Kaynakların doğru kullanımı, oluşumunda hiç bir katkınızın olmadığı değerlerin, sizden sonrakilere, aynı şekli ile aktarıma katkı sağlamak, bunun sunumunu herkesin faydalanacağı şekilde, alt yapı yatırımlarını yapmak, öngörü sahibi olan her yöneticinin, projesi olmalıdır..
Rusya da bunu nasıl görüyoruz. Yanın bir ülke sahip olduğu doğayı soğukla beraber nasıl pazarlıyor? Sibirya Treni ile yatılı turistlerin, uçakla geziye başlayacakları yere  gelerek günler öncesinden hazırlanmaları, günlerce bu gezi de soğuğu, ciğerlerine çekerken sıradanlaşan doğayı, gözlemler..Trans Sibirya Demiryolu. Batı Rusya'yı Sibirya'ya Uzakdoğu Rusya'ya, Moğolistan'a, Çin ve Japon Denizi'ne bağlayan demiryolu. Moskova'dan Vladivostok'a 9288 km'lik uzunluğuyla Dünya'nın en uzun Demiryolu dur. 
Aynı Şey ABD de Alaska Treni ile 100 yıl önce altın madencilerin altınlarını taşıyacak şekilde yapılan ve doğanın içine saplanan tren yolculuğu ile turizmden katma değer sağlanmakta dır..Yöre halkı da bu şekilde faydalanmaktadır.. Bizde böyle bir doğa ve bu boyutta bir soğuk yok.. Ama bizde onlarda olmayan tarih ve arkeoloji var ve dünyadaki ilk yapılan işler anlaşmalar oluşumlar var.. 
Anadolu bilinen  insanlık tarihinin başladığı, yazıldığı, yaşandığı yerdir.Tanrılar tanrı gibi krallar bu topraklarda var olmuşlardır.. Buradan türeyen insanlar Afrika'ya ispanya ya İtalya ya mallar insanlar taşınmıştır.. . Altınoluk (Antandros) olmasa idi Aennas İtalya ya gidermiydi? Avrupa medeniyeti doğarmıydı?İlk güzellik yarışmasının yapıldığı bu topraklarda Zeus cezaları ve ödülleri ile Homeros'un ilham kaynağı olur muydu? 
Elektronik paranın konuşulduğu günümüzde ilk paranın kullanıldığı Manisa  Topraklarındaki tarihi kentlerin doğru ve aslına uygun restarasyonlarının içine doğru giden tren Aristotepesimden selam getirdim diyerek Bergamon Krallığının kale merkezi bütün batı mezarlarının kıblesi vazifesini neden  gördüğünü sorarsak belki dile gelip de söylemez mi taşlar? Kütahya da ilk borsa kurulduğu Aizonai de brokerları dillendirmek fiyat füpürlerini aslna uygun yapsak da insanlar o anki havayı teneffüs etseler ve bizde onlar desek ne New York ne Hong Kong borsası hepiniz buradan türediniz desek ne olur?Erdek te 6.Mithradatis  in Roma lı Büyük  Komutan Sulla ile yaptığı savası sahip olduğu 70 kale ile nasıl bir. İstihbarat Ağı kurup koca Roma İmparatorluğu na kafa tuttuğunu emperyalizme karşı ölene kadar nasıl savaşçılar çıktığı anlatsak o savaş meydanın kokusunu kılıçları şakırtısı atların kişnemeleri ruhlarına kadar hissettirsek olmaz mı? Persler in kayıklar la  Çanakkale de yaptıkları ilkköprü yerine  kadar gitsek ve o mizanseni turizm için başlangıc ve bitiş noktalarında insan gücünün ve savaşçı ruhların varlığı günümüze taşıtsak ne güzel olurdu.. Oradan Troy da yenilenmiş surları ve binaları ilesadece bir at kuklası olmadıgını. Söylesek Alman Hırsızların altınlarını nasıl gemilerle çaldıklarını anlatsak belki de bize sempati ile bakarlar... Kötüyü kimse savunmaz.. Bursa da İznik de yenilenmiş surlar kent evleri seramik atelyeleri bütün insanlığa verilmiş bir hediyemiz olacaktır.. Alaca da Hattuşa da tarihin ilk yazılı anlaşmasını yapan HiTiTLERiN topraklarını sadece bir kaç koca baş yada aslan figürü den ibaret olmadıgını amelıyathaneleri, biranın mucidi imalethaneleri ile markalar sizin olsun ama ıslak ekmek diye bu toprakla ilk imalat yapıldı desek... Nemrutta sadece güneşin doğuşunu değil. Canlı tarihini yaşatırken Harran da ilk labaratuvarı, canlandırsak, Birecik de Kelaynak ların memleketi ve üreme için buraya gelmeden önce Mısır da Tanrı diye taparlardı desek Basra Körfezine uzanan bir liman şehri profeksiyonundan bahs etsek, İlk mezar kompleklerinin bu şehir de olduğundan söylesek ne olur? 
Doğunun her köyünde birantik kent var KARKAMIŞ da köylerin kuyuları nın bile birbirine baglı olduğu anlatılır.. Her köyde bir höyük her höyük de bir hikaye vardır.. Etilerin ortadan kalkıncaya kadar dünyanın en önemli merkezlerinden birisinin şimdi fakirlik kokan ilçe merkezi ve Suriye li kamping yerleri ile öne cıkıyor.Hasankeyf çok katlı ilk yerleşim yeri Mezhepler savaşı dinler savası kuzey den güneye batıdan doğuya geçiş. Noktası hep buralar.. Kral Roma da oturur vergisi burada toplanır dersek ne kaybederiz..? Dize getiren Atilla zaten bizden değil mi?
Böyle bir tarih treni, tarih de yolculuk yapan tren, canlanmış arkeolojik kentler turizmin tüm sezona yayılarak nitelikli gelir sahibi turisti ülkemize çekmeye katkı sağlayacaktır..Yazacak yerler bitmez... Karadeniz de Van da Diyarbakır da ölü şehirler diriler bakmak in bekliyor. 

TORUN HALİLİ 

( Bir Hayalim Var başlıklı yazı HALİLİ tarafından 22.11.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.