Makale / Tarihsel Makaleler

Eklenme Tarihi : 28.10.2019
Okunma Sayısı : 5825
Yorum Sayısı : 11
Günün Yazısı

Bu Yazı 29.10.2019 tarihinde
GÜNÜN YAZISI
olarak seçilmiştir.
CUMHURİYETİN İLANI VE % 100 MÜ, % 47,3 MÜ YOKSA % 53 MÜ MESELESİ

Cumhuriyetimizin kuruluşunun 96. Yıldömününde sokağa çıkıp yüz kişiye Cumhuriyet 29 Ekim 1923 de Milletvekillerinin oy birliği ile mi kabul edildi.’’ Diye bir soru sorsanız alacağınız cevap en az 90- 95 kişiden ‘’Evet ‘’ olacaktır.

Doğrudur. Evet, 29 Ekim 1923 de saat 20.00 de ( Veya 20.30 da) Cumhuriyet, o anda Türkiye Büyük Millet Meclisinde bulunan bütün milletvekillerinin sadece bir saat süren( Ya da iki buçuk saat ) bir görüşme sonunda oy birliği ile kabul edilmiş, cumhuriyetin ilanından on beş dakika sonra yani saatler 20.15 i ( Veya 20.35 i ) gösterirken de Mustafa Kemal Türkiye Cumhuriyetinin ilk Cumhurbaşkanı seçilmiştir.

Peki kaç milletvekilinin oyu ile ilan edilmiştir Cumhuriyet?

Bu konuda da tüm kaynaklar 158 Millet vekili der. Ancak sadece bir kişi mecliste 159 milletvekili olduğunu ama birinin oylamaya katılmadığını söyler ( Biraz sonra o kişinin adını yazacağım.) Yani o kişiye göre dahi 158 Milletvekilinin oyu ile kabul edilmiştir Cumhuriyet. Kısacası 158 rakamı kesindir. Tüm kaynaklarda aynıdır.

Bir başka soru: 29 Ekim 1923 Tarihi itibariyle Millet vekili sayısı 158 midir? ( veya 159 )

Bu sorunun cevabı ‘’ Hayır’’ dır.

Evet gerçekten de 29 Ekim 1923 Tarihi itibariyle Milletvekili sayısı 158 değildir.

Peki kaçtır?

İşte zurnanın zort dediği yer de burasıdır.

Şimdi yukarıda bahsettiği ismi açıklayayım: Bu isim Atatütk düşmanı olarak nitelendirilen Mustafa Armağan’dır.

Atatürk düşmanı olarak bilinen Mustafa Armağan’a göre 29 Ekim 1923 de Milletvekili sayısı 289 dur. Bunlardan 159 u 29 Ekim 1923 de TBMM ye gitmiş, biri hariç hepsi oylamaya katılmış, 130 Milletvekili ise o gün meclise gelmemişlerdir. ( Ona göre gelmeleri engellenmiş, ayrıca muhalif oldukları için hiç haber bile verilmemiştir.)

Yani Mustafa Armağan’a göre Cumhuriyetin ilanı ittifak ile gerçekleştirilmiş bir olay değil. Ama yine de insaflı davranıp en azından çoğunluğun ‘’Evet ‘’ Dediğini yazmış. Öyle ya 158 Milletvekili ‘’Evet’’ Dediğine göre ve 158, 130 dan fazla olduğuna göre o gün diğer milletvekilleri de oylamaya katılsalardı ve katılmakla kalmayıp ‘’ Hayır ‘’ Demiş olsalardı bile Cumhuriyet ilan edilecekti.

Peki bu konuda kendilerini hep Atatürkçü olarak lanse eden Marksistler ne yazmışlar dersiniz?

Yok yok hemen itiraz etmeyin ‘’Marksistler Atatürkçü değil ki.’’ diye. En azından Deniz Gezmiş taa 1968 de elinde bayrak ‘ Samsun’dan Ankara’ya Bağımsız Türkiye İçin Mustafa Kemal Yürüyüşü’’ Yapmış. Yani hem Atatürkçüler hem de Marksistler...

