PARLAMENTO MU? 
MECLİS Mİ? 
1921 Anyasa sı
1924 Anayasası Atatürk ün ölümüne kadar değişen, laiklik ilave edlilen meclis hükümet sisteminden, cumhurbaskanlığının belirleyici olduğu sisteme, dönüşüm göstermiştir.General İsmet inönü ile devam eden dönüşüm,liberal Celal Bayar ın sufleli demokrat yönetimi ile ayni minvalde evaöetmiş 1961 anayasası ile tam değişim yaşanmıştır.. 
Kendi ülkesinde sola kelime olarak bile tahammül edemeyen ABD, 1961 Sol devrimi ilk Anayasal müdahelede bulunmuş cumhurbaşkanlığı makamı, Cemal Gürsel ile başlayan, hasta yatalak cumhurbaskanından,sesi soluğu çıkmayan son Fahri Korutürk Cumhurnçbaşkanlığına doğru gelişmez durağan bir yapı özelliği göstermiştir .. 
TC nin devlet ve millet olarak meclis ile ilgili hiç bir zaman problemi olmamıştır.. Kuruluşu sağlayan yüce meclis, Aldığı savaş, atama ve barış anlaşmaları ile Cumhuriyet ilanı öncesi bile bir devlet statüsü kazanmıştır..
 Lozan görüşmelerinde "batı cingözlüğü" çift başlılık için istanbul  krallık yönetimini, davet ederken Ankara buna karşı duruşunu göstermiş ve muhatapın tek kendisi olduğunu kabul ettirmiştir.. Cumhuriyetin kuruluşundan önce Ankara Anlaşmasının Fransızlarla yapılmuş olması, varlığının tescillenmesi için bile yeterlidir..
Yüce Meclis in sadece parlamento olarak adlandırılması bile anlam hafiflemesine yol açması bakımından bir veridir.. Mesela; kutsal kitap demekle Kur'an demek arasında fark vardır. Burada görüldüğü gibi Anlamların düşünce üzerinde oluşturduğu etki farklılaşması vardır.. Mesele nin meclis in işlevselliğine takılması, savaş yapmış, cephe kararlarını vermiş, uluslararası anlaşmalar yapmış, hainleri yargılayanları yetkilendirmiş, vergiler çıkarmış, anayasalar yapmış gazi meclise küfür anlamına geldiği , görünmektedir.. Meclis her sartta savaşta ve barışta görevini yerine getirmiştir.. Yeter ki dış müdahele ye açık. Kimselerin müdahelesi olmasın..
İhtilal gibi hallerde bile var olan kırılmayı millet iradesi ile yeniden doğrultmaltadır.. 60 ihtilali 80 ihtilali sonrası seçimler de var olan askeri yönetimlere ve onların işaret ettiği partilere ragmen millet hür iradesi ile doğrultuma hamlesini gerçekleştirmiştir..
TC nin geliş ve gidişleri Ankara dır.. Meclisin bulunduğu Ankara, bütün şehirlerden gelen yolların  kesişim noktasıdır..Buna ragmen tabelasının yönünü Diyarbakır a çevirenlerin, Anayasa nın ilk 4 maddesinin değiştirilebilir diyenlerin neden bir arada olduğunu sadece anlam hafiflemesine yol açan parlamento kelimesi bile bir veridir.. TC nin yönetimini şekillendiren parti  örgütlerindeki illegal yapıları
Dayanağı siyasi partiler yasası ve delege usulünü örtüleyip, bunu sistem sorunu haline dönüştürmek bir hainlik yeteneğidir..
Başkan ın yetkisi ne" onay merci "oluşturursun " yargı denetimini "sıkılaştırırsın ve bunu sistem sorunu haline getirmeden çözebilirsiniz. Bunu yapmayıp ameliyat masasına devleti oturtuğınızda bunun görünmeyen anlamları vardır..
Uyuma...

Torun Halili
( Parlamemto Mu Meclis Mi başlıklı yazı HALİLİ tarafından 19.03.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.