Makale / Eğitim Makaleleri

Eklenme Tarihi : 18.09.2012
Okunma Sayısı : 2452
Yorum Sayısı : 0

ŞANLI URFA’DA GEZİLECEK GÖRÜLECEK YERLER…

 

KERİM ÖZBEKLER

GAZETECİ-YAZAR-ŞAİR

 

HALİL-ÜL RAHMAN CAMİİ VE HAVUZU (BALIKLI GÖL);CAMİ X11.Y.Y.DA HAVUZ KENARINA YAPILMIŞTIR, HAVUZ 20X150 METRE EBATINDADIR. İÇİNDE BALIKLAR OLDUĞU İÇİN HALK ARASINDA ‘’BALIKLI GÖL’’ OLARAK TANINMAKTADIR, BALIKLAR KUTSAL SAYILDIĞI İÇİN TUTULUP YENİLMEMEKTEDİR. TUTUP YİYENLERİN ÖLDÜĞÜNE DAİR RİVAYETLER MEVCUTTUR, CAMİNİN KENARINDA PARK VARDIR. ÇAY BAHÇELERİNİN YER ALDIĞI BURALARDA GENELLİKLE ŞANLI URFA\'YA MAHSUS OLAN MURRA-MIRR OLARAK ADLANDIRILAN ACI ŞEKERSİZ KAHVE İÇMEK MÜMKÜNDÜR. BU KAHVEYİ SEYYAR OLARAK SATAN SATICILARI VE  BALIKLARA NOHUT ATMAK İSTEYENLER İÇİN PİŞMİŞ NOHUT SATAN SATICILARI DA BU CİVARDA GÖRMEK MÜMKÜNDÜR. BALIKLI GÖL EFSANESİ ŞU ŞEKİLDEDİR;RÜYASINDA HÜKÜMDARLIĞININ ELİNDEN GİTTİĞİNİ GÖREN KRAL NEMRUT\'A, KAHİNLER ‘’BU YIL URFA'DA DÜNYAYA GELECEK 1 ÇOCUK, SENİN SALTANATINI VE PUTPEREST DİNİNİ YIKACAK.’’ DİYE YORUMLARLAR. BUNUN ÜZERİNE NEMRUT O YIL DOĞAN VE DOĞACAK BÜTÜN ÇOCUKLARI ÖLDÜRTMEYE KARAR VERİR, HAMİLE OLAN NUNA\'DA HAMİLELİĞİNİ HERKESTEN GİZLEYEREK HAZRETİ İBRAHİM\'İ 1 MAĞARA\'DA DOĞURUR. 7 YAŞINA KADAR BU MAĞARADA YAŞAYAN HAZRETİ İBRAHİM BABA EVİNE DÖNER, BÜYÜYÜNCE KRAL NEMRUT VE HALKININ TAPTIĞI PUTLARI KIRIP PARÇALAR VE KAİNATI YARATAN TEK 1 ALLAH OLDUĞUNU SAVUNUR. BUNUN ÜZERİNE HAZRETİ İBRAHİM\'İ YAKALATARAK KENDİSİNİ MANCINIKLA URFA KALESİ ÜZERİNDEN ATEŞE ATTIRIR. O ANDA ALLAH TARAFINDAN ATEŞ'E ‘’EY ATEŞ, İBRAHİM'E KARŞI SERİN VE SELAMET OL.’' EMRİ VERİLİR. ATEŞ SU, ODUNLAR BALIK OLUR. HAZRETİ İBRAHİM SAĞ SALİM 1 GÜL BAHÇESİ\'NİN ORTASINA DÜŞER, ONUN DÜŞTÜĞÜ YERDE İLAHİ EMİRLE HALİL-ÜL RAHMAN VE AYNZELİHA GÖLLERİ OLUŞUR. İŞTE İNSANLARIN BU GÜN ŞANLI URFA\'YA GELEREK ZİYARET ETTİKLERİ BALIKLI GÖL\'ÜN HİKAYESİ BU ŞEKİLDEDİR.

 

ULU CAMİ;İRAN\'LILARDAN KALMADIR, ŞANLI URFA'NIN MERKEZİ KONUMUNDA BULUNAN HAŞİMİYE MAHALLESİ'NİN SARAYÖNÜ CADDESİ ÜZERİNDE YER ALMAKTADIR.

 

URFA KALESİ;HAÇLILAR DÖNEMİNDE YAPILMIŞTIR, ŞANLI URFA\'NIN DAMLACIK ETEĞİNDEDİR. KALE 2 BÖLÜMDÜR, İÇ KALE 25 BURÇ İLE BATI KAPISINA SAHİPTİR. DIŞ KALE DÜZLÜKTE KURULMUŞ OLUP 3 KAPIYA SAHİPTİR, ŞANLI URFA BU 2 KALE ARASINA YAYILMIŞ 1 ŞEHİRDİR.

 

SİPAHİ PAZARI;İÇİNDE 33 DÜKKAN VARDIR, BU GÜN DÜKKANLARDA HALI-KİLİM-KÜRK-KEÇE VB.ÜRÜNLER SATAN ESNAF BULUNMAKTADIR.

 

KINACI PAZARI;TARİHİ 1 ÇARŞIDIR, İÇİNDE BU GÜN İÇİN KUYUMCU ESNAFI BULUNMAKTADIR.

 

PAMUKÇU PAZARI;KINACI PAZARI'NIN PARALEL OLARAK YER ALAN ÇARŞI\'NIN İÇİNDE BU GÜN İÇİN KUYUMCU VE ELBİSECİLER YER ALMAKTADIR.

 

BOYAHANE ÇARŞISI;YENİ BOYAHANE ÇARŞISI\'NIN ALTINDA YER ALAN TARİHİ 1 YER ALTI ÇARŞISIDIR, ORTASINDAN HALİL-ÜR RAHMAN SUYU\'NUN AKTIĞI BU ÇARŞI NEMLİ OLMASI VE İPLİK-BOYAMA SANATININ TERK EDİLMESİ NEDENİ İLE 60 YIL ÖNCE KAPATILMIŞTIR. BOYAHANE ÇARŞISI'NIN ADINA H.1153 MİLADİ 1740 TARİHLİ RIZVAN AHMET PAŞA VAKFİYESİ'NDE RASTLANILMIŞ OLMASI ÇARŞININ O TARİHLERDE VAR OLDUĞUNU GÖSTERMEKTEDİR.

 

HÜSEYNİYE ÇARŞILARI;HARTAVİZADE HAFIZ MUHAMMED SELİM EFENDİ'NİN OĞLU HÜSEYİN PAŞA TARAFINDAN YAPTIRILMIŞTIR, SIRT SIRTA OLAN 2 ÇARŞIDAN İBARETTİR VE ÜZERİLERİ ÖRTÜLÜDÜR. İLK YAPILDIĞI YILLARDA İÇİNDE Kİ DÜKKANLARDA HALI-KİLİM-KEÇE VB.İŞLERLE UĞRAŞAN ESNAF VARDI, BİR ARA DÜKKANLARA YEMENİCİLER GİRMİŞTİR. DAHA SONRA İSE BAKIRCI ESNAFINA BIRAKILMIŞTIR.

 

KASAP PAZARI;MEVLEVİHANE CAMİİ'NİN BATISINA BİTİŞİK OLARAK İNŞA EDİLMİŞTİR, NE ZAMAN İNŞA EDİLDİĞİ BİLİNMEMEKTEDİR. T PLANLIDIR, ÜZERİ BEŞİK TONOZLA ÖRTÜLÜDÜR.

