salgın spor istismarını açıkça ortaya koymuştur. Spor istismarı ile kastım, spor ile uzaktan yakından alakası olmayan ve spordan devasa çapta rant elde edenleri boşa çıkarmıştır. Spor istismarcılarına göre sanki futbolsuz hayat yaşanamazdı, günde 24 saat futbol muhabbeti ile insanların cebini hortumlamaktaydılar. Bir derbi maçından önce yıldız futbolcuların söyledikleri tartışılır, arkasından kulüp başkanlarının danışıklı dövüş tipindeki dalaşmaları abartılırdı. Maçı hangi hakemin yöneteceği, derbi istatistikleri veya çok lüzumlu bilgiler gündemde tutulurdu. Maçı kimin kazanacağı hakkında yorumlar havada uçuşurdu.  Maç bittikten sonra en az 1 hafta boyu envaı çeşit spor tartışmalarıyla rantçılar habire gelir elde ederlerdi. Tüm spor faaliyetleri durdu,  ortalığı sessizlik bürüdü. N’oldu beyler, hiç sesiniz çıkmıyor?

Spor:  sağlık için, boş vakti güzel geçirmek için, yeteneklerin geliştirilebilmesi için yapıldığı sürece güzeldir. Rantçıların el attığı yani milyonların veya milyarların haksız yere kazanıldığı faaliyetler spor olmaktan çıkıp milyonlarca insanın sömürüldüğü bir araç olmuştur.

 

Olmaz ise olmaz haline getirilmiş ve insanların sömürüldüğü başka bir şey ise tatildir. Evet, sanki tatilsiz hayat olmazmış algısı vardı koronadan önce. Tatil öyle yaygın bir hale geldi ki, mesela Batı Avrupa ülkelerinde ortalama gelirin üzerinde maaşı olanlar en bir yılda az iki defa tatil yaparlardı. Kış tatili ve yaz tatili. Bunlar yanı sıra uzaklara gidilip yapılan uzak tatil (Uzak Doğu, Avustralya, Güney Amerika, Afrika) veya yakınlarda yapılan yakın tatil vardı. Hafta sonu faaliyetleri de çoğu zaman tatil edasındaydı. İnsanlar tatil için yaşarlardı sanki. Korona geldi, tatil filan kalmadı; hava yolları, seyahat acentaları teker teker dökülmeye başladılar. Tatile karşı değilim, imkânı olan yapsın ama unutmamak gerekir ki tatilsiz de hayat yaşanabilir. İnsanları özendirip borca harca tatil yapmalarını sağlamak, o insanlara yapılan kötülükten başka bir şey değildir.

 

Ne kadar da aspirine benziyormuş bu korona virüsü değil mi? Faydaları saymakla bitmiyor!

Çok sayıda insan maalesef evini otel gibi kullanmaktadır; böyleleri eve sadece yatmaya gelirler. Evin bir ferdi olmalarına rağmen: aile fertlerini yeterince tanımazlar,  evde çark nasıl döner veya o evde neler yaşanır pek bilmezler. Çok ta umurlarında da değildir aslında. Evin reisi veya evdeki bazı ergenler saatlerce dışarıda vakit geçirmeyi marifet sanırlar. Dışarıdaki arkadaş veya ahbapla saatlerce vakit geçirebilen mesela bir maço reis aynı evde yaşadığı eşiyle veya çocuklarıyla bir kaç dakika bile muhabbet etmeye tahammülü yoktur. Aynısı maço geçinen ergenler içinde geçerlidir; bir kaç dakika bile olsa annesine,  babasına veya kardeşlerine tahammül edemezler.  Ölümcül salgın yüzünden en azından sokağa çıkmanın yasaklandığı günler evde kalmak zorunda olan maço yaratıklar umarım bir evdeki çarkların nasıl döndüğünü, o evdeki insanların nasıl birileri olduklarını öğrenirler. Yuvasına ve ev halkına karşı lakayt olanlar umarım evdeki hayatı keşfederler, ev halkını yakinen tanırlar.

 

Neticei kelam,  korona salgının geçeceğini bilip evde kaldığımız vakti iyi değerlendirelim. Bu fırsat bir daha ele geçmeyebilir.

 

Abdullah konuksever

( Aspirin Gibiymiş başlıklı yazı hotamisli tarafından 17.04.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.