TİCARETİN KURALLARINI 
YAZIYORUM I
     Tükiye de ticeretin kurallarının yeniden yazılması gerekir..Gidişata göre”simitçiye parayı ver simidi alamama “riskini millet olarak taşıyoruz.
      ABD kuruluş gelişme asamasındaki “vahşi kapitalizmin”kurallarının kısmende olsa  geçerli olduğu bir ülkedir..Oysa İstediğni istediğin şekilde yap “çocuk nasıl olsa 9 ayda oluyor”..Anlayışı piyasadaki piç sayısını da arttırmaktadır..ABD ,birbiri ile kar etme hırsı dışında ortak bir paydası olmayan dünyanın piçi pozisyonundaki bir ülkedir..Green kard uygulaması bile vahşi kapitalizme hizmet gereğidir..(ucuz ve nitelikli iş gücü vesermaye  hareketliği)
      ülkemizde vahşi kapitalizm kurallarının uygulanmasına hiç gerek yoktur..Tarihsel bütünlük ve birliktelik buna engel teşkil eder..Askıda ekmek anlayışı toplumsal dayanışma ruhu buna engel teşkil eder .O halde kendimizi korumaya almamız gerekir..
        Uygulama da Asıl risk taşıyıcıları koydukları “emek ve sermaye “yoğunluğu ile kazanç karşlaştırmasını yaptığınıızda üretim ve riskleri ile hiç alakası olmayan finans gücü elinde bulunan kredi sağlayıcılar  ya da el taşı ile el kuşunu vuran komisyoncu ,kazançlarının astronomik  olduğunu görürsünüz..Bir bankanın taşıdığı risk,aldığı kefalet ve ipotek benzeri ile sıfırlanırken ,üreticinin bilinmezlik aşanındaki ilk yatırımı ile başlayıp kalite satış stok ve satış sonrası destek risklerinin her aşamasında rizikoları katlanarak artmaktadır..
          Üretim riskini taşıyan sanayici ve çiftçi sistematik olarak ,
-yanlış uygulama,
-yanlış anlamaya mahal verecek, eksik  ve yanlış koruyucu kurAlla r,
-profesyonel yönetim eksikliği,
-ticaret organizmasına ait genel bilgi eksikliği ,
-piyasadaki vurguncu anlayışı ve profesyonelliği ,karşısında sadece ŞAM ŞEYTANLARI ile PROFESYONELLERİ ayakta bırakmaktadır.
       Oysa kamu ben bilgili olmasamda” benim hak ve menfaatlerimi “korumak anayasal mükellefiyeti altındadır..Misalen;Bu anlayış kamu idaresinde hakim olsa yaklaşık 5 trilyon bir otobüse para yatıran yatırımcı ,İzmir den yola çıkıp İstanbul a varış sağladığında 10 yolcu parasını terminal giriş çıkışlarına,otoban ve köprü giriş çıkışlarına bırakmadığı gibi kamyoncudan dönme şöförler ile  denetimli serbestlikden yararlanan muavinlerin eline kalmazdı..En sonunda da Otobüs yatırımcısı,%30 lara varan komisyon bedelleri ile emekli olabilirse, sadece otobüsün  son tekeri de eline kalmazdı.. 
         Çiftçi bir sene yakalarsa tatlı kazanç dümenli tacirin ,su gidiş yolunu izlediğinde -ve allahdan bir şey gelmezse- domates para ettiğinde domatesten, sarımsak para ettiğinde sarımsak dan,buğday para ettiğinde buğdandan para kazanır..Yoksa ürünü tarlada bırakır karşıdan harcadığı emek ve parasını düşünür..
         Cumhuriyetin ilk kuruluş yıllarında demiryolu ,havayolu ,silah gibi yatırım alanlarına girenlerinse hayatlarını incelediğinizde başına gelmeyen kalmamış suikast sabotaj gibi hallere kurban olurken ellerindeki birikimleirde yitirmişlerdir..
         “Kuralsızlık ve bir şey olmaz” anlayışındaki” hayali emniyet kemer “ uygulaması ,gelecek nesile intibak edemeyen tek dönemlik aile firmalarını  ,çok uluslu şirkete dönüşemeyen firmaları,köyün ötesindeki tarlada bildiği tohumdan başka ekim yapamayan modelli, tek atımlık kurşunu olan yatırımcı türetmektedir..Bu tür tesadüfi kazançlarla yol almak isteyenlerin bahtı elbette kara olcaktır..Ama israf edilen ülke kaynaklarıdır ve heba edilen umutlar ile orta çıkan ülkeye ilişkin kaygılarıdır..O halde bir ülke iyi yönetilmelidir..
         Kamu idaresi genel kurallar koymanın ötesinde ;
-yatırım planlamasından, 
-satış gücü oluşturulmasındam
-Satış gücü olanlarca ezilmemesinden
-Stok gücü yada stok güçsüzlüğü ile üreticiyi korumakdan(bazen stoklayarak maliyetleri düşürürsün bazrnde stoklayaeak fiyatlrı arttırısın kamu yaraı korunması uygulama önceliği anlamındadır)
-Genel Planlamaya uyum gösterip göstermediğinden haber verip yölendirmekle de yükümlüdür.Kaynak israfı, bilinçsiz kamu idaresi kronik enflstona da sebep olur ..(huzur doğru yönetilen ekonomi anlamındadır)
—Ahilik sistemine benzer kamu idaresi mesleki kurs ve ciddiye alınan, sınav sonuçlarına göre esnaf dağılımı ,her esnaf bir sanayiciyi taşır kuralına hizmet eder..Ahlaksız el almamış ara komisyoncular  rızkın onda dokuzuna engel teşkil etmektedir..(emin insanlar esnaf ordusunu oluşturur anlamında )
-Tarım Kredi gibi çıkarılmış kanunlar,kurumun kendi memur ve yöneticileri ni korumak ve geliştirmek için değil üreticiyi ve ürünleri korumak için çıkarılmış ve üreticiyi haczedilemezlik zırhı ile koruyan benzeri  kanunlar asıl işlevlerine dönüşü sağlanmalıdır..(yatırım ve satış desteği anlamında )
-Param var “bırakınız yapsınlar,bırakınız geçsinler”kuralının öleli 10 0 yıl oldu..Kamu idaresi şekli şartları değil öze ilişkin yerindelik şartlarınıda inceleöeli ve Kent konseyi gibi bagımsız ve her meslek mensubundan oluşan siviller idatesinin de son onayı almalıdır..(Kayırma engelleme amaçlı)

Torun Halili
( Ticaretin Kurallarını Yazıyorum başlıklı yazı HALİLİ tarafından 29.08.2024 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.
 

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu