Bir Şiirim ”Gördüm
Düşümde” Gülümsememle Tahlil Ve Analiz
Gördüm Düşümde
Gördüm düşümde bir
güzel düştüm yola
Mevla’m yardım ede de o
da beni bula
Nice günler geldi geçti
halim anlayan yok
Deli dediler bana
aşkımla yanışıma kullar
Sattılar aşkımla beni değersiz
döndüm bir pula
Ben değeri Mevla’mdan
beklerim aşkımla
Halim sana ayan Mevla’m
bu kulun aşkını bula
Mehmet Aluç
Şiir âşıkların dili
gönüldeki derdinin mısra mısra dökülerek okuyuculara ulaştıran bir edebiyat
dalı olsa da âşıklarım muhabbet merkezi gönüllerini yandığı mekân, halini arz
ettiği bir yayla ve ovadır.
GİRİŞ
Girişte şairin gördüğü
bir rüya esnasında âşık olduğu gönülden aradığı sevgilini aramasının giriş
kapısını açarak içeriye girdik. Âşık bizi gülümseyerek karşıladı, yanan
yüreğiyle aramakta yorulsa da yorulmaz haliyle gönlüne misafir etti. Aşığın
halinden âşıklar anlar diğerleri deli diyerek ona değer vermez küçümser!
Aslında âşıklarımız bu aşkla Veli olanların çokluğundan habersiz olduğundan
kendi cahillikleriyle küçümseyerek kendilerini küçülttüklerinin farkında hiç
değillerdir.
GELİŞME
Gelişme adına
şairimizle âşıkla düştük yola, bakalım bulacak mıyız aşığın şairin aradığı
sevdiceğini. Bulanlar arayanlardır diye çıktık yola Mevla’m sen rast getiresin,
âmin.
ŞİİRİN DİLİ
Şiirin dili aşktır,
gönülde olan aşkın çiçekleri açarken, gönülde çiçekleri açtıran Mevla’ya ve
aşkla gülen nazlı yâre varışın dilidir. Gönül dilidir.
ÇEKİM HALİ
Çekim haline bakarsak
aşka doğru bizi çekerek götürmektedir zaten.
ŞİİRİN BİÇİMİ
Şiirin biçimi aşkla
yanan gönlün nazlı yâri arayış halidir.
ÖLÇÜSÜ
Her ne kadar şiir
ölçüsüz yazılsa da, aşkı arayan âşıkla şairin muhabbetinin sonucunda ölçüsüzlük
ortadan kalkacak şair ve âşık ölçülü şiirler yazacağından eminim.
GÖRÜŞ AÇISI
Yollar sisli olduğundan
dolayı yarım metreden ötesi görülmemektedir.
GENİŞ İÇ AÇISI
Şairle aşığın iç
açılarının daralmasıyla, yollarda daralmakta varılacak menzil uzun olsa da
yollar daralarak onlara yaklaşmaktadır.
ANA KONUSU
Âşık annesinden
habersiz yola çıktığından annesinin bu konudan habersiz olduğundan ana konusu
yoktur yani annesinin bu konuda bir yorumu yoktur.
BABA KONUSU
İlk ben baba konusunu
başlattım devam edelim aynı hızla. Babasının da bu aşktan haberi yoktur olsaydı
araması için yardımcı olurdu.
REDİF
Şimdilik bu konuya
girmeyelim derim.
UYAK DÜZENİ
A
A
B
C
A
A
A
HECE ÖLÇÜSÜ
Hece ölçüsü yoktur
ölçüyü kaçıran âşıkla şair serbest yazmıştır.
DİL VE SÖZ SANATI
Dil bildiğimiz aşkla
Türkçemizin gönülde yansıyan dilidir. Söz sanatı olarak sözlerle aşığın hali
ortada meydandadır söz sanatı şiir aşk gönül diliyle beraber.
KAFİYELER SAFİYELER TAM
YARIM ZENGİN KAFİYELER
Şu anda aşığın
sevdiğini yani rüyasında gördüğü güzeli aramasına katıldığımızdan dolayı bu
bölümün anlamını manasını çatısını kapısını sizlere bırakıyorum, buyurun gelin
gezin görün siz anlatın.
FİİLLİ FİİLSİZ ÇEKİM
Çekim kuvvetiyle fiili
çekim harekete geçirirken daha düne kadar fiilsiz çekimle evinde oturan bir
amacı olmayan aşığın fiili çekimle harekete geçtiğini görebiliyoruz.
SONA DOĞRU
Sona doğru yaklaşırken
hala aramaya devam ediyoruz, bir gelişme olursa muhakkak ki haber
vereceğimizden emin olabilirsiniz.
GELENEK GÖRENEK DAHA
BAŞKA NE DİYEK
A-Şair ve âşık yollarda
aşkı aramaktadır.
B- aşk aranmakla bulunmaz
kendisi gelmektedir.
C-bunca çabamız boşa mı
gitmiştir.
D- durmak yok aramaya
devam.
E-Elimizde bir fotoğraf
olsaydı daha iyi olurdu.
F-Fark etmez arayan
bulur derler
GÖZLEMSEL ANALİZİM
Gözlemlediğim kadar bu
yolda daha çok adımlar atılacak olmasının olmasıdır. Analiz bakımında bunu
söylemek için tahlille aramanın sonucunu beklemek gerekir derim, selamlarımı
iletirim.
Mehmet Aluç