PARA TANRILAŞIRSA
İNSAN İTLEŞİR...(1.bölüm).
Para ve dayanağı altın  her zaman zenginlik göstergesi olmuştur.. Tarihte bir piç olan Sargon, sümer şehir devletlerini merkezileştirmiş, tek otorite olarak tüm zenginliklere erişim için coğrafi sınırlarını genişletmiştir..
Tarihi büyük komutanlar yapar..
Paranın İT'me gücü nün it gücüne dönüşünü bu yüzyılda inanılmazlık derecesinde gözlemliyoruz..Merhamet, hayvansal bir dürtüye dönüşürken ana babasından uzaklaşan evladların, veledi zina gibi davranışları dehşetengiz bir hal almaktadır.
 Beylik, hanımefendilik efendilik görünen -miş gibi  hallere bürünürken, gerçek yüzlerin menfaatin en belirgin hali para paylaşımında ve çatışmasında  ortaya cıkmaktadır..Böyle bir  durumda kardeşin kardeşi katlettiği halde salt genetik bozukluk ve ya piç olma ile açıklamak zorluk sağlar..Sosyolojik farklılaşma, siyasal sonuçları ile tüm hayatları etkilemektedir..
Hukuk hayatı din ve ahlak gibi genel geçer kurallarla birlilte siyasal sonuçlara ve dolayısı ile bireysel yaşamlara doğrudan etkili olmaktadır.. 
Hak olan şeyin, helal olmayabilecegini idrak ettiğimde 30 yıllık profesyonel olarak hukuk hayatına verdiğim hizmete"s*ktir git "dedim ..
Olay İslam hukuku açısından değil vicdan hukuku açısından helale denk gelecek kararı verebilmek ,o kararı verecek hukuki alt yapıyı oluşturacak insan ve fiziki kaynakları ile temin etmek ķulferi ve kalitesi ile alakalı idi..Bireysel yaşantımda penaltı değilse futbolcunun "hayır penaltı degil dı ben kendim düştüm" diyebilme vicdan kalitesinde idi.. Helal olmak sadece islama ait  olmayan çteki tarafdaki muhasebeleşmede de hak bakiyesi bırakmamaktır.. 
(Aslında Bir Müslüman, aynı zamanda kuran hükümlerinin uygulanmasının da taraftarıdır.Ama 11.yüzyıl Türk töresinin yöneticilerinin senin dinin sana benim dinim bama laiklik anlayışını 20.yüzyılda yakalayamadık) 77.000 kelimelik metin bir hukuk devletinde helal çizgisinin sınırinı belirler). Yerküre de hatta her din adamı ,vicdan tesisine katkı sağlar.. 
Helal çizgisi ,hak çizgisinin bir üst kademesidir..Haklı olabilirsiniz ama helallesmeden ayrılmak olur mu?Hak bu aleme aitse helal de öbür aleme ait bir kavramdır..Matematik, simetrisi olarak orada da hesaba katılacaktır.
Helal ve hak kavramı birbirine zıt olan değil biebirini tamamlayan ve güçlendiren kavramlardır.. Birbiri ile çeliştiğinde ise etkisini ve  inancı zayıflatır. Ahlaki değerleri, ortadan kaldırır. Paranın hareket gücü ve sahipliğine göre hukuk sistemi oluşturulmaz. Kiracının hakkı varsa mal sahibinin de hakları vardır.. Yek diğerine tercih edilmez. Market sahibinin hakları varsa tüketicinin de hakları vardır. Birbiri ile yarışan haklar, çarpıştığında hak kavramı vicdanla sekıllenir.. Vicdan bulunduğun toplumun ahlaki ve imani değerleri ile oluşur ve çözüm vicdana göre belirlenir..
Paranın itibarı artarsa hukuk ahlak ve din sıradışı kalır
HUKUK AÇISINDAN
Salt paranın hareket gücünü ve kabiliyetini esas alan ve vahşi kapitalizmin değnekçiliğini yapan ve koruyan  hukuk olmasın daha iyi.. Varmış gibi olması inanç moral değerlerimizi sıfırlar yaşam sevincimizi elimizden alır.. Misalen
Kiracının 3 yıl size kira ödememiş, siz bilmediğiniz için, acıdığınız icin ya da para kazandığında ödeyeceğini düşündüğünüz için oturmasına musade ettiğinizde ve inandırıcılığını yitiren kiracıya karşı harekete geçebilirsiniz.. Kiracı tebligat hatası ,kira sözleşmesinin yenilenmesi,imza inkarı ,ulaşılmaz olma gibi gerekçelerle açtığınız tahliye davası reddedilirse davayı halk dili ile kiracı kazanmış olur..Vicdan sahibi hakim burada yerleşik içtihata değil yerleşecek olan bir içtihat oluşturır ve içtihat gibi  karar vermesi gerekir..Kiracı haklıdır ama mal sahibi 3 yıl  bilerek kira almamıssa ve sonunda kiracıya inamcını yitirip tahliye etmek istiyorsa ne oşacak? , Malını kiracıya bagıslamış mıdır?Bedelsiz satmış mıdır?
