“Yalan" ile “yanlış" ne yazım olarak ne de anlam olarak birbirine benzer… Peki ama her yalan bir yanlış ve/veya her yanlış bir yalan olabilir mi…? 

Aslında kısmen “Evet" kısmen de “Hayır" diyerek yanıtlanabilir… Öncelikle “yalan" ile başlayalım… Örneğin bir kişi, suç işlediğinde suçunu bastırmak için gerçekleri farklı şekilde, kendi isteğine göre anlatabilir… Bunu en basit anlamda “yalan" olarak nitelendirebiliriz… Gerçeği bildiği hâlde, olduğu gibi değil, bambaşka bir şekilde anlatıyor bu durumda… Tabi ki “yalan" olarak adlandırdığımız bu durum aynı zamanda “yanlış" olarak adlandırılabilir… Çünkü, yalan söylemek doğru bir davranış değildir… Buradaki yalandan kastım, kişilerin kaderlerine etki edebilecek büyüklükte olanlardır… Yoksa ufak tefek olanlar değil… Örneğin; her şeyi kafasına takan birine, talihsiz bir olayla alakalı olarak daha kötü hâle gelmemesi için söylenmeyen gerçekler yerine söylenilen yalanlar gibi…

Şimdi de “yanlış" kısmına bakalım… Birileri bir olay hakkında fikrini belirtir… Ama belirttiği fikir yanlıştır, yalan değildir… Çünkü o kişi, gerçeği gizlemeye çalışmıyordur aksine gerçekleri bilmiyordur… İşte bu bilgisizlikten ötürü söyledikleri de yalan değil yanlış olarak kabul edilebilir…

O hâlde, sanırım şöyle diyebiliriz; her yalan bir yanlış olabilir ama her yanlış bir yalan olamaz…
( Yalan İle Yanlış başlıklı yazı 4harf1kelime tarafından 7.09.2015 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.