Makale / Güncel Makaleler

Eklenme Tarihi : 8.03.2018
Okunma Sayısı : 1405
Yorum Sayısı : 8


Bugün  8  Mart.  Yani  Dünya  Emekçi  Kadınlar  Günü.

Ben  her  8  Martta  iki  şey  düşünürüm:  Birincisi  8  Mart  Türk  kadınına  ne  getirmiştir ki  bu  gün  ülkemizde  ''  Dünya  Emekçi  Kadınlar  Günü''  olarak  kutlanır? İkincisi  Neden  5  Aralık  ya  da  17  Şubat  değil de  8  Mart?

1857  yılında  Amerika'nın  Newyork  kentinde  bir  tekstil  fabrikasında  çalışan  40.000  civarında  işçi  (  Artık nasıl  fabrikaysa  40.000  işçi  istihdam ediyor. Hem  de  1857  yılında )  hayat ve  çalışma  şartlarının  iyileştirilmesi  için  greve  giderler.Polis,  fabrika  önünde barikat  kurar  ve  işçilerin  dışarı  çıkışı  engellenir.  Daha  sonra  bir  yangın  çıkar  ya  da  kundaklama  olur  ve  bu  olayda  129  işçi  ( ki  ne  kadarı  erkek  ne  kadarı  kadın  bilen  yok.  Yani  40.000  işçinin  hepsi  de  kadın  değildi  herhalde ) Yanarak  can  verir.  

Bu  olay  çeşitli  aşamalardan  sonra  ancak  1921  yılında  Moskova'da gerçekleştirilen 3. Uluslararası Kadınlar Konferansı'nda   "Dünya Emekçi Kadınlar Günü" olarak belirlenir.  Yani  bir  isim  koyulur.  ABD  ise  ancak  1960  yılında  8  Martı  Dünya  Emekçi  Kadınlar  Günü  olarak benimser  ve kutlamaya  başlar.

Yani  işin  aslına  bakarsanız  8  Martın  Türk    kadınına  getirdiği  herhangi  bir  hak  filan  yok. Belki  ''  İlk  kez çalışan  kadınların  haklarına  dikkat  çekildi''  Denilebilir.  

Peki  Türk  kadınına  bir  takım  haklar  getiren  günler  yok  mu  bu  ülkede?

Şimdi  sokağa  çıkın,  rastgele  kadınlara  tek  tek  sorun  ''  Türk  kadınına  kadın  olarak  yaşama,  kendini  ifade  edebilme,  her  işte çalışabilme  ve  özellikle  erkeklerle  eşit  hakları  kim  sağladı?  ''  diye,  alacağınız  cevap  '' Elbette  Atatürk''  olacaktır.  Lakin  aynı  kadınlara  ''  Bu  hakları  hangi  tarihte  elde  ettiniz?''  Deseniz  eminim  %99  u  cevap  veremeyecektir.  

Tekrar  sorsanız  ''Dünya Emekçi  Kadınlar  Günü  hangi  tarihte  kutlanır?'' Diye, büyük  bir  bölümü  8  Mart  diyecektir  ama  mesela  mirasta  erkekle  aynı  haklara  sahip  oldukları,  boşanma  hakkının  kendilerine  de  verildiği, istedikleri  her  işte  çalışabilme  hakkına  kavuştukları  Türk  Medeni  Kanununun  hangi  tarihte  yapılıp  yürürlüğe  girdiğini  sorsanız  bilen  çıkmayacağından  adım  gibi  eminim.

Öte  taraftan  bu  ülkede  bir  Kadın  Hakları  günü  zaten  vardır.  Yani  Türkiye  olarak  bizim  ülke  kadınlarının  8  Mart'a  ihtiyaçları  yok.  Her  sene  5  Aralık  Tarihi  bu  ülkede  Kadın  Hakları  Günü  olarak  kutlanır.  Kutlanmasına  kutlanır  ama  en  sağlam  Atatürkçü (!)  bayanlarımız  bile  8  Marta  verdikleri  önemi  Atatürk  sayesinde  kazandıkları  seçme  ve  seçilme  hakkı  elde  ettikleri  güne  vermezler. Veyahut   Aziz  Valentin'in  hediyesi  olan  14  Şubat  Sevgililer  Gününü  unutmayan kadınlarımız  aynı  değeri üç  gün  sonrasına  yani  Türk  Medeni  kanununun  kabul  edildiği  17  Şubat'a ( 17  Şubat  1926 )  vermezler?   17  Şubatta  ya  da  5 Aralıkta  sokak  ve  caddelerde  bir  tek  afiş,  pankart  göremezsiniz.  5  Aralıkta  bazı  Atatürkçü  Düşünce Dernekleri  cılız  bir  iki  konuşma  yapar  kendi  dernek  binalarında  ama  öyle  binlerce,  onbinlerce  insanın  katıldığı  bir  etkinlik  göremezsiniz.  

