..harman makinası, bu makinanın gösterişsiz ,fakat her bir parçası dünya kadar iş gören becerikli sistemini ,o çocuk günlerimde asla çözemedim ,dünya ülkeleri sanayi ve teknolojide uzaylar keşfederken ,insanımızın çektiği yorgunluklar ve bir harman makinasının,bir anda bir çok işi gören büyülü çalışkanlığı , o yıllarda köyün gözdesi olarak bu araç öne çıkıyordu, herkesin sıraya girdiği takibe aldığı bu paylaşılmaz altın değerindeki araç, bir yığın tahtadan ve bir kaç çark ve bilek gücü ile çalışan koldan ibarettir, harman makinası,harman zamanı ortaya çıkardı,harman yerinde başaklar halinde öğütülmek için serilen mahsullerin ( buğday-arpa-nohut-mercimek ) düvenlerle ezilerek ve  ince hale getirilirdi,bir yere yığılı halde tutulan ve düven ile öğütülmüş bu ürünler ,daha sonra harman makinası ile savrulurdu,sap ile saman ve mahsul birbirinden ayrışırdı,yani mahsülün taneleri bir yere,ince-kalın samanı bir yere ayrılırdı,dediğim gibi her tarafı tahta olan bu aracın çalışırken ortaya koyduğu performans görülmeye değer,işte bu harman makinasının çıkardığı ses kulaklarımdan çıkmıyor,harman günlerinin sonu demek olan gece ve gündüz,durmaksızın giden bir tren yolculuğuna benzerdi harman makinasının dinmeyen sesi, biz çocuklara bir ninni gibi gelir, ya da leyleğin yuvaya dönüş ötüşüne benzer bu sesi ile uykulara huzurla dalardık,yaz günlerinin harman zamanı demek,gençler için bilek gücü ,nefes ve enerjilerinin test edilmesi demekti, harman makinası durmaması lazım,sürekli çalışmalı ki iş zamanında bitsin ve sıradaki insanların da işini görsün, makine çalıştıkça yetişkinler mahsulün bereketinin gururu ile,yaşlılar da dualar ederek yılların bilgi,tecrübe ve birikimleri ile köşelerinde mütevekkilane beklerlerdi, harman sürecinin emin ellerde oluşuna gıpta ile bakarak geçirirlerdi,ve bugün, teknolojinin getirdiği bir rahatlık gözlenmekte , ancak o yılların yorucu ,fakat huzur ve bereket dolu tadını asla verememektedir,sahi eksik olan ne ? evet eksik olan ne ?...insan düşünmeden edemiyor,acaba harman makinası ile,yüz yüze insan gücü ve alın terinin bire bir destansı çalışkanlığı,yerini teknolojinin ruhsuz makinalara terk edişinden dolayı mı ? ,yoksa insanın düşünce dünyasına oturan hırs,tamah ve sömürme niyetlerinden mi ? bunları değerlendirmek gerekmez mi ? ,bir de,genetiği oynanmış ürünlerin tüketicisi olmamız yaşadığımız tatsızlığın ,tuzsuzluğun sebebi olabilir mi ?  ,huzur ve mutluluk eksikliğimizin sebebini buna bağlamak belki mümkün görünmese de , harman makinasının bize ikram ettiği orijinal yerli ürünler ile kıyaslandığında ,aradığımız cevabın kaynağı kendiliğinden ortaya çıkmaktadır....


mustafa kaya/2013
( Harman Makinesi başlıklı yazı cirik tarafından 5.09.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.