Ülkemizde her yıl aralık ayında asgari ücretle çalışanlara bir sonraki yıl için ne kadar asgari ücret ödenmesinin tespiti için toplantılar yapılır. Da…:

          Asgari kelimesinin TDK sözlüğüne göre anlamı, en az, en düşük, en aşağı, minimum, minimal, en alt anlamına gelir.” İyi hoş! İşlerine alın terlerini akıtarak emek veren çalışanlarımıza TDK’nin anlamını net bir biçimde açıkladığı ; “en az, en düşük, en aşağı…” anlam içeren sözle ücret belirlenmeye çalışılıyor. Asgari ücret demek yerine normal ücret ya da en iyisi hak edilen ücret dense daha uygun olmaz mı?

 

         Asgari ücretle çalışan emekçilerin diğer çalışanlardan farkları ne! Kırmızı değil mi kanları?! Bu konuda İnsan Hakları Evrensel Bildirisi daha I. Maddesinde insanların eşit… Doğduğunu söylüyor. 

 

         İNSAN HAKLARI EVRENSEL BİLDİRGESİ 10 Aralık 1948 Madde 1 Bütün insanlar özgür, onur ve haklar bakımından eşit doğarlar. Akıl ve vicdanla donatılmışlardır, birbirlerine kardeşlik anlayışıyla davranmalıdırlar. “

 

          Peygamberimiz de bir hadisinde; “… Beyazın siyaha, siyahın beyaza takva dışında bir üstünlüğü yoktur” diyerek insanların eşit olduğunu belirtir..

 “Resûlullah (sav) buyurdu ki, “Ey insanlar! Şunu iyi bilin ki Rabbiniz birdir, atanız da birdir. Arap"ın Arap olmayana, Arap olmayanın Arap"a; beyazın siyaha, siyahın beyaza takva dışında bir üstünlüğü yoktur...”

(HM23885 İbn Hanbel V, 411)

 

         Öncelikle çalışıp üreten emekçi yurttaşlarımız; üstte örneklediğim yadsınamaz görüşler ışığında diğer çalışanlarımızla eşit görülmeli. Onlara ücret takdirleri asgari kelimesiyle nitelenmemeli. Ücret kelimesi yeterli… Bir ad vermek illaki gerekliyse normal ücret demek yeterli…

 

         Gelelim asgari (!) ücret tespit etme çalışmalarına: Bu çalışmaların bileşenleri toplanır dedik yılın son ayında. Öncelikle bileşenleri erkekler teşkil eder. Hepsi ensesi kalın, Kırkpınar güreşlerine hazırlanmış gibi iyi beslenmiş kişidirler... Genelde yaşları kemale ermiş, şakakları aklaşmaya başlamış işlerinin cambazıdırlar.

 

         En şık elbiseleri giyerler, kılık kıyafetlerini pahalı kravat tamamlar. Belirli süreler toplanır, yer içerler belirlemesi zor olan asgari ücreti belirlemek için ter döküp mesai harcarlar. Bir takım giysilerini haklarını savundukları (!) emekçilerin giymesi olanaklı değildir. Mutat toplantılarda bir öğün yedikleri yemekler, içilen içeceklere ödenen para üzerinde anlaşacakları bir asgari ücretlinin birkaç aylığından fazla olmadığını kimse iddia edemez. Yedikleri, içtikleri afiyet olsun. Kıyafetlerine de bir diyeceğimiz olamaz. Sendika temsilcileri dudak uçuklatacak ölçüde ücret alırlar…

 

         Konuşmacılarının savlarının içeriğini renklerle anlatalım. Büyük çoğunluğu temsil kurul üyesinin rengi sarıdır. Bu rengin sendika için içerdiği anlamın gereğini savunulur. Hayli çoğunluğunun temsilcisinin rengi yeşildir. Ülkemizdeki cennet yeşilinin içeriğinin temsilcileridir. Kırmızı da bir görüşü temsil eder. Kırmızı rengin temsil edenler tehlikelidir. Onlar temsil ettikleri işçi sayıları diğerlerine göre daha azdır. Uzun görüşmeler sonunda karara varılır. Renkler bir rakam üzerinde anlaşır.

 

         Daha sonra toplantıya daha bir şık kıyafetli işveren temsilcisi mor renk girer. Sarı, yeşil renkler mor rengi ve savını büyük hoş görüyle karşılar. Kırmızını sözleri havada kalır. Ortaya çıkan resimde bazı rötuşlar yapılır. Karar üst makamlara sunulma aşamasına gelmiştir. “Bir varmış bir yokmuş. Allah’ın kulu çokmuş. Allah nefesi sayı ile vermiş. Çok söz söylemek günahmış.”

 

         Belirlenen rakam resmiyet kazanma aşamasına yaklaşmıştır. Oluşan tablo bakana sunulur. İlgili bakanla kısa süreli görüşmeler yapılır. Renklerin tablodaki uyumu göz kamaştıracak düzeydedir artık. Üzerinde anlaşma sağlanan tabloda belirlenen tablo rakam olarak Sayın Cumhurbaşkanına sunulur. Komisyondan gelen rakam-tablo cumhurbaşkanınca imza edilip onaylanarak merak ve heyecanla bekleyen kamuoyuna duyurulur.

 

         Asgari ücret tespit etme prosedürü böylece tamamlanmış olur ülkemizde. Açıklanan rakamı yeşil ve sarı renk temsilcileri ihtiyatla karşılar. Kırmızılar memnun olmaz. Son karar veren bakan ve Cumhurbaşkanı, olanaklar zorlanarak tespit edilen asgari ücretle çalışanları enflasyona ezdirmediklerini söylerler.

 

         Asgari ücret tespit etmek ne uzun ve yorucu(!) çalışmalar sonunda tespit edildiğini aşama aşama izledik. O kadar zaman ve emek(!) harcamaya hiç gerek yok aslında. Asgari ücretle çalışanların ana kalem giderlerinden örnek alınarak kısa ve öz bir çalışmayla sonuca varıla bilinir. Örneğin, ekmek, yağ, süt, sebze, meyve, aydınlanma, ısınma… kalemlerinin bir yıl içindeki artış oranına göre asgari ücret hesabı yapmak olası.

 

         Böylece asgari ücret tespiti için mesai harcayan beylerin enerji ve zaman harcamalarına gerek kalmaz. Komisyon toplantılarında harcanan giderlerden de tasarruf sağlanmış olur. 

( Asgari Ücret başlıklı yazı sahara tarafından 16.12.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.