Her şey biz insanlar için, hastalık da sağlık da. Bilmiyoruz kıymetimizi sağlıkta.
Rabbim düşürmesin, imtihan etmesin böyle bir hastalıkta.
Sifalar diliyorum, geçsin diyorum.
Kalmasın böyle bir hastalık diyorum.
'Geçmiş olsun' hafif geliyor.
Bitsin bir an önce istiyorum.
Dualarım yürekten.
Tüm hasta olanlara şifa diliyorum.. 

TÜRKİYE'nin her iline sesimizi duyurup ilik bagışı yapılmasını saglayabilirsek hayatımızın en büyük hazzını duyacagız. Hepimizin, sağlıkta büyük yol kateden Sağlık Bakanlığı'nın, Kemik iliği bağışının sadece Ankara ve Istanbul'da değil, Türkiye'nin her ilinde yapılması için çabalama zamanı çoooktan gelmiştir. Türkiye'de binlerce lösemi hastası kemik iliği beklemektedir. Bu yüzden "Türkiye'nin her ilinden kemik iliği bağışı yapılmalı"
İlik bağışında bulunabilmek için başvuruda bulunabileceğiniz ülkemizde 6 adet kemik iliği bankası vardır:
 
 Ankara(İbn-i Sina Hastanesi), İstanbul, Antalya, Kayseri, İzmir.
 
LÖSEV ile hiçbir bağlantısı olmayan söz konusu bu ilik bankaları ne yazık ki ödenekleri olmadığını belirtiyorlar ve pasif durumdalar.

Bir araştırma ne kadar sürer?

Yetişkin donörleri seçmek ve test etmek bir kaç ay veya daha fazla sürebilir. Bir kordon kanı ünitesi bulmak ve getirtmek yaklaşık iki hafta sürer. Araştırma ve seçim sürecini kavramak beklerken endişenizi azaltmaya yardımcı olabilir.

Peki Türkiye'de organ bağışı bu denli gelişmiş iken ve prosedürler hızla yenilenebilir uygulamaya geçiş hızlandırılabilir iken donör denildiğinde siyasi ve ülkeler arası ikilemler kaoslar yaratılması hasta ve yakınlarının umutlarını milyarda bire düşürürken bir can kurtarabilmek midir önemli olan? Yüz nakli adı altında reklam kokusu içeren bilgiler sağlık platformu mu ?

Uygun bir eşleşmenin bulunması

Binlerce olası farklı HLA doku tipi kombinasyonu mevcuttur. Bu da tam bir eşleştirmeyi zorlaştırabilir. HLA antijenleri kalıtsal geçiş gösterir. Bir verici aranmasına genellikle hastanın kardeşlerinden başlanır, bunlar mümkünse anne-babaları aynı olan kardeşler olmalıdır. Bir kardeşin tam uygunluk gösterme şansı (anne ve babanızdan her ikinizin de aynı HLA antijenlerini almış olma olasılığı) yaklaşık 4'te 1'dir.

Bir kardeşten iyi bir uygunluk elde edilemezse, araştırmalar iyi bir uyum sağlama olasılığı düşük olan anne-baba, yarı kardeşler (ana veya babası bir kardeşler) ve teyze, hala, amca, dayı ya da kuzenler gibi uzak akrabalara doğru ilerletilir. (Artık eşler, akraba olmayan diğer kişilerden daha iyi birer verici adayı olarak görülmemektedir.) Hiçbir akraba uygun bulunmazsa, araştırma genel nüfusa doğru genişletilir.

Ne kadar uzak olasılık olarak görülse de bir yabancıdan da iyi bir uyum gösteren verici bulunabilir. Bu işleme yardımcı olabilmek için kemik iliği nakil kayıtları kullanılır. Bu kayıtlar, hastalar ve gönüllü vericiler arasında eşleştirme yapmaya yarar.

Günümüzde, kök hücre nakline gereksinim duyan insanların yaklaşık yarısında uygun verici olarak akraba olmayan bağışlayıcılar bulunabilir. Bir kişinin doku tipine bağlı olarak, pek çok başka uluslararası kayıt sistemi mevcuttur. Ancak akraba olmayan bir verici bulmak aylar alabilir. Bir tek eşleşme için çok ama çok sayıda kaydın elden geçmesi gerekebilir.

Donör nedir?

Kemik iliği naklinde , hastaya kök hücrelerini veren kişiye donör adı verilir.Bir kişinin donör olabilmesi için hastayla HLA uyumunun olması şarttır.

Bir gün hepimizin başına gelebilir. İllerimizde kemik iliği bankasının olmayışı ve sadece 2 üniversitede bu yetkinin olması nedeniyle yeterince çözüm bulunamıyor. Dilerim Sağlık Bakanlığı Türkiye için çok kapsamlı ilik bankası kurma çalışmalarını kısa sürede başlatır.

Türkiye genelinde donör arayışlarının sonuçlandırabilmek adına ay sonunda Türkiye'ye yeni bir proje gelecek. Tüm gönüllülerin Kızılay'ın bulunduğu bölgelere vakit geçirmeden ulaşmasını önemle rica ediyoruz...

LÖSEMİ 

Löseminin tanısı oldukça kolaydır. Yapılan kan sayımı ile akyuvarlarda anormal artış olup olmadığı kolaylıkla anlaşılır. Ayrıca kemik iliği başta olmak üzere kan yapan dokulardan alınan örneklerle daha ayrınıtılı inceleme yapılabilir. Böylece löseminin tipi belirlenebilir. LÜTFEN 6 AYDA BİR ÇOCUKLARINIZA TAM KAN SAYIMI YAPTIRINIZ. 

Lösemiye neden olan faktörler; iyonizan radyasyon, bazı virüsler, bazı kimyasal maddeler ve bazı genetik hastalıklar sayılabilir. 

 
Sağlık Bakanlığının Türkiye de 12.000 den fazla lösemi hastası kemik iliği beklemekte olduğunu acele görerek çalışmalara başlamalı . Bunun için "Türkiye'nin her ilinden kemik iliği bağışı yapılmalı"

Lösemili bir çocuk neden kemik iliği nakline ihtiyaç duyar?

 
Lösemi tedavisinde öncelikle kemoterapi (ilaçla tedavi) uygulanır ve tam iyileşme sağlanır. Ancak akut myeloblastik lösemilerde (AML) ve tekrarlayan akut lenfoblastik lösemilerde, kronik myeloblastik lösemilerde ve MDS denilen özel bir hastalıktan dönüşen lösemilerde uygun kemik iliği bulunursa nakil düşünülmelidir.

İliğini veren kişide (Donör) nakil sırasında herhangi bir yan etki gelişir mi, o da hasta olur mu veya sakat kalabilir mi?

Kesinlikle hayır. Kemik iliği vericisinde (Donör) herhangi bir sağlık sorunu olmaz. Anestezi yapılarak uyuşturulan vericinin kemik iliği içine özel bir iğne ile girilerek kanıyla birlikte kök hücreler enjektörle çekilir ve özel bir kemik iliği saklama torbasında toplanır. Verici işlemden sonra 2-3 saat dinlendikten sonra evine yollanır.

LÖSEMİ HASTASI BİR ÇOCUĞUN YAZDIĞI ŞİİR NE KADAR ANLAMLI !

Doğdum yaşamak, 
Aileme mutluluk vermek, 
sizlere faydalı olmak için. 
Ama devam edemedim 
bilemeden ne olduğunu, 
anlayamadan cocukluğumu 
Yakalandım amansız bir hastalığa, 
düştüm hastane yollarına. 

Yaşım üç,beş,on olmuş 
Ne farkeder? 
İsmim Ahmet Mehmet olmuş, 
Ne farkeder? 
Hepimiz bir değilmiyiz? 
Cocukluğunu yaşayamayan, 
Hepimiz bir değilmiyiz? 
Kırlarda koşamayan, 
Hepimiz bir değilmiyiz? 
Yaşamı dirhem dirhem koklayan, 
Hepimiz bir değilmiyiz? 
Sizlerden sevgi bekleyen.

Ben de LÖSEV Gönüllüsü çalışanı olarak yardımlarımızı esirgemeyelim diyorum yardıma muhtaç çocuklarımız ve büyüklerimizden...Kan bağışı yapalım lütfen...


Emine Öztürk
( Lösev Ve Lösemi başlıklı yazı EMİ ÖZTÜRK tarafından 19.07.2012 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.