Bir Şiir “ GÖNÜL VİRDİ” Gülümsememle Tahlil Ve Analiz



Bugün sitemizde yeni gelen kardeşim “Yusuf BULDURUÇ” “ GÖNÜL VİRDİ” Enfes gönül güzelliğiyle gönlümüz etkileyen şiiri için gülümsememle tahlil ve analiz için klavyenin başındayım. Gönül dili insanın duyan kulağına değil, gönlüne talip olmak içinde gezinmek için için olduğunu bilen kardeşim mısralarıyla gönlümüzde gezintiye çıkmış. Kardeşim öncelikle hoş gelmiş.

 

GÖNÜL VİRDİ

 

Yaratandan uzak kalbe,

Dertler büyür, dünya olur.

Hakk'a teslim olan kalbin;

Derdi ona derman olur.

 

GİRİŞ

Kul bu dünyaya gelirken önce yaratan Rabbine ibadete etmeye Rabbini bilmeye, sonra kendisini bilerek, doğru ve adaletli bir hayat sürmek ve sürülmesi için yaşamaya gelmiştir. Yaratandan uzak kalbe yanlışa sürükleyen, dünya nefsi şeytan peşinde koşarak derdi büyür, tek amacı dünyalık kazançla dünya olur. Aslında biz dünya da ahireti kazanmaya geldik, bunu unutmamak gerekir. İşte Hakka teslim olmuş kalbe, gelen çile dert içindeki dermanı görür hisseder sabırla dermanın kapısını çalacağını bilerek, bekler dermana ulaşır. Bir alıntı ile “Hakka teslim olmak, akıl ve ilim ister ve gerçeğe bu ikisi ile ulaşılır. Hakkı hak, batılı da batıl olarak idrak etmek akılla olur. İlim; Kur’an’dır, hem malumat verir hem de talimat verir.”

GELİŞME

Hak yoluna koyulunca,

Gönül Hakk'la yoğrulunca,

Hep huzurunda olunca,

Dünya hanı viran olur.

 

Kula düşen hak yoluna koyulmaktır bu yolda ömrün sonuna kadar yürümek için çaba göstermek sebat etmektir sabırla. Hak yoluna koyulunca, gönül hakla yoğrulunca, hep huzurunda her daim olduğunu bilince, dünya gözünde değersiz kalır ona bağlanmak, ahiretin tarlası bilir, gerekirse viran olur nezdinde bağlanmaz, bu dünyanın geçici olduğunu imanla bilir.

ANA KONUSU

Bak ne diyor öten kuşlar;

Akınca Hakk için yaşlar,

Ayağa takılan taşlar,

Yolda sana mihman olur.

 

Ana konusu kulun ne yapması gerektiğidir. Kardeşimiz gönül güzelliğiyle bize nasihatleri sıralarken gönlümüzde imanla huzurun esintilerini estirerek gezintiye çıkarıyor. Bak ne diyor kuşlar, kuş diliyle konuşarak, akınca hak için gözde yaşlar, bu yaş günaha düşünce tövbe için akan bir damla yaş cehennem ateşini söndürürken değerin kıymetini bil diyor ey kul, maşallah Rabbime şükür kuluna verdiği değeri bu mısranın anlatımıyla anlıyor ve Rabbime şükürler ediyorum. Bu yolda hak yolunda ayağına takılan taşlar, yolda sana mihman (konuk, misafir)olacaktır.

KONUSU SOROSU DURUŞU

 

Konusu insanoğluna nasihattir, hak yolunda hak için insanlık için doğru soruyu sorarak buluşudur, dik duruşudur.

Her şey döner bir komutla.

Akmaz tersten su unutma!

O da coşar bir umutla,

Menziline revan olur.

 

Her şey Rabbin “kün” “ol “ dediği anda olur, her şey döner bir komutla hakkın “ol” komutuyla gerçekleşir. Rabbim “ol” dedikten sonra ona engel olacak hiçbir güç yoktur Allahu Ekber. Sular nehirler göller akmaz tersten ey kul sende düz yoları yokuş eyleme. Akar düzgün bir yolda her şey aktıkça coşar, insan sevdikçe değer verdikçe coşar birbirine doğru koşar. İşte bu coşan umutla, menziline varış yerine yavaş yavaş yolundan sapmadan birlikte beraberce giden olur.

GELİŞME

Bilen bilir yüreğini,

Yap hakkınca gereğini,

Boşa sanma emeğini,

Bir gün gelir eman olur.

 

Bilen bilir yüreğini saklasan da bilen Rabbimiz vardır bilir, yap hakkınca doğru olan hakkın emrince gereğini, boşa gidecek sanma sakın ey kul emeğin, bir gün gelir mezarda sıratta ahirette sana eman (emniyet)emniyet kemeri olur. Bu dünyada karşılığını göremezsen de ahirette mutlaka görürsün ey kul.

ŞİİRDEKİ AHENK

Her şey döner bir komutla.

Akmaz tersten su unutma!

O da coşar bir umutla,

Menziline revan olur.

Şiirdeki ahenk bu mısralarla uyum içinde anlatılmak istenileni gönüle dokunarak ahenkle anlatılıyor.

 

SONUÇ NETİCE

Düşme gönül aşk yurduna,

Kuyuda Yusuf derdine,

Vuslat için Hakk virdine;

Ermeye can kurban olur.

 

Yusuf BULDURUÇ/02.01.2021

 

Düşme gönül aşk yurduna iyi bil ki sonu çetindir meyvesi sonunda lezizidir, yaşarken hisleri tatlıdır çekmesi gözyaşı doludur, düşme kuyuda Yusuf dersine, herkes Yusuf olamaz bil ki zordur. Vuslat için sen hakkın düş virdine ( Rutin Halinde devamlı çekilen zikirdir),bu yolda devam eden kul ölmeyi ölüm bilmez Hakka Gül kokulu Resule kavuşmak bilir, canı ölüme kurban olur.

ÖLÇÜ VEZİN

4+ 4  8 li hece vezni ile yazılmıştır.

Ya ra tan dan/ uz ak kal be,

1    2   3      4     5   6    7    8

KAFİYE UYAK

Yaratandan uzak kalbe,      A

Dertler büyür, dünya olur B

Hakk'a teslim olan kalbin;  C

Derdi ona derman olur.      B

 

 

Hak yoluna koyulunca,           D

Gönül Hakk'la yoğrulunca,     D

Hep huzurunda olunca,          D

Dünya hanı viran olur.            B

 

Kardeşime bu güzel şiiri ve gönül güzelliği için teşekkürler ederek kalemi gönlü kavi olsun diyerek başka bir şiirde görüşmek üzere hoşça kalın, selamlarımla.

Mehmet Aluç

 

 


( Bir Şiir Gönül Virdi ... başlıklı yazı kul mehmet tarafından 13.02.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.