 

KAZZAZ PAZARI (BEDESTEN);1562 YILINDA GÜMRÜK HANI\'NIN BİTİŞİĞİNE YAPILMIŞTIR, 1740 TARİHİNDE RIDVAN AHMET PAŞA VAKFİYESİ'NDE BEZZAZİSTAN ADIYLA İSMİ GEÇEN BU ÇARŞININ ONARILDIĞI YAZILIDIR. 4 KAPISI VARDIR, DOĞU KAPISI HAN ÖNÜ ÇARŞISI'NA. BATI KAPISI SİPAHİ PAZARINA, GÜNEY KAPISI PAMUKÇU PAZARINA, KUZEY KAPISI GÜMRÜK HANI'NA AÇILMAKTADIR.

 

ESKİ KUYUMCU PAZARI;2 KAPILI VE BEŞİK TONOZLA ÖRTÜLÜ BU TARİHİ YAPININ YARISI 1983 YILINDA YOL AÇIM ÇALIŞMALARI SIRASINDA ASLANLI HAN İLE BİRLİKTE YIKILMIŞ, DİĞER YARISI YIKIK 1 DURUMDA KADERİNE TERK EDİLMİŞTİR.

 

EYYÜP PEYGAMBER'İN TÜRBESİ VE MEZARI;ŞANLI URFA'NIN VİRANŞEHİR İLÇESİ'NE 20 KM. UZAKLIKTA BULUNAN EYYÜB NEBİ KÖYÜ'NDEDİR, BURADA AYRICA EYYÜP PEYGAMBER'İN EŞİ RAHİME'NİN DE TÜRBESİ MEVCUTTUR. ALLAH, URFA'DA YAŞAYAN EYYÜB PEYGAMBERİ İMTİHAN ETMEK İÇİN MALLARINI VE ÇOCUKLARINI ELİNDEN ALIR. KENDİSİNE AĞIR 1 HASTALIK VERİR, HASTA YATTIĞI MAĞARADA BÜTÜN VÜCUDUNU KURTLAR KAPLAR. EYYÜB PEYGAMBER BUNA RAĞMEN ALLAH\'A İSYAN ETMEZ, İBADETTEN GERİ KALMAYARAK SABIR VE ŞÜKÜR EDER. ALLAH, ONUN BU SABRI VE ŞÜKRÜ KARŞISINDA SAĞLIĞINI VE MALINI GERİ VERİR. EYYÜB PEYGAMBER'İN HASTALIK ÇEKTİĞİ MAĞARAVE YIKANARAK ŞİFA BULDUĞU KUYU BU GÜN ŞANLI URFA\'NIN EYYÜB PEYGAMBER SEMTİ'NDE ZİYARET EDİLMEKTEDİR, M.S.460 YILLARINDA EYYÜB PEYGAMBER KUYUSU'NUN CÜZZAMLI HASTALARI İYİLEŞTİRDİĞİNİN KEŞFEDİLMESİ ÜZERİNE BURAYA 1 CÜZZAM HASTAHANESİ YAPILMIŞ VE HASTALAR BU KUYUNUN SUYU İLE YIKANARAK TEDAVİ EDİLMİŞLERDİR.

ELYASA PEYGAMBERİN TÜRBESİ VE MEZARI;ELYASA PEYGAMBER EYYÜP PEYGAMBERİ ZİYARET ETMEK İÇİN UZUN YILLAR ARAR VE YERİNİ TESBİT EDER, YOLA ÇIKAR AMA  ONA ÇOK YAKLAŞMIŞ OLDUĞUNU BİLEMEZ. KARŞISINA ŞEYTAN ÇIKAR, EYYÜP PEYGAMBERİN DAHA ÇOK UZAKLARDA OLDUĞUNU SÖYLER. YAŞLI OLAN ELYASA PEYGAMBER UMUTSUZLUĞA DÜŞER, ONA ULAŞAMADAN ÖLÜR VE ORADA DEFNEDİLİR. BU TÜRBE VE MEZAR EYYÜB NEBİ KÖYÜ'NDEDİR, EYYÜP PEYGAMBER\'İN OLDUĞU KÖYE GELMİŞ AMA ONU GÖREMEDEN VEFAT ETMİŞTİR. EYYÜB NEBİ KÖYÜ, ŞANLI URFA'YA BAĞLI VİRANŞEHİR İLÇESİ'NE 20 KM. UZAKLIKTADIR.

 

ŞUAYB PEYGAMBER VE MEZARI;ŞANLI URFA'NIN 85 KM. DOĞUSUNDA TARİHİ ŞUAYB KENTİ VARDIR, OLDUKÇA GENİŞ 1 ALANA YAYILAN BU ANTİK KENTTE YÜZLERCE KAYA MEZARI VE ÜZERLERİNE İNŞA EDİLMİŞ YAPI KALINTILARI VARDIR. HARABELER ARASINDA YER ALAN 1 MAĞARA EV, HALK ARASINDA ŞUAYB PEYGAMBERİN EVİ OLARAK BİLİNİR VE HER YIL BURAYA ÇOK SAYIDA ZİYARETÇİ AKIN EDER. ŞEHİR KALINTILARI ASURİLER'DEN KALMADIR.

 

MUSA PEYGAMBERİN KUYUSU VE ASASI;TARİHİ ŞUAYB KENTİNE 15 KM. UZAKLIKTA SOĞMATAR ŞEHRİ HARABELERİ ARASINDA, HAZRETİ MUSA\'NIN KUYUSU VE ASASI DİYE BİLİNEN 2 ZİYARET MAKAMI BULUNMAKTADIR.

 

ŞANLI URFA'NIN DOĞUSUNDA YER ALAN SİVEREK'TE BİZANSLILARDAN KALMA BİR KALE KALINTISI VARDIR.

 

ALTIN BAŞAK(HARRAN);ŞANLI URFA\'NIN 44 KM. GÜNEYİNDEDİR, BURADA BİZANS ÇAĞI'NDAN KALMA 1 KALE İLE HİTİT-ROMA VE TÜRK İSLAM DÖNEMLERİNDEN KALAN ESERLER MEVCUTTUR. BÖLGE HARRAN (CARRHES) İSMİ İLE DE ANILMAKTADIR. ABBASİ HÜKÜMDARI HARUN REŞİT\'İN YAPTIRDIĞI HARRAN ÜNİVERSİTESİ, ASTRONOMİ ÇALIŞMALARI İÇİN VAR OLAN RASAT KULESİ BURASI\'NIN X1-X11-X111 Y.Y.LARDA ÖNEMLİ 1 KENT OLDUĞUNU GÖSTERMEKTEDİR, SEYYAH İBN-İ CUBAİR HARRAN İÇİN ŞU İFADELERİ KULLANMIŞTIR ''HARRAN GÖLGELİK VE AĞAÇLIKTI, SULARI BOLDU. MEYVA VE SEBZELERİ ÇEŞİT ÇEŞİTTİ VE LEZZETLİYDİ, ŞEHRİN SUYU KUYULARDAN ÇIKARDI VE HER EVİN KUYUSU VARDI. YOLLARI BÜYÜK VE GENİŞTİ, HALKI DÜKKAN VE HAN SAHİBİ OLMASINA RAĞMEN EVLERİNİ DE MİSAFİRLERE AÇARLARDI. HARRAN İÇİNDE KAPALI ÇARŞILAR OLDUĞUNDAN DİĞER ŞEHİRLERDEN ÇOK SAYIDA İNSANLAR GELİR BURALARDA ALIŞ VERİŞ EDERLERDİ. SONRA 1 KURAKLIK OLDU, 7-8 YIL SÜRDÜ VE HARRAN HARAP OLDU.'' HARRAN\'DA HALEN 4 KM. UZUNLUĞUNDA, 7 METRE YÜKSEKLİĞİNDE VE 3 METRE GENİŞLİĞİNDE ŞEHİR SURLARI AYAKTADIR.

