SALYANGOZ (BİR EVLİLİK) MASALI
Bir varmış bir yokmuş. Evvel zaman içinde kalbur saman içinde cinler cirit oynarken eski hamam içinde bir sümüklü böcek varmış. Hayvancık, kendi halinde kabuğunun içinde yaşarken günün birinde kabuğundan çıkmış ve şöyle bir geriye bakmış. Amaaan demiş hayretler içerisinde kalarak. Meğerse ben ne güzel bir sarayda yaşıyormuşum da farkında değilmişim. İçinden çıkıp ancak dışardan bakınca görebildim saray olduğunu. Çıkmışken şöyle bir etrafı da temizleyeyim-süpüreyim demiş. Otlardan bir çalı süpürgesi yapmış başlamış evinin önünü süpürmeye. Etrafta güzel çiçekler de varmış. Bir ik kır çiçeği  koparıp uzun kulaklarının arasına- başına takmış çiçekleri. Kendini sarayın kızı sultan zannetmiş. Az ilerde bir ayna kırığı eline geçirmesin mi? Bir bakmış ki ...Aman aman bu ne güzellik bu ne asalet! Hemen süpürgeyi elinden atmış. Ben ne diye çer çöple uğraşıyorum ki bende bu güzellik varken demiş. Bana yakışır mı?  Tez zamanda bir koca bulup evleniyim demiş. Hem bana baksın, hem de işleri yapsın...

Kendine güzel bir isim de lazım tabii. Sümüklü böcek denir mi bu güzelliğe? Düşünmüş..Taşınmış ve kendine yeni bir isim koymuş." Türümcüklü türyan hanım, bürümcüklü büryan hanım, al yanaklı naz kadın" olmuş yeni ismi. Kısmetini aramak üzere, gönlünün hakanını bulmak üzere yola koyulmuş. Yolda giderken karşısına bir köpek çıkmış. köpek, sümüklüböceği o halde görünce bir tuhaflık olduğunu anlamış ve sormuş: Sen kimsin ve böyle nereye gidiyorsun? Sümüklü böcek cevap vermiş: "Benim adım türüncüklü türyün hanım bürüncüklü büryan hanım al yanaklı naz kadın. Kısmetimi aramaya çıkmıştım. kendime koca arıyorum, benimle evlenir misin?" Böyle bir teklife hangi erkek tav olmaz ki? Biraz bıyık altından gülerek "oluuuur" demiş. Lakin sümüklü böceğin bi takım şartları var. köpeği iri-yara, cüsselice görünce sormuş: "Peki evlenince bana kızınca ne yaparsın?" Köpek, tabiatının gereği hıııırrr diyerek sivri dişlerini göstermiş. Aklı başından gideyazmış zavallı sümüklü böceğin. "Tamam tamam kalsın, vazgeçtim seninle evlenmekten demiş. Kendime başka bir kısmet arayayım en iyisi" diyerek tekrar yola koyulmuş...

Bu kez karşısına bir kedi çıkmış. Bakmış senin ki takmış takıştırmış kafaya çiçekleri, almış başını gidiyor...İmalı imalı sormuş: "Hayrola bizim kız (sümüklü böcek) bu ne hal böyle? nereye gidiyorsun?.. Sümüklü böcek şöyle daha da bir kasılarak cevap vermiş:" Bana sümüklü böcek diyemezsin bir kere.Benim adım türümcüklü türyan hanım bürümcüklü büryan hanım al yanaklı naz kadın. Evlenicem de artık... Kısmetimi aramaya gidiyorum" demiş! Kedi tüylerini şöyle bir kabartıp avının etrafında bi tur atmış. Kendisine kur yapıldığını zanneden sümüklü böcek "Yoksa sende me benimle evlenmek istiyorsun, güzelliğimi görünce cazibeme dayanamadın değil mi?" demiş. kedi de tıpkı az önceki köpek gibi alaysı bir tavırla "olurr neden olmasın ki " demiş. Sümüklü böcek az önceki koca adayına sorduğu soruyu kediye de sormuş: "Kızınca beni nasıl döversin?" Kedi, bütün asaleti ve dürüstlüğüyle sivri tırnaklı-bilenmiş pençelerini (ön patilerini) göstererek "işte bunlarla" demiş... Demiş demesine de kısmetinin aklı başından gideyazmış. Kedinin pençelerinden çok korkan sümüklü böcek "Olmaz.. olmaz.. Boşuna yalvarma(!) ben seninle evlenmem" diyerek tekrar yola revan olmuş...

