BİR ŞİİRİN GÜZEL BİR ŞİİR SAYILABİLMESİ İÇİN…. 

 

Bir şiirin güzel bir şiir sayılabilmesi için şunlar gerekir diye düşünüyorum acizane:

 

1) İşlek bir dil

2) Doyurucu, duyurucu ve etkileyici bir anlatım

3) Benzersiz ve yeni imgeler, mecazlar

4) Okudukça daha çok şey anlatan derinlik

5) Tadı, rengi, ışığı, manası ve çağrışım zenginliği olan kelimeler

6) İnsanı kuşatan bir ahenk

7) Kalıcılık ve zamana dayanıklılık

8) Aklımızı ve yüreğimizi besleyen bediî tefekkür

9) His yoğunluğu

10) Kulakta kalan ses güzelliği

11) Dillendirilenin doğruluğu,

12) Müzikalite

 

Güzel yazılmış bir serbest şiirde ise az önce sıraladığım özellikler olmakla birlikte vezin, kafiye, redif şartı yoktur. Bentler hâlinde yazılır, dörtlükler veya beyitler halinde yazılması şartı yoktur…

 

Güzel yazılmış bir hece şiirinde ise şiirin sıraladığımız 12 özelliğinden başka hece ölçüsünün kuralarına, kafiye ve redifler, duraklara, dörtlüklere de uymak şarttır.

 

Aruz ile yazılmış güzel bir şiirde de şiirin saydığımız genel özelliklerinin dışında bir de aruz kalıplarına uyma zorunluluğu vardır elbette. Divan şirinin kendine has imgelerini, mecazlarını da bilmeyi gerektirir aynı zamanda…

 

Şimdi buraya kadar okuduğumuzda serbest yazılan şiirlerde kuralların biraz daha az olduğu hemen görülecektir. Bakın kuralların azlığı diyorum kuralsızdır demiyorum...

 

Adı üstünde serbest nazım... Nazım kelimesinin "nizam"," intizam" kökünden geldiğini düşünürsek serbest şiirin nizamsızlık, imtizamsızlık demek olmadığını, olamayacağını hemen anlarız.

 

Serbest nazımı kuralsızlıkla, disiplinsizlikle karıştıranlar güzel yazamıyorlar, yazmaları da mümkün değil…

 

Hangi tarzda şiir yazıyorsak o tarzın kurallarına uymak şartıyla his ve düşüncelerimizi en güzel bir şekilde dillendirmeliyiz diye düşünüyorum…

 

Benim açımdan şiirin şiir olması, güzel şiir olması yeterlidir.

 

Ve her üç tarzda da yazılmış güzel şiir örnekleri sayılamayacak kadar çoktur bu güzel sitemiz ve edebiyat tarihimizde…

 

Fikri HAKLI

 

 

( Bir Şiirin Güzel Bir Şiir Sayılabilmesi İçin…. başlıklı yazı Fikri HAKLI tarafından 17.05.2013 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.