Deneme / Hayata Dair Denemeler

Eklenme Tarihi : 19.02.2023
Okunma Sayısı : 399
Yorum Sayısı : 0

Afet sonrası için Önemli Notlar ve Öneriler

Kayıtlara girmesi için CİMER'e de iletilmiştir.

 

Sizler de paylaşırsanız, kamuoyu oluşmasına, sosyal bilince, medyanın gündemine girmesine katkı sağlar.

 

   Yaşanan afetten kalıcı dersler çıkarıp, güven ve umut verici önlemler ve planlamalar yapabilmek için; tespit, gözlem ve bulgular çok önemlidir. Bilimsel bakış; mantıklı soru yöneltme ve tutarlı cevaplar bulma uğraşıdır.

"Ne yaptık, ne oldu?" , "Ne yapsaydık, ne olmayacaktı?" "Müdahale, arama, kurtarma ve sonraki süreçte" daha hızlı ve organize eylem planı ve iletişim alt yapısı için neler yapmalıyız?
“Kent planlamasını, doğal afetleri de dikkate alarak nasıl yapmalıyız?”

Gibi konularda, deneyim, bilgi, gözlem, kusur, sonuç, görgüler ve görüntüler unutulmadan, afet hafızasını kayıt altına almamız gerekiyor.

   YÖK ve ilgili bakanlığın birlikte belirleyeceği, farklı bilim insanlarından oluşan, "afet ve acil durum bilim kurulu" yok ise en kısa sürede kurularak, genç ve deneyimli akademisyenlere yetki ve görev verilmelidir. Bizzat sahaya inerek yazılı, sözlü, görsel veri/belge/görüş/öneri  toplanmalıdır. Bilim kurulu da bunları süzgeçten geçirerek, raporlamalı, ilgili ve yetkili kurumlara öncelikli öneri olarak sunmalıdır.

   (Yerli yabancı) Depremde arama kurtarma çalışmalarına katılan, binası yıkılan, yaralı kurtulan, yardım dağıtan, yakınını kaybeden, binası yıkılmayan, bölgede görev yapan medya çalışanları ve güvenlik görevlilerinden,  bölgesel yerel yönetimde görev yapan her yurttaş ile, daha önce tek tip soruların hazırlandığı bir liste ile bilgi toplanmalı, yurttaşların izni alınarak ses veya görüntü kaydı da alınmalıdır.

Bu veriler bir programa yüklenerek, istatistik verileri iyi değerlendirilmelidir.

Yıkılan inşaatlardan elbette teknik numune ve deliller alınmalı fakat afeti yaşayanlardan alınacak bilgi ihmal edilmemelidir. Hatta yaşamını kaydeden yurttaşlarımızın, nasıl öldüğü de adli tıp raporlarıyla araştırmaya dahil edilmelidir.

   Bilimsel araştırma, yol, yöntem, metodoloji; yeni eylem planımızın akıl hocası olacaktır.

İlgili kurumlara öneri olarak sunarım.

Saygılarımla

Samsun, 19.02.2023

Ali Rıza Malkoç

arm web tr

 

*Ülkenin acil gündemi:*

1. On bir ilde evsiz, işsiz kalan yurttaşlarımızın mağduriyetinin en kısa sürede giderilmesi. Bu süreçte moral desteği verilmesi.

2. Böyle bir felaketle tekrar karşılaşmamak için; noksanlıkların, ihmallerin, hataların, kusurların, suçların gözden geçirilerek, âfet ve acil durum eylem planı hazırlanması

3. Afet ve acil durum bilincinin eğitim ve uygulamalarla yayınlaştırılması

4. Demokrasi, hukuk, özgürlük, birlikte yaşam düzeyinin geliştirilmesi.

5. Liyakat, ehliyet, emniyet ve adalet kriterlerinin dürüstçe uygulanması

6. Üretim, eğitim, inovasyon, verimlilik, kalite ve planlama mantığının aileden okula, ofisten fabrikaya gündemde tutulması

7. Bilim, düşünce, vicdan, doğa ve toprakla barışık bir yaşam modeli geliştirilmesi

 

Önce bunları yapalım da sonra ne yaparsak yapalım kimse başkasına büyük bir zarar veremeyecektir.

Öneri olarak iletir, saygılar sunarım.

Samsun, 18.02.2023

Ali Rıza Malkoç


*Bir Arkadaşımızın Önerisidir*


Ülkemizde TÜİK verilerine göre, 18.211 köy vardır.

32.125 mahalle vardır.

Tüm köy muhtarlıklarıyla ve   mahalle muhtarlıklarıyla

irtibata geçilerek; her muhtarlığa en az 1 deprem mağduru aile

gönderilerek, konutu müsait ailelerin yanında kalması sağlanabilir.

Takibini muhtarlık yapmalıdır. Yeni konutları yapılana kadar

6 ay bir ailede, diğer altı ay başka bir ailede kalabilir.

Muhtarlık apartman ve site yöneticileriyle koordinasyon sağlayarak

barınma yerleri bulabilir.

Bu soğuk kış günlerinde, çadır veya prefabrik evlerde, hepsi de afet mağduru

insanların aynı havayı teneffüs etmesi, psikolojik ve sosyolojik olumsuz etkiler de

yaratabilir.

( Afet Sonrası İçin Önemli Notlar Ve Öneriler başlıklı yazı Ali R.MALKOÇ tarafından 19.02.2023 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.