Bu günler de sıfır attık projesi diye bir proje var gönülden kutlayıp destekliyorum ...zararın neresinden dönersen kar derken aklıma bir soru takılıyor..atığın bu kadar çok atığın, atık olmasına sebep ne? bu atıklarında çöpe gitmesi yerine değerlendirmesine hepimiz katkı sağlayıp bundan da memnuniyet duyacağımıza eminim ki... bu proje olmadan da bazı ev hanımları ve sanatçılar kendi çaplarında senelerdir bunu yapıyorlardı..ben kendi adıma konuşursam evde kullanılmayacak duruma gelen şeyleri bir şekilde ne yapa bilirim diye düşünürüm... en basiti büyük kova şeklinde yoğurt kaplarını atmam onlar çok amaçlı kullanılan yegane şeydir benim için... üstünü boyar çiçek böcek resmi çizer saksı yaparım... uzak bir yere yemek yada sıvı bir şey yollayacak sam içine koyar kapağını kapar yollar saklama kabı yaparım...üstünü yine boyar mandal koyarım... yani demem o ki bunlar toplumca değerlensin ve bir şekilde geri dönsün ki hem ziyan olmasın hemde çevre kirlenmesin.. burada hem fikirim ama bu lever e geçmeden önce bizim atıkların atık olmasından önce yapmamız gereken başka şeylerde var bunları atlayıp direk ikinci lever e geçmek çokta anlamlı değil....
Bilinçli tüketim en önemlisi bu.... ardından tasarruf ...tasarruf bilincini yaymak... şimdi bir örnekle anlatmaya çalışayım.... şimdi sarayda ki personelin atıkları yada kullanmadıkları toplanıp saraydakilere poşet yerine bez torba olacakmış... hadi saray kurtuldu biz de eski çarşafları kestik bez torba yapıp onu yanımızda taşımaya başladık...şimdi çevre temizlendi bitimi .... parayı verirsem yine poşet almayacakmıyım... hadi onuda bırak pazarda poşet bedava... hadi poşeti de geçtim .etrafta bu kadar poşetlere sarılı ürün var... plastik ham maddesi adı altında bir sürü ev gereci var ya bunlar ne olacak... bunlar çevreyi kirletmiyor mu.... hadi poşet olayını al bir kenara.... o cepte.... yemek hane atıkları.. yada gıda atıkları diyelim.... bunlar ne olacak... atık olması için müsrif olmak gerekiyor önce...tasarruf etmesen , açık gözlülük adı altında ne buldun alır 3 kap yemek yada 2 kap yemek pişirmek yerine 6 kap 8 kap yemek yaparsan atık denen şey fazlalaşmıyor mu.... yok ..yok... bu böyle olmaz... ilk basamağı atlayıp ikinci basamağa geçersen döner geriye oraya da düşersin..önce tasarruf yapacaksın bizim gibi pırasa ıspanak pişireceksin 10 çeşit yemek yerine 2 çeşit yemek yapacaksın... tasarruftan biriktirdiğin parayı da fakire fukaraya yemek vereceksin... atık değil...... önce atık hale gelmeden ne yaparım diye bakacaksın....bilmiyorum bu yazlık yörelerde hiç otellerde kaldınız mı... o yemek israfını gördünüz mü... orada israf olan yemeklerle kaç köy kaç kasaba doyar ne kasabası tüm Afrika doyar......... biraz elimizi vicdanımıza koyalım..nereden geldiğimizi unutmayalım...önce tasarruf bilinçli tüketim sonra atıkları değerlendirme..... poşet konusuna da geri dönersek ...eyer ki bu çevre kirliliği içinse.. önce plastik pet şişeler yasaklansın.... sonra hiç bir ürün plastik ambalajda satılmasın.... plastik yerine alternatif bir ürün bulunsun... bunların hepsi yapıldıktan sonra bizden poşet alınsın başımızla.... bunlar dururken en mağdur kısmın elinden poşetini almak kolay..... tamam kabul ediyorum iyi bir şeyler yapılmaya çalışılıyor... bunlar sırasıyla yapılmaz ise yasakla zorlamayla tu kakayla bağıra çağıra olmaz....