Yada kiracısınız,elden yaptığınız ödemeler var.. Mal sahibi 80 yaşını gecgin oldugu için oğluna kızına   yaptığınız ödemeleri yada kira sözlesmesini tanzim eden emlak komisyoncusuna yaptığınız ödemeleri, tekraren ödemek zorunda kaldıgınızda hak bu mudur?İşte burada helal kavramı ile güçlendirilmiş haklı olma durumu vardır..
Helalle güçlendirilmiş şekli ile Haklı olduğunuz halde, hukuk sistemine göre şeklen haksız duruma düştüğünüz  bunun adı karşı yan için hak olan adama helal olmayan haldir..i*nelik gibi bir şey.. 3.cins yaradılışdan yok ama hayatın gerçeği mi diyeceğiz? 
Ceza hukuku açısımdan ;Fuhuşla geçim sağlayan birisi ile kaliteli fuhşun dünya ortalama değeri  olan 100 usd a anlaştınız. İşiniz  bitti. Uçuş sonrası, dönüse geçeceksiniz..  Konaklama kadına ait olduğu halde ya da konaklama size ait olsa da dönüşü sağlayan taksı ücretini sözünüze rağmen ödemedıginizde kadın size karşı iftira ile beni zorla iğfal etti ,fiili livata da bulundu dediğinizde mevcut hukuk sistemine göre   işiniz bitti.Bunu şimdi Helalle de açıklayamazsınız. Gayrimeşrunun meşrusu olmaz O halde çözüösüz mü diyeceğiz? Y ada adam parası ile rezil mi olsun? Hem parasını versin hem de mağdur oşsun.. .Mevcut hukuk düzeninde "Hak "dediğin sey artık gayrimeşru kazancın, tahsilat yöntemi  olmuştur.. Şekil hukuku açısından,fahişe ile yaptığınız konuşma içerikleri "hadi güzelim, ver guzelim"seklinde cereyan etmeyeceği  açıktır.. "verlan ""git lan"derken bir iki fiziki temas size hakkın mührü olarak içeride unutulmaz anılar sağlayacaktır.. Hele fahişenin bir de ayrıldığı manitasından yada kocasından  yetiştiği ailede ensest ilişkiler sonrası psikolojisi harap raporu geldiğinde  senin için icerisi değil artık dışarısı ulaşılmaz bir anı olarak,cesedine  otopsi yapılacak ana kadar kalacaktır.. Zira İçerideki her  ölüm, şüpheli ölümdür..Bağırsakların bile organ bağısına gitmeyecek parçalı bir cesed olarak gomuleceksin..Hak deliği, bok deligi derken "helal olan " senin hayal edemeyeceğin uzaklığa düşmüştür.. Oysa vicdan ,salt paranın bekçiliğini yapmaz..İftiraya karşı karşıya  kalanın, takipsizlik kararının tebliğinden bile masuma atilmis bir bıçak darbesidir..
orospunun namusunun bekçisi biz değilsek parasının tahsilatçısıda biz değiliz.
Peki sözleşme hukuku açısından ödemeai alınıp ubuttum denilerek verilmeyen çek ve senetlerin mükerrer tahsilatı ya da Kapıdan satışlarda bir kadının görmez gözleri ile boş senede attığı bir imza ,dolandirici i*nenin sadece irade fesadı ile unsurları oluşmamış bonoya attırdığı bir imza ,kadının mal varlığının el değiştirmesine yol aciyorsa Hak olsa bile helal degildir.O zaman sokarım ben o hakka ...
Anasından ebe yardımı almayarak,fırlama sureti ile dünyaya gelen evlad gibi gözüken ihtiyacın olmadığı halde sana kaktirdıgi senede bir kez kullanıp kullanmayacağın belli olmayan bir el aleti,etiket yazmadan biri iki diye sattığı,yada mora dönüşmüş  eti lokantasında tezgahta yemeklere karıştırdıgında üstün zeka ödülü almasa da helal çizgisinin cok altında anasının damını ziyaretgaha dönüştürmesi kaçınılmazdır.
O halde hak ve helal cizgisinin birebir uyuşması milimetrik olarak bile sapmaması gerekir..
Burada isin icine hukuk başlangıcı ile giren hukuk felsefesi ile gelişen hukuk sosyolojisi ve sosyal psikoloji ile pişen, aile terbiyesi ile sekil alan vicdanı ile hukukçu girer,müsveddesi değil. ..Bunlardan birisinin eksikliği kişisel bütünlüğünü tamamlamamış kimseyi karşımıza çıkartır..O kimse yargıç olarak daha iyi çalışması  sık sık çalışmasına ara veren görüşmelerin engellenmesi için saglanan oda kapısının kilit altına alınmasını imtiyaz algılar ve bir tutukluluk hali yada tedbir kararinda yazıya yansitilamayan duygu varligini bile dinlemekten imtina eder..Ve hatta karşı taraf avukat da olsa onu aşağılayarak oda tersine zorlar...Kaliteli hukukçu,profesyonel faillerin korkunç rüyasıdır yada tatlı bir hülyasıdır.

TORUN HALİLİ
( Para Tanrılaşırsa İnsan İtleşir başlıklı yazı HALİLİ tarafından 4.12.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.