Neyse konuya dönelim. Evet, Marksistler neler yazmışlar demiştim.

Marksistlere göre Milletvekili sayısı 334 olup oylamaya katılan milletvekili sayısı 158 dir. Yani 176 Milletvekili oylamaya katılmamıştır ve böylece meclis bırakın ittifakı, oy çokluğuna bile dayanmayan bir seçimle cumhuriyeti ilan etmiştir. ( Başka neler var neler. Merak eden şu linke bakabilir:  https://marksist.org/icerik/Yazar/5748/mobileRedirect )



Yani efendim Atatürk düşmanı Mustafa Armağan daha insaflı davranarak ‘’ 130 Milletvekili oylamaya katılmadı’’ Diyerek en azından Cumhuriyetin çoğunluğun oyu ile ilan edildiğini söylerken Atatürkçü(!) Marksistler azınlık ( etnik manada değil. ) oylarıyla kabul edildiğini söylüyorlar.

Peki yine ülkemizde Tarih deyince ilk akla gelen isimlerden biri olan Sinan Meydan Ne diyor?

Sinan Meydan’ın dediği aynen şu:

29 Ekim 1923 

Saat 18.00 da TBMM toplantısı başladı

Tasarı okunduktan sonra oylamaya geçildi. Her Milletvekili oyunu bir kaba attı. Oylar sayıldı. O gün oylamaya katılan 158 Milletvekilinin tamamı Cumhuriyete olumlu oy verdi.

.....Cumhuriyet ilan edildiğinde saat 20.30 u gösteriyordu.


Velhasılıkelam Sinan Meydan, Milletvekili tam sayısına hiç dokunmuyor bile.  

Peki Türkiye’de  29 Ekim 1923 Tarihi itibariyle kaç millet vekili vardı? Tam sayı ne kadardı?

İşte bu sayının ne kadar olduğuna dair kesin bir bilgiye maalesef ulaşamadım ama TBMM nin ikinci Dönem milletvekili sayısına ulaştım. Yani 11 Ağustos 1923 - 2 Ağustos 1927 Tarihleri arasında görev yapan millet vekili sayısı 325 dir.( Yazı uzamasın diye tek tek isimlerini yazmadım.) Cumhuriyet ilan edildiğinde bu sayının ne kadarı milletvekiliydi ne kadarı hayatta değildi orasını bilemiyorum ama her halukarda Marksistlerin ileri sürdükleri 334 rakamı yanlış olduğu gibi Cumhuriyetin, Meclisin %47.3 sinin oyu ile kabul edildiği iddiası da yanlıştır. Yanlıştan da öte kasıtlıdır. 

Bu 325 Milletvekilin hepsinin de 29 Ekim 1923 Tarihi itibariyle Milletvekili ve hayatta olduklarını söylemek mümkün olmadığına göre Atatürk düşmanı olarak nitelenen Mustafa Armağan’ın verdiği 298 rakamı daha gerçekçidir ve yine onun verdiği rakamlara göre Cumhuriyet, Milletvekili toplam sayısının %53 ünün oyu ile  kabul edilmiştir

Peki o gün yani 29 Ekim 1923 de Mecliste bulunmayan milletvekilleri de meclis toplantısına katılmış ve oy kullanmış olsalardı ne olurdu?

Kesinlikle Cumhuriyet yine ilan edilirdi. Ancak belki görüşmeler öyle bir ya da iki saatte bitmez saatlerce hatta günlerce sürer ve Cumhuriyetin ilanı bir kaç gün sonraya kalabilirdi.  Çünkü meclis toplantısına katılmayanlar içinde Cumhuriyet fikrine karşı olan yok gibiydi.

Nitekim bakın üç çok çok önemli isim Cumhuriyet ve cumhuriyetin ilanı konusunda neler demişler:



Rauf Orbay: "Bence Cumhuriyet  kelimesi  üzerinde  mütalaa( görüş alış verişi)  münakaşa  değildir. Millet esasen bu idare şeklini hakkedip,zaferiyle temin eylemiştir. Elverirki,meseleler milletimizce muhakeme edilerek,malum olsun. Bu esaslar baki kaldıkça,isim değişikliği,hedef ve gayeyi ihlal de tebdil de edemez."

