Not Defteri -12-

Ocak 2009 – İzmir-İstanbul-Afyonkarahisar

• Antik Yunan dönemi Anadolu topraklarında da yaşanmıştır ve felsefenin, edebiyatın ve tiyatronun temellerinin atılmasında bu toprakların da payı vardır. Biz niçin bu toprakların değerini fark edip Homeros’u, felsefenin tohumlarını atanları, Antik Yunan tiyatrosunu kendi kültürümüze katmaya çalışmıyoruz?

• “Kadından şair olmaz, kadının zaten kendisi şiirdir.” (Adonis)

• 73 şairin bir araya gelerek Hrant için yazdıkları “Yetimler Ağıdı” isimli şiir.
Şiirin küçük İskender tarafından yazılan bölümü:

“…
yattım yere bakıyorum toprağın hisli eşitliğine
sular sınırları pasaportsuz geçer
asıl azınlık yeryüzünün kendisidir
tek millet, gökyüzüdür yürekli düşünüldüğünde
…”

• Bu ülkede kitap okumayı sevmediğini söyleyen Türkçe öğretmenleri var!

• Velázquez’in yaptığı “Las Meninas” isimli tablo ve Picasso’nun bu tabloyu kendi tarzıyla yeniden yorumlaması.

• Live Divas Las Vegas konseri 2002

• Enis Batur’un kitaplarını birer birer topluyorum. En son sahaflardan ve kitapevlerinden bulduklarım:
- İmgeleri Kim Dinler YKY Deneme
- Aciz Çağ, faltaşları YKY Deneme
- Smokinli Berduş YKY Şiir Yazıları
- Saatsız Maarif Takvimi Ark Yay Deneme
- Estetik Ütopya B/F/S Yay. Deneme
- Kesif Mitos Yay. Günlük/Mektup
- Enis Batur için Otuz Kuş Bakışı Altıkırkbeş Yay. Deneme

• Tıp Öğrencileri Kolu’nun (TÖK) çıkardığı “Doku” isimli dergi için benden şiir ya da yazı istediler. “Öleyazılan Aşk” isimli şiirimi gönderdim.

• Melih Cevdet Anday’ın yazdığı “Mikado’nun Çöpleri” adlı tiyatro oyunu…

• 2005 yılında “Prospect” dergisinin seçtiği Dünyanın 100 Entelektüeli…
Bunlardan biri Orhan Pamuk’muş.

• Orhan Pamuk “Masumiyet Müzesi”

• Selçuk Altun’dan 2008’in en iyi kitapları:
1) Güven Turan “Çıkış” Şiir YKY
2) Semih Poroy “Feklavye” Çizgi Sel
3) Selçuk Demirel “Kaleydeskop” Çizgi Sel
4) Gonca Özmen “Belki Sessiz” Şiir YKY
5) Fazıl Hüsnü Dağlarca “İçeri Sait Faik” Şiir YKY
6) Uğur Kökden “Leman Gölü Yalnızı” Deneme YKY
7) Orhan Pamuk “Masumiyet Müzesi” Roman İletişim
8) İbrahim Yıldırım “Ölü Bir Zamana Ağıt” Roman Turkuvaz
9) küçük İskender “Ölü Evinde Seks Partisi” Şiir Sel
10) Emin Özdemir “İnsan Yüreğine Yolculuk” Deneme Can

• Nilgün Marmara: “Zeki insanlar planlarından asla bahsetmezler, onları gerçekleştirirler.”

• İki insanın birbirine verdiği değer bir bütün olarak değerlendirilmelidir. Bir tarafın verdiği değer, diğer tarafı dengelemelidir.
Bir kişiye ne kadar çok değer verirsen, o kişinin sana verdiği değer o oranda azalır. Ya da bir kişinin sana verdiği değer ne kadar azsa, bu senin daha fazla değer vermene sebep olur ki bu da insanı çok yorar.

• Ne zaman tiyatroya gitsem içimde “tek kişilik şehir” belirir.

• “Ben X” isimli film…

• Kaç zamandır aklımda olan “Her Gün” başlıklı denemeyi artık kâğıda dökmenin vakti geldi.

Her gece başımı yastığa koyduğumda ruhum bedenimin uyku isteğine isyan etti. Bedenimle ruhum iç çatışmaya girerken uyku benden uzaklaştı.
Her sabah yataktan çıkmam gerektiğini düşündüğümde, gece boyunca uykunun çok az beni bulduğunu hissederek ve bütün gece boyunca gözlerimi defalarca açıp, defalarca yataktan kalkıp kitaplara sarıldığımı hissettim…

• Fransız yazar ve eleştirmen Anatole France söylemiş:
“Eğer 50 milyon kişi aptalca bir şey söylüyorsa, o hâlâ aptalca bir şeydir!”

• Kürşat Başar “Başucumda Müzik”

• Başucumda Müzik’te akordeon çalan adamın söylediği şarkıda “her şey silindi ve artık yalnız sen varsın” cümlesi geçiyor.
Şarkının devamı şöyle:

“senden ayrı olduğum bir tek an yok,
çok uzaklarda olsan bile
seni taşıyor her şey
kokular, sesler, seslenişler,
ne zamandır görmüyor gözlerim,
unuttum tanıdığım ne varsa,
bir tek senin yüzün,
çok uzaklarda olsan bile…”

• İstanbul Modern Sanat Müzesi
Modern Deneyimler… Gölgeye Övgü… İnsan Halleri…
Burhan Uygur’un “Kapı” isimli tablosu
Cihat Burak’ın “Şairin Ölümü” isimli tablosu
Fatma Tülin Öztürk’ün “Elma” isimli tablosu
Fausto Zonaro’nun “10. Muharrem” isimli tablosu…

• Enis Batur’un “Kütüphane: Bir Başka-Labirent Öyküsü” adlı kitabından…
Tarihteki önemli kitap kayıpları:
- İÖ 747 yılında Babilonya kralı kendisi ve ailesini konu edinmeyen bütün kitapları imha ettirmiş.
- İÖ 213’te Çi-Hoang-Ti, imparatorluk sınırları içindeki bütün kitapları, tıp ve arkeoloji alanlarındakini ayırarak nehirlere döktürmüş.
- Paulos, 54 yılında Efes Kütüphanesine büyük zarar veriyor ve doğu dinlerine ve paganlara ait kitapları ortadan kaldırıyor.
- 476’daki Bizans yangınında 120 bin yazma kül oluyor.
- Araplar 640’da Acem yazmalarını; Moğollar, XI-XII. yy arası, Kahire ve Bağdat’ta birkaç milyon yazmayı yok ediyorlar.
- Bunların dışında İskenderiye ve Saraybosna kütüphanelerinin yanması sebebiyle kaybedilen kitaplar var.

Daha önce yazdığım bir cümleyi tekrarlamakta yarar görüyorum:
Bir kitap kurdu için sunulacak en güzel cennet, insanlık tarihi boyunca yazılan bütün kitapların yer aldığı dev bir kütüphanedir herhalde.

Tuna BAŞAR
( Not Defteri -12- başlıklı yazı Tuna BAŞAR tarafından 16.02.2012 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.