Bir Şiir Ve Tahlilim ve Kısa Analizim-1-

 Şiir yazmak daha çok yetenek mi ister, duygu mu? - KizlarSoruyor


Aslında bir umuttur seni aşkla sevmek şiiri sevmek

Hayatta biraz nefes almak azıcık seninle yürümek

Bundan gayrısı umutsuzluğu bize acımadan aşılar

Seni aşkla sevmeden söyle nasıl gelecek baharlarda gülmek

Mehmet Aluç

 

Giriş

 

Şair şiirine aşkla ve sevmekle başlıyor, hayatın anlamı aşkla sevmek aşkla yürümek diyor yürüyenlere selam olsun. “Aslında bir umuttur seni aşkla sevmek şiiri sevmek” Umuttur sevmek yanında birde şiir olursa, gözlerine hasret şehrinde bakarak aşka dair şiirler yazmak.

 

Gelişme

                             

“Hayatta biraz nefes almak azıcık seninle yürümek” Sevmeden hayatın yükü nasıl taşınır ki karşılıklı olmadan? Yürürken hayatın verdiği ağırlığı beraber taşımak yüklenmek, dertleri beraberce paylaşarak çare aramak zaten aşk her şeye çare değil mi?

 

Gizli Özne

 

Aşk, burada yâri içinde taşıdığında gizli öznedir, yâr açıkla demeden ismimi aşık açıklayamaz gizli kalır.

 

Açık Özne

 

Aşkla sevin diyen şairin duyguları mısralarıdır.

 

Yüklemsiz Duygu

“Bundan gayrısı umutsuzluğu bize acımadan aşılar” Bize bir şeyi yükleyen hissettiren zaten aşktır, bundan gayrısı bize değerli olanı yüklemez bu yüklemek yük anlamında değildir.

 

Sonuç

“Seni aşkla sevmeden söyle nasıl gelecek baharlarda gülmek” Bundan başkasını yazmak olmaz şairimiz gerekeni söylemiş.

 

Ana Fikri

Aşkla sevmek.

 

Baba Fikri

 

Her zaman dediğim gibi, baba işte mesaide olduğunda eve geldiğinde sorulacaktır fikri.

 

Duygu Bütünlüğü

 

Duygu, aşkla bir bütünlük mana anlam kazanmış. Şiirde anlatılan duygu ve hisler aşkla bütünlenmiş, bir bütün olmuş.

 

Hece Ölçüsü

 

As lın da bir u mut tur se ni aşk la sev mek şi ir i sev mek

1   2   3    4   5  6       7   8  9   10  11  12  13  14  15 16 17 18

 

Hece ölçüsü yoktur duygu ve hislerin yürümesiyle yürüyerek yazılmıştır.

 Kafiye Düzeni

Düz Uyak

 

Aslında bir umuttur seni aşkla sevmek şiiri sevmek                a

Hayatta biraz nefes almak azıcık seninle yürümek                    a

Bundan gayrısı umutsuzluğu bize acımadan aşılar                     b

Seni aşkla sevmeden söyle nasıl gelecek baharlarda gülmek     a

 

Çapraz Kafiye (Çapraz Uyak)

Dörtlüğün birinci ve üçüncü dizeleri ile ikinci ve dördüncü dizelerinin kendi aralarında kafiyelenmesine çapraz uyak denir.

Örnek olarak bu şiirde yoktur başka bir şiirde örnek vereyim.

Bir garip rüya rengiy-le            (a)
Uyumuş gibi her şek-il             (b)
Rüzgârda uçan tüy bi-le           (a)
Benim kadar hafif değ-il          (b)

 

Şairde şöyle yazmış olsaydı olurdu.

 

Aslında bir umuttur seni aşkla sevmek şiiri sev -mek                    a        

Hayatta biraz nefes almak azıcık  olmak senin   le                          b           

Bundan gayrısı umutsuzluğu bize acımaz gaye bunu bil  mek      a                

Seni aşkla sevmeden söyle nasıl gelecek baharlarda sendeki gülümsemey  le   b

 

Şiir lirik şiir tarzında yazılmıştır. Nedir Lirik şiir? İçten gelen heyecanları coşkulu bir dille anlatan duygusal şiirlere lirik şiir denir. Bu şiirlerde “sevgi, aşk, özlem, umut” gibi konular işlenmiş.

 

Aslında tek başına, aşk olmadan bir sevdiğin nazlı yârin olmadan gözlerine bakmadan, hasret şehrinde kalmadan duygu, şiirin varlık kazanmasına inanın ki yetmez eksik kalır. Böylesine bir hayat ve düşünce de şiir sanatı için bence yeterli değildir, bilmem sizler ne dersiniz bu konuda? Yalnızca duyguya dayanan şiir tatsız kalmaya mahkûm kalmaz mı? Duygunun hislerle gereğince yer tutmadığı girmediği bir gönül olmadıktan sonra, düşünceye bağlı söz ve kelimeler şiiri bütünleyen bağlardan uzak kalmış kopukluğuyla okuyucuyu duygu ve hisleriyle bağlayamaz. Bazen şiir, birbirine zıt duygu  ve düşüncenin buluşmasından ortaya çıkar.

 

Duygunun ve düşüncenin anlatımla şiirde neler olduğu, bunların sınırlarının nerede başlayıp nerede sona erdiği,(hakaret içermeyen) birbirinden duygu ve hislerin anlatılırken birbirinden ayrışması, birbirine karşıtlığı ve zıtlığıyla ve yakınlığı ile bir bütünü oluşturup oluşturmadığına bakılarak şiirde anlatılan duygu-düşünce duygusuyla akıl yürütmesiyle birbirine uyumu söz konusudur… Şiirin öncelikle bu iki kavram çerçevesinde söz konusu anlatılırken var olan problemler üzerinde durmak ve çözmesi gerekecektir ki tam bir bütünlüğüyle okuyucuya ulaşsın ya da eksik bırakarak okuyucunun katılmasını sağlasın vesselam.

 

Mehmet Aluç

Kaynak:Dilbilgisi
Dergi Park
( Bir Şiir Ve Tahlilim Ve Kısa Analizim-1- başlıklı yazı kul mehmet tarafından 17.12.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.