Sokullu


 

O zamanın en büyük adamı Sultan Süleyman han hazretlerinin en sonraki sadrâzamı olan Sokollu Mehmet paşa idi ki Osmanlıların Kanunî devrinde olan azamet ve şanına bir timsâli müşahhas olarak ahlâfa yadigâr kalmıştır. Güneş gurub ettikten sonra ziyasını bir dereceye kadar idâme eden kamer gibi Sultan Süleymanın irtihailinden sonra o asrın pertev-i ikbâlini de Sokollu hıfz ve neşrederdi.

 

Sultan Süleyman vefatından sonra gördüğü alâim-i husûmet üzerine "Rahat durmazsanız iki hududun ortasında geçilmez bir çöl peyda ederde şerrinizden emin olurum" tehdidiyle Avrupa'yı lerzân-ı dehşet eden o Sokolludur.

 

Bahr-i Hazer yoluyla Asya dahillerine icrayı hükmedebilmek için Ten, Volga nehirlerini bir cetvel ile birleştiripte Selim-i evvelin aksayı maksadı olan ittihadı islâma o taraftan bir tarîk-i vusul bulmağa uğraşan o Sokolludur.

 

Selim-i sânt devrinde Müezzinzâde Kaptan Ali Paşanın idaresindeki Osmanlı donanmasını Donjuan ile Hayreddinin rakîb-i mağlûbu olan meşhur Anderya Dorya bütün bütün mahvedercesine mağlûb etmekle o hûn ve ateş tufanları arasından yalnız yirmi sefine kurtarabilmiş

 

Avrupa'nın kuvva-i mecmuasına karşı o kadar dehşetli bir inhizâm içinde bile kalbinin cevher-i salâbetine halel getirmemiş olan seyf-i meslûl-ü celâdet Kılıç Ali Paşa bile ertesi seneye bir donanma yetiştirebilmek fikrini işitince hayâlat arasında kalanlar gibi titremeğe başlamış iken:

-"Paşa!. Meyus olma!. İktiza ederse donanmanın demirlerini gümüşten, yelkenlerini atlastan, iplerini ipekten yapmak bu devlet içün mümkündür."

 

Filhakika bir kış içinde kırk bin asker ve taife ile mücehhez iki yüzden ziyâde sefine vücûda getiren. Kaptan Ali Paşa gibi ömründe feleğe baş eğmemiş bir mücâhide bile yedd-i galibesini öpmek için huzurunda baş eğdiren o Sokullu'dur.

 

Osmanlı Tarih – Namık KEMAL


TOZLU RAF adlı  yazmaya yeni başladığım bir kitaptan alıntı.Bu kitapta kıyıda ,köşede unutulmuya yüz tutmuş,edebiyat kütüphanemizin raflarında üzeri toz bağlamış  hikaye ve yazılara yer verilecektir.

Tevessül bizden,mukadderat Allahtan .


( Sokullu başlıklı yazı redfer tarafından 21.05.2023 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.