 

URFA'NIN BATISI'NDA, FIRAT NEHRİ KENARINDA YER ALAN BİRECİK'TE (BİRTHA'DA) ESKİ 1 KALE KALINTISI VARDIR.

 

ÇARKEKLİK KERVANSARAYI;ŞANLI URFA'NIN 60 KM. BATISINDADIR.

 

HANEL-BARUR KERVANSARAYI;ŞANLI URFA'NIN 80 KM. GÜNEY DOĞUSUNDADIR.

 

SIRA GECESİ;ŞANLI URFA'DA ÇEŞİTLİ YAŞLARDA VE MESLEKLERDE Kİ ARKADAŞ GRUPLARININ HAFTADA 1 SONBAHAR-KIŞ AYLARINDA 1 EVDE TOPLANARAK SOHBET ETTİKLERİ, MÜZİK DİNLEYİP. ŞİİR OKUDUKLARI, ÇİĞ KÖFTE YEDİKLERİ VE SIRA İLE HERKESİN HAFTADA 1 GÜN MİSAFİRLERİ KABUL EDEREK EĞLENDİKLERİ GECEYE SIRA GECESİ VEYA SIRA GEZMESİ ADI VERİLİR. BU GECELERİN BAŞ YEMEĞİ ÇİĞ KÖFTEDİR, ÇİĞ KÖFTESİZ SIRA GECESİ OLMAZ. BU GECELERDE SÖYLENEN MÜZİKLERE (PARÇALARA) GELİNCE HER BİRİSİ URFA'NIN EN GÜZEL TÜRKÜLERİNDENDİR VE HERKES TARAFINDAN SEVİLEREK-BEĞENİLEREK DİNLENİR, BAZILARININ İSİMLERİ ŞU ŞEKİLDEDİR;MEVLAM BİR ÇOK DERT VERMİŞ, BİRLİKTE DERMAN VERMİŞ-URFALIYAM EZELDEN, GÖNLÜM GEÇMEZ GÜZELDEN-MARDİN KAPISI\'NDAN ATLAYAMADIM, LİRALARIM DÖKÜLDÜ TOPLAYAMADIM-GECELERİ GEL YANIMA, TÜRKÜ SÖYLERİM SİYE (BU GECE UYUMAMIŞAM)-KOLUMU SALLADIM-KARA KÖPRÜ NARLIKTIR-BAŞINDA YAZMASI VAR (BAŞINDA YAZMASI VAR, BURNUNDA HIZMASI VAR)-DAĞLAR DUMAN BÖYLE, GEÇTİ ZAMAN BÖYLE-NİNNO YARİM NİNNO-NEMRUDUN KIZI-GEZME CEYLAN BU DAĞLARDA, SENİ AVLARLAR (URFANIN ETRAFI DUMANLI DAĞLAR)-YEŞİL ÖRDEK GİBİ DALDIM GÖLLERE-MEVLAM GÖR DİYEREK (YİĞİT MUHTAÇ OLMUŞ, KURU SOĞANA)-İKİ KEKLİK SEKE SEKE, BİZİM EVİ YOL EYLEDİ-OY BİZE GEL, YAR BİZE GEL-NE SEVDİĞİN BELLİ, NE SEVMEDİĞİN (ZALİMSİN OY OY, HAİNSİN OY OY)-URFA URFA ÖVERLER, GÜZELLERİ SEVERLER (AĞAM ÇİĞ KÖFTE OLDU)-HARRANA SU GELİYOR-BEN YARİME NELER, NELER ALAYIM (EVLERİNİN ÖNÜ YOLDUR, YOLAKTIR) VB.GİBİ ŞANLI URFA TÜRKÜLERİNDEN MEYDANA GELMEKTEDİR. SIRA GECELERİNDE ÇİĞ KÖFTEDEN SONRA ŞILLIK-DAŞ EKMEĞİ-KATMER-KADAYIF-BAKLAVA-KÜNCÜLÜ AKIT-ŞİRE GİBİ TATLILARDA MİSAFİRLERE İKRAM EDİLİR.