Ali Fuat Cebesoy :Madde   11'de   "Reis-i   Cumhur,   lüzum gördükçe  Meclise  ve  Heyeti  Vekile'ye  reislik  eder"  deniyordu.Halbuki  devlet reisi olan bir zatın Meclise ve Heyet-i Vekileye lüzum gördükçe reislik etmesi ( Cumhur başkanının Bakanlar kuruluna gerek gördükçe başkanlık etmesi) cumhuriyet ve demokrasi esaslarına tamamiyle muhaliftir" [Başkanlık sistemine ta o zamandan karşı Ali Fuat Cebesoy Paşa ] Önemli olan milletin egemenliğidir.’’



Kazım Karabekir: ‘’Ferdi veya zümrevi tahakkümler( baskılar) bir milleti mahv için kafi sebeplerdir. Buna misal isterseniz biz ve bütün Müslüman hükümetlerdir. Hepsi birer müstebit idarede uyuşmuş kalmışlardır. Milletin kuvveti,halkın kuvvetidir. Bunun da manası Cumhuriyeti ifade eder.”

Görüldüğü gibi karşı olunan husus Cumhuriyet değil, Mustafa Kemal’in Cumhuriyeti ilan ederken izlediği yöntemdir ve elbette ki yönteme karşı olmak ile Cumhuriyete karşı olmak birbirinden çok farklıdır.

Cumhuriyet fikrine aslında Aslında Osmanlı Hanedanı bile karşı değildir.

Nitekim sarayda dünyaya gelen son Osmanlı olan Ertuğrul Osman dahi 1999 da Gazeteci Güneri Civaoğlu’na verdiği röportajda  Atatürk için ‘’ Her Türk’ün ve benim ona büyük bir borcum vardır.’’ Dedikten sonra Cumhuriyet için de
 "Bence Türkiye'de Cumhuriyet yönetimi olması lazım. Karışıklık olduğu zaman birisi çıkıp idareyi ele alması lazım fakat hanedandan olamaz.’’ Demiştir.

Yazıma ilginizi çekeceğini düşündüğüm kısa bir notla devam edip konuya noktayı koyacağım.

Bugün yine sokağa çıkıp vatandaşlara ‘’ Mustafa Kemal kaç kez cumhurbaşkanı seçildi? Kaç oyla cumhurbaşkanı seçildi?’’ Diye sorsak bilenin olacağını sanmıyorum.

Mustafa Kemal 1923 den sonra 1927 de 335 Milletvekilinin 288 inin; 1931 de 331 Milletvekilinin 299 unun, 1935 yılında 444 Milletvekilinin 386 sının oyu ile Cumhurbaşkanı seçildi.

Kısacası bugün her ne kadar bazı kesimler bazı kesimleri Cumhuriyet düşmanı olarak yaftalasa da aslında bu ülkede parmakla gösterilecek sayıdan da az, bir grup serseri, kendini bilmez, gerizekalı, salak ve vatan haini dışında Cumhuriyete karşı olan yoktur. Çünkü Atatürk’ün de ifadesiyle: ‘’Cumhuriyet fazilettir.’’


Türk milletinin karakterine ve adetlerine en uygun olan idare, Cumhuriyet idaresidir.

İlelebed payidar kalması ve 50. Yılını görme şerefine eriştiğim Cumhuriyetimizin 100. Yılını da görmek dileklerimle milletimin ( Yani Türk Milletinin efendim... Adını yazmayınca bazı beyinsizler başka bir millet sanıyorlar da... ) Cumhuriyet bayramını can-ı gönülden kutluyor, kanı ile, teri ile, emeği ile Türkiye Cumhuriyetini kurup bizlere armağan edenlere, başta Cumhuriyetimizin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere sonsuz minnet ve şükranlarımı arz ediyorum.
( Cumhuriyetin İlanı Ve % 100 Mü, % 47,3 Mü Yoksa % 53 Mü Meselesi başlıklı yazı Sami Biber tarafından 28.10.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.