Tarih içerisinde tekerleğin bulunması ile beraber insanoğlu bu icattan faydalanma yoluna gitmiş ve önceleri ilkel olan araçlar, daha ileriki yıllarda kompleks yapılı araçlara yerini bırakmıştır.
Ama bu kompleks gelişimler sadece vasıtalarda olmamış, aynı zamanda insan sağlığı ile ilgili konularda da olmuştur. Akıl hastalarının içerisine şeytan girmiş denilerek yakılan bir Avrupa’dan, ileri düzeylere ulaşmış bir Avrupa, aynı oranda diğer ülkelerde de büyük gelişmeler meydana gelmiştir. İlkel ilaçlardan daha kompleks ilaçlara doğru gelişmeler, basit tedavi yöntemlerinden daha uygun tedavi yöntemlerine doğru gelişmeler olmuştur.
İlerleyen bu teknolojiye uygun olarak besinlerde daha bol ve uygun tarzlarda alınmaya başlanmış ve besinlerin azlığında sadece protein, yağ ve karbonhidrat eksikliği değil, aynı zamanda vitamin denilen şeylerin eksikliğinden de bahsedilir olmuştur.
Vitamin ifadesi “vita” sözcüğünden temel almakta ve bu da yaşam anlamına gelmektedir. İlk etapta bahsettiğim araç ifadesine burada yer vermek istiyorum. Bir taksinin aksamını tutan vidaları ve motorun yanmasını önleyen yağı ne ise vitaminlerde insan için odur.
Vitaminler yağda eriyenler ve suda eriyenler olmak üzere iki tipe ayrılır. Yağda eriyen vitaminler içerisinde A,D,E ve K vitaminleri yer alır. Suda eriyen vitaminler içerisinde ise B ve C vitaminleri yer alır.
Bu vitaminler içerisinden A vitamini büyüme ve gelişme için, gece görüşü için gereklidir. Süt ve ürünlerinde, yumurta, et, balık ve havuçta bol miktarda bulunur.
B vitamini ise sinir sisteminin gelişimi için çok önem taşır. Ekmekte, yumurtada ve sebzelerde bulunur.
C vitamini insanın bağışıklık sisteminin kuvvetli olmasını sağlayarak hastalıklardan korur. Daha çok sebzelerde bulunan C vitamini en çok kara lahana, turunçgiller, kuşburnu gibi bitkilerde bulunur.
D vitamini ise kemiklerin ve dişlerin gelişimi için çok önemlidir. Kırmızı ve beyaz ette, yumurta ve sütte bulunur. Aynı zamanda güneş ışığının etkisiyle deriden de vücuda geçer.
E vitamini eşey bezlerinin gelişimi için çok önemlidir. Daha çok ceviz, yumurta, et gibi gıdalarda bulunur.
K vitamini kanamalarda kanın pıhtılaşmasını sağlar. Genellikle fazlaca eksikliği görülmez. Yeşil sebzelerde ve ekmekte bol miktarda vardır.
Yetişkin bireyler mutlaka evlatlarının vitaminsiz kalmalarını istemeyecektir. Bütün bu yukarıda yazmış olduğum vitaminler karaciğer ve sütte bol miktarda bulunmaktadır. Ancak sadece karaciğer ve sütü fazla vererek değil, dengeli bir beslenme ile çocuklarımızın gelişimine katkı sağlamalıyız.
Yazarın
Sonraki Yazısı