Türk-İslam âlimleri serisi – 44
İBN-İ HEYSEM
D. 965 – Ö. 1038 – 1040
Irak’ın
Basra şehrinde dünyaya geldi,
Bin kırk
yılında Kahire’de de vefat etti,
Adı; Abü
Ali Al-Hasan İbn Al-Hasan
İbn
al-Haytham, İbn-i Heysem diye bilindi.
Latincede
“Alhacen ve Alhazen” denir,
Filozof,
fizikçi ve matematikçidir,
Öğrenimine
Basra ilinde başlamış,
O Mısır
hükümdarının davetlisidir.
Pozitif
bilimlerde şöhrete kavuşmuştur,
Nil Nehri
üzerine çalışması olmuştur,
Nil Nehri’nin
şartlarını uygun bulmamış,
Hükümdar
El-Hâkim’den afta bulunmuştur.
Biruni ve
İbn-i Sina ile çağdaştı,
Çağının
bütün ilimlerine vakıftı,
Aristo ve
Batlemyus’u incelemiş,
O
geometriyi mantığa uyguladı.
Öklit ve
Apolonius’u geliştirmiş,
İbn-i Heysem,
Tıp ilminde derinleşmiş,
Eski
medeniyetlerle çok ilgilenir,
Kendi
nazariyesini ilme eklemiş.
Göz
anatomisini harika resmeder,
Gözün
görebilme sistemini belgeler,
İlk kez
gözün kısımlarını adlandırmış,
Bu
bilgiler batı tıbbına etki eder.
Altı yüz
yıl batı bu bilgi ile vardır,
Karanlık
odanın tarifini yapmıştır,
O kamera
sistemini de açıklamış,
Deneyler
yaparak bunu ispatlamıştır.
Yerçekimi
kanununu ispat etmiştir,
Güneş
sistemine açıklık getirmiştir,
Dünyanın
da dönüş hızını hesaplamış,
Bu
konularda da birçok eser vermiştir.
Newton,
Kepler ve Galileo’dan çok önce,
Dünya
yuvarlaktır demiş eserlerinde,
Her eseri
hırsız batı bilimi çalmış,
Müslümanlar
hırsızı âlim bilir ilimde.
Dünyada
ilk ışık hızını hesaplamış,
Küresel ve
parabolik aynayı incelemiş,
Görüntünün
büyüme şeklini açıklar,
Dünyanın
büyük fizikçisi diye anılmış.
Optik
düzeyde en büyük deney onundur,
Roger
Bacon’un eseri Heysem’in denir,
Işığın
kırılma noktasını söylemiş,
Bu fikir
Newton tarafından sahiplenilir.
Dünya
ilmine Heysem’in etkisi dendi,
Hem
filozof hem de deneyci bir âlimdi,
Mercek
sistemini ilk kez icat etmiş,
Adına
“Yazı okuma taşı” demişti.
Leonardo
da Vinci ve Kepler etkilenmiş,
Pek çok
buluşu batı ilmine ilham vermiş,
“Alhazen
Problemi”ni de çözdü denilir,
Bu
problemi hiperbol yardımıyla çözmüş.
İlimde
gerici değil en uçta varız,
Dünyaya
ilimde ışık yakan bizleriz,
Biz
kendimizi küçük görmeyelim artık,
Dünyaya
yine ışığı bizler yakarız.
Alhazen problemi: (Latincede kendi adıyla
anılan bir problemdir.) Bu problem, küresel bir dışbükey ya da içbükey ayna,
bir nesne ve nesnenin aynaya yansıyan görüntüsü verildiğinde, yansıma
noktasının bulunmasıdır. Matematikte ancak 4.dereceden bir denklemle
çözülebilecek bir formül içerir.
İbn-i Heysem Göz ile ilgili der ki:
“Göz ışın Kuramı'na göre gözden ışık çıkmakta, nesneye ulaşabilmesi için saydam
ortamdan geçerek, görmenin gerçekleşmesidir. Oysa bütün ihtimaller dikkate
alındığında, gözden ışığın çıkıp çıkmaması değil, göz ışınları ile bakılan
nesneye gidip ondan geri gelmezse, görme gerçekleşmez. Uzun süre parlak bir
nesneye ya da ışığa uzun süre bakarsa göz, acı duymaktadır. Eğer uzun süre
dışarıdan bir etki alarak acıması doğalsa, göz dış bir etkinin görsel süreçte
alıcısı durumundadır. Sonuçta; ışık kaynağı göz olamaz, yani ışık gözden çıksa
acı vermezdi.”
“Karanlıkta
göremiyoruz. Işınlar gözden cisme doğru gitseydi karanlıkta da görmemiz
gerekirdi.”
“Kuvvetli bir
ışığa baktığımızda gözlerimiz kamaşır. Eğer ışınlar gözden çıksaydı kamaşmaması
gerekirdi.”
“Karanlık bir
odanın tavan ya da duvarında bir delik açarsak yalnızca o noktadan gelen ışığı
görürüz. Oysa ışınlar gözümüzden çıksaydı her tarafı görmemiz gerekirdi.”
“Yıldızlara
baktığımızda onları anında görürüz. Eğer ışınlar gözden çıkmış olsaydı
yıldızları görmemiz için belirli bir süre geçmesi gerekirdi.”