 

ÇİĞ KÖFTENİN TARİHÇESİ;HAZRETİ İBRAHİM DÖNEMİNDE BİR URFA'LI AVCI, VURDUĞU CEYLANI EVE GETİREREK HANIMINDAN YEMEK YAPMASINI İSTER. İBRAHİM PEYGAMBERİ ATEŞE ATTIRMAK İÇİN BÜTÜN YAKILACAK AĞAÇLARI VE DALLARI TOPLATTIRAN NEMRUT\'A KARŞI HANIM, ETRAFTA 1 TEK ÇALI ÇIRPI BULUNMADIĞINI İFADE EDER. AVCI BUNUN ÜZERİNE HANIMINDAN 1 ÇARE BULMASINI İSTER, EVİN HANIMI DA KOCASININ GETİRDİĞİ CEYLANIN BUDUNDAN 1 MİKTAR YAĞSIZ ET ÇIKARARAK BİR TAŞIN ÜZERİNE KOYAR. BAŞKA 1 TAŞLA ETİ DÖVMEYE BAŞLAR, SONRA EZİLMİŞ ETİ BULGUR-BİBER-TUZLA KARIŞTIRARAK YOĞURUR. YEŞİL SOĞAN VE MAYDANOZ EKLER, BÖYLECE ŞANLI URFA TARİHİNİN EN ÖNEMLİ VE LEZZETLİ YİYECEĞİ ORTAYA ÇIKAR.

 

ŞANLI URFA MÜZESİ;1961 YILINDA YAPIMINA BAŞLANMIŞ, 1969 YILINDA ZİYARETE AÇILMIŞTIR. ÇEVREDE Kİ KAZILARDA ELDE EDİLEN ESERLER BU MÜZEDE SERGİLENMEKTEDİR, ETRAFTA ÇOK KAZI OLDUĞU İÇİN MÜZENİN TEŞHİR YERLERİ VE DEPOSU DOLUDUR.

 

URFALIYAM EZELDEN TÜRKÜSÜ VE HALAYI;ÇOK İYİ ATA BİNEN, İYİ KILIÇ KUŞANAN. ÇÖĞÜR ÇALAN, İYİ HOYRAT ÇAĞIRAN VE HALAY ÇEKEN ÖMER İSİMLİ YAKIŞIKLI BİR YİĞİDİN ÖYKÜSÜDÜR. SÖZLERİ AŞAĞIDA Kİ GİBİDİR;

 

URFALIYAM EZELDEN

GÖYNÜM GEÇMEZ GÜZELDEN

GÖYNÜMÜN GÖZÜ ÇIKSIN

SEVMESEYDİM EZELDEN

 

ANAM OLASAN ÖMER

BABAM OLASAN ÖMER

YETİM KALASAN ÖMER

BENİM OLASAN ÖMER

 

URFA BİR YANA DÜŞER

ZÜLÜF GERDANA DÜŞER

BU NASIL BAŞ BAĞLAMAK

HER GÜL BİR YANA DÜŞER.

 

ANAM OLASAN ÖMER

BABAM OLASAN ÖMER

YETİM KALSAN ÖMER

BENİM OLASAN ÖMER.

 

URFALIYAM EZELDEN HALAYI NASIL OYNANIR ? FİGÜRLERİ BASİT 1 OYUNDUR, SAĞ AYAKLA BAŞLAR. VE SAĞ AYAK ÜZERİNE 2 DEFA SEKME HAREKETİ YAPILIR, ELLER AYAĞIN TERS TARAFINDADIR. DAHA SONRA SOL AYAK ÜZERİNE 2 DEFA SEKME YAPILIR, OYUN BU FİGÜRLERLE DEVAM EDER.

 

ŞANLI URFA HALK OYUNLARI YÖNÜNDEN ÇOK ZENGİNDİR, BU OYUNLAR GENELLİKLE DAVUL-ZURNA EŞLİĞİNDE OYNANIR. OYUNLAR OYNANIRKEN ZILGIT ÇEKMEK, OYNAYANLARI HEYECANLANDIRMAK İÇİNDİR. ORTADA OYNAYANLAR GENELLİKLE MENDİLİ MALZEME OLARAK KULLANIR, BAZI OYUNLARDA KAŞIK KULLANILDIĞIDA OLUR. BAZI HALK OYUNLARININ İSİMLERİ ŞU ŞEKİLDEDİR;ABRAVİY (ABREYEV-LORKE-LÖRKE-LÖRKEY)-AHMETLERİN GÜLÜ-AĞIR CEP-AĞIR DAĞLAR- AĞIR DÖRTLÜK-AĞIR HARA (AĞIR OYUN)-ARABİ (ARAP) OYUNU-AYŞANA ABE-AYŞENİN DÜZÜ-AVŞAR HALAYI-BARAK HALAYI-BIÇAK (PIÇAH) OYUNU-BENDİK-BEŞ AYAK-CEMLUN-CEMO-CEZAYİR OYUNU-ÇEÇEN KIZI-ÇEP ÇINDIR-ÇİFTE KAMIŞ (BARAK İKİ KAMIŞ-ÇATAL KAMIŞ)-ÇOLAKÇI-ÇUVALDIZ-DAĞLAR OYUNU-DEMİRCİ-DEMO-DEPÇE-DERİK (TEK AYAK) OYUNU-DİNGE-DİL (DİLDAN)-DINIĞ (İKİ AYAK) OYUNU-DÜZ OYUNU-DÖNE-FATE-FATMALIK-GALUÇ-GEME (KAYIK) OYUNU-GEZALİ (DELAL-I MİHRİCAN)-GÖVEN-HAFİF ÇEP-HAFİF DAĞLAR-HAKARİ (HEKARİ) HALAY-HALLO HALİL-HARBİ-HAYRİYE-HILDANİ-İNİŞ AŞAĞI-KABA OYUN-KARAÇI-KARŞILAMA (KARŞILIKLI KOL OYUNU)-KARTALO-KEÇELİ-KEÇİK-KERİ GÜLÜ (HERİ GÜLÜ)-KIMIL-KILIÇ KALKAN OYUNU-KINNE-KERİYBOZ (KERİBOZ) OYUNU-KIRIK CAN-KIZ KULKİ-KOÇERİ-KOMATÇİ-KÖR BEŞİK-KÖR DEVE-KURD ANI-LEYLO-LORE-MANİ-MISRİ-MİM (MİMİY MİMİ TEŞİ)-MİRİŞK-MOZAKA-NAHSANİ (NOKSANİ-NAHSANİ-NAHSEY) HAVASI-NİĞ-NOFE-NURE-PEKMEZ OYUNU-RIŞKO-SANEM (SENAM-SENEM) OYUNU-SARHOŞ HAVASI-SARIGÜL-SARI KEMERLİ-SELACE-SEYLANİ-SİM SİM-SIÇRAMA-SOSEH-ŞİRVANİ(DÜZ OYUNU-DÜZEY HALAY-ŞİRVAN)-TEMİR AĞA-TERGE (TERGİ-TÜRKÜ-TÜRK İ-TERGİ)-TEŞİ-TİK-TRAMPA-URFA HALAYI- (ALAY-ALAYA)-ÜÇ AYAK (SENNİK)-VEYLİŞHANE.

( Şanlıurfada Gezilecek Görülecek Yerler... başlıklı yazı K.Özbekler tarafından 18.09.2012 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.