Son aday bir fareymiş! Diğerlerine nazaran daha küçük cesametlive daha sevimli. Artık koca aramaktan yorulan ve istediği vasıfta bir koca bulabilme umudu azalan sümüklü böcek, fareciği karşısında görünce tekrar umutlanmış. Hayrola farecik nereye böyle diye sormuş.  Fare şöyle biraz kasılarak "Ne faresi be!" demiş. "Benim adım sülü sülü sülman bey!..". Bir iki adım gerileyerek "Yaa öylemi?" demiş sümüklü böcek. "Benim adım da türüncüklü türyan hanım bürümcüklü büryan hanım alyanaklı naz kadın! Sanırım sende evlenecek birini arıyordun! kaden bizi karşılaştırdı...Evlenme teklifini kabul ederim etmesine de merak ettiğim bir konu var. kızınca beni nasıl döversin?" Bu soru karşısında farecik kuyruğunu göstererek "hafif çe kuyruğumla dokunurum!" demiş. Çok sevinmiş sümüklü böcek. Nihayetinde can emniyeti içinde bir evlilik yapabileceğini düşünmüş . İşini yine de garantiye almak için bir deneme yaptırmış. "Vur bakalım ne kadar acıtıyor" demiş poposunu dönerek. Farecik te kamçı kuyruğuyla bir-iki pıt pıt etmiş..."Tamam.. çok acıtmıyor, idare eder" demiş sümüklü böcek...Ve evlenmişleeer. Durun bakalım hemen onlar erdi muradına biz çıkalım kerevetine demeyin. Masalın daha devamı var...

Balayı gaçmiş. Cicim ayları da geçmiş. Sümüklü böceğin rahatı iyi, nazı yerinde ama fare bu hayattan sıkılmaya başlamış. Ne nazı çekiliyormuş ne de hizmeti bitiyormuş türümcüklü türyan hanım bürümcüklü büryan hanım al yanaklı naz kadının. Günün birinde farenin canı gezmek istemiş. Eski günlerinde olduğu gibi kendi kafasına göre takılmak istemiş. tam o günlerde bir bahane ya, fareyi düğüne davet etmişler! Karısına demiş ki "Gülüm, eski bir arkadaşımın düğünü var gitmesem olmaz, seni götürsem sen yavaş yürüyorsun hem yorulursun hem geç kalırız, ben yalnız gidip geliveriyim..." Fare nin bu sözleri mantıklı gelmiş sümüklü böceğe.. Aslında o da her kadın gibi düğüne gitmeye bayılıyormuş ama... Üşengeçlik tarafı ağır basmış... Kocasını uğurlayarak kabuğuna (pardon! sarayına) çekilmiş. 

Düğüne koşa koşa giden fare, orada eski ahbaplarını görünce öyle bir keyif olmuş ki... Karısını bile unutmuş. daha doğrusu canı artık evli kalmak istemiyormuş. Bıkmış evlilikten, sorumluluktan falan. Aradan bir kaç gün geçmiş. Evdeki erzak tükenmiş. Koca ortalıkta yok? Başına bir hal mı geldi acaba diye merakta kalmış sümüklü böcek. En iyisi gidip arayayım diye tekrar yola koyulmuş... düğün de gerçekten çok uzak bir yerde imiş. Yürümekten (sürünmekten) hali kalmayan sümüklü böcek, yolda bir at nalının kazmış olduğu bir çukura düşmesin mi?...koca peşine düşüp az daha canından olacak! Umutsuzca yoldan geçen birinin kendisini çıkarmasını beklerken, tekrar atların ayak sesleri duyulmuş. Meğerse Beyoğlu da aynı düğüne davet liymiş ve atına binmiş düğüne gidiyormuş. Sümüklü böcek var gücüyle bağırmış çukurdan sesini duyurmak istercesine. "Hey atlılar atlılar düğün evine varırsanız orda bir sülü sülü sülman bey var, ona söyleyin, deyinki türüncüklü türyan hanım bürüncüklü büryan hanım al yanaklı naz nkadın çukura düşmüş çıkamaz acilen seni çağırıyor!...Beyoğlu, çukurdaki sümüklü böceğe şöyle bir baklmış. Acımış haline. Evlenince o güzellikten eser kalmamış, üstelik sidikli-çamurlu  bir çukura düşmüş, kurtarılmayı bekliyor... "Olur; söylerim" demiş. Ve yoluna devam etmiş. Düğün evine varınca hoş-beşten sonra
Sülü sülü sülman beyi buldurtmuş ve huzuruna çağırtmış. Karısının içinde bulunduğu durumu haber vererek onu kurtarması için ikna etmiş ve yollamış.

Beyoğlunun hatırını kırmak mümkün mü? Farecik gönülsüz de olsa karısını kurtarmak üzere geri dönmüş. Tarif edildiği üzere karısını düşmüş olduğu çukurun içinde bitap bir vaziyette bulmuş. Hem kızgın, hem kırgın... Öyle bir hale gelmiş ki karısı acınacak vaziyette! Yine fare merhamete gelip karısına el uzatmış ;" Ver elini çekeleç" demiş. Sümüklüböcek biraz daha burnunu dikerek "Ben sana küseleç" demiş. Kocası yalvarır karısı küsüp naz yapmaya devam eder.. Bir kaç teşebbüsten sonra karısını çukurdan çıkarmaya ikna edemeyen, gönlünü yapamayan farenin kafasının tası atar. O da öfkelenir ve çukurun üzerine etraftan toz-toprak fırlatmaya başlar. Diğer yandan da şöyle der: " Madem öyle bende senin üstüne işeleç, çekip gideleç!... Ve dediğini(!) yapıp, ardına bakmadan özgür ufuklara doğru çekiiip gideeeer...Bir evlilik daha burada kerevetine çıkamadan biter. Masalı rahmetli annemden dinlerdim..  












( Bir Evlilik Masalı başlıklı yazı Bulem hatun tarafından 29.12.2013 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.