Şimdi  eminim  pek  çok bayan  arkadaş,  hatta erkekler  ''  Atatürk,  kadınlara  pek  çok  hak  verdi  ama  kullanabiliyor muyuz/  kullanabiliyorlar  mı?  Asıl  önemli  olan  bu'' diye  konuyu  başka  taraflara  çekeceklerdir. Onlara  sadece  şunu  diyebilirim.  5  Aralık  1934  kullanmada  sıkıntılar  yaşansa  da kadınlara  bir  takım  haklar  getirdi. Aynı  şekilde  17  Şubat  1926  kadınlarımıza bir  takım  haklar  getirdi.  Peki  8  Mart  ne  getirdi?  Hiç. O  halde 8  Marta  bu  kadar değer  vermenin  sebebi  nedir?  Bence  tek  sebebi  var:  Moskova'dan  gelmiş  olması.  Nitekim  Dünya  Emekçi  Kadınlar  Günü  ilk  kez  8  Mart 921 de  Moskova'da,  aynı  gün  de  Türk  sosyalistleri  tarafından  Türkiye'de  kutlanmıştır. 

Bu  arada  kafama  takılır  durur:  Neden  Kadınlar  Günü  değil  de  Emekçi  kadınlar  günü?  Bu  gün  eğer  emekçi  kadınların  günü  ise  emekçi  olmayan  kadınlar  kimlerdir?  

Bana  göre  yer  yüzünde  emekçi  olmayan  kadın  yoktur.  Maalesef  ''Çalışmayan  Kadın ''  olarak  ifade  ettiğimiz  ev  kadınları  aslında  en  emekçi  kadınlardır.  Dolayısıyla  da  bugün  kadınlarımız  Dünya  Emekçi  Kadınlar  Gününü  kutlarken  aslında farkında  olmayarak  hemcinslerine  ağır  bir  hakarette  bulunmaktadırlar.  

'' Efendim  biz  emekçi  kadınlar  derken  ev  kadınlarını  da  buna  dahil  ediyoruz''  Denirse  bir  kez  daha  sorarım:  O  zaman  emekçi  olmayan  kadınlar  kimlerdir?  Kimleri  emekçi  kadınlar olarak  görmüyorsunuz  ki  bu  güne  ''  Dünya  Kadınlar  Günü''  demek  yerine  ''  Dünya  Emekçi  Kadınlar  Günü ''  Diyorsunuz? 

Mesela  sizler  de  özellikle  biz  erkekler  gibi  her  işini  hizmetçilerine  yaptıran,  koca  parası  yemekten  başka  bir  halt  bilmeyen olarak  tanımladığımız  bazı  sosyetik  kadınları  mı  emekçi  olmayan  kadınlar  sınıfına  sokup  onlardan  farklı  olduğunuzu  vurgulamak  için  ''  Emekçi  Kadınlar''  diyorsunuz  kendinize?  Yahu  onlar  bile - mesela  bizim  mahallede  sitelerde  yaşayanlar  var-  işte  onlar  canla  başla  sokak  hayvanlarını  besliyorlar.  Mahallmizin  kedileri,  köpekleri  ekmek  yemez.  Mahallede  karnı  sırtına  yapışmış  bir  tane  aç  hayvan  göremezsiniz.  Alır  veterinere  götürürler.  Bizim  mahallede  aşısız  hayvan  da  göremezsiniz.  Bu  da  bir  emek  değil  midir? Ayrıca  gariptir  ki  Dünya  Emekçi  kadınlar  Gününe  özellikle  onlar  sahip  çıkar  ve  kutlarlar. 

Sokaklarda  dilenen, yankesicilik  yapan,  vücudunu  pazarlayanlar  mı ?  Yok,  yaptıkları  yanlış  olsa  da  onlar  da kendilerine  göre  emekçi. 
 
Sahi  emekçi  olmayan  kadınların  günü  ne  zaman? 

Düşünüyorum  da  mesela  Anneler  gününü  ''  Emekçi  Anneler  Günü'' ,  Babalar  Gününü,  ''Emekçi  Babalar  Günü'',  Sevgililer  Gününü  ''  Emekçi  Sevgililer  Günü'',  Gaziler  Gününü  ''Emekçi  Gaziler  Günü''  Olarak  kutlasaydık  ne  kadar  komik  olurdu  değil  mi? 

Evet,  8  Mart  Türk  Kadınına  hiç  bir  şey  getirmemiş  olsa  da  madem  ki  kadınlarımız  bu  güne  önem  veriyor  ve  anlamlı  buluyor  o  halde  emekçi -  yemekçi  ayırımı  yapmadan  tüm  kadınlarımızın  Dünya  Kadınlar  Gününü  en  içten  duygularımla  kutluyor,  baskıdan,  şiddetten,  ayırımcılıktan  uzak  mutlu  ve  huzurlu  bir  hayat  diliyorum  hepsine  birden.  

İnsanlar  iyi  şeylere  layıktır.  Kadın  olsun,  erkek  olsun...  

Selam,  Sevgi  ve Saygılarımla. 

( Emekçi Olmayan Kadınların Günü Ne Zaman? başlıklı yazı Sami Biber tarafından 8.03.2018 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.