Torba, konulanı alan demektir.Boş konuşanlar için " Laf olsun torba dolsun" sözü kullanılırken, dedikodu yaparak, iftira,edenlere karşı da , "torba değil ki agızını büzesin" gibi geliştirdiği deyimlerle torba kelimesine bir Yücelik vermemiş aksine küçültücü davranışlarda örneklemede kullanmıştır..
Hukuk tekniği, yasa yapma yeteneğine bağlıdır.. Yasa yapma yeteneği ise iradenin saf ve halisane olmasına bağlı olarak iyi veya kötü olarak nitelendirilir..Ortaya cıkan yasa ve uygulamalar, toplumun ve toplumun içinden çıkan uygulayıcı ların verdiği anlamlarla varolur.. O halde doğru anlam, anlamda yeknesaklık için yasayapma Hukuk tekniğine uygun olmak zorundadır.. Her yasa yapılırken ilgili olduğu alanda. Tartışma ve değerlendirmeler öne. Sürülürken, komisyon çalışmaları ile De olgunluk kazanmakta ve meclis onayından da geçerken hukumler tek tek oylamıp tartışılarak geçerken hata ve anlam kaymaları en düşük seviye ye indirgenmiş olmaktadır.. Günümüzden 2100 yıl evvel Roma da bu tek konu tek tek yasa ilkesi ile kuralsal hale Getirilmiştir..
Tüm Hukukların kaynağı olan Roma, 7 iklimde hüküm sürerken, götürdüğü hizmet ve imar calışmaları ile renk ve ırk ayrımı yapmaksızın, itaate ve tahsilata göre mülayimleşmiş yada acımasızlaşarak, devletin şevkat li yada sert yüzünü egemenleştiği topraklarda göstermiştir..Ölene kadar Roma düşmanlığını Kartacalı Hannibal da 150 bin Roma vatandaşını 1.gecede Anadolu da Efes gecesi diye İsimlendirilen gecede öldüren 6.Mithradatis de görüyoruz..
Böyle bir genetik düşmanlık Roma nın ayakta kalması için bilgi ve Yönetim kültürünü oluşturmuştur. Günümüze kadar yansıyan kurallar ve İLKELER bütünlüğünü bu şekilde ortaya çıkmıştır.. Tüm bu kaynak, bugün zulmettiği, çarmıha gerdiği, yeraltında ibadete zorladığı, Hristiyan aleminde de uygulanmaktadır. Çok tanrılı dinlere tapmuş insan topluluklarında, ezdikleri Germen ırkına ya da yıllarca sömürdüleri, İngiltere adasında gocunmadan uygulanmaktadır….
Roma asalet demektir.. Asalet kendisini davranışları ile ortaya çıkardıkları eserlerle gösterir.. Sadece Roma vatandaşı olmak bile asalet göstergesidir. Atina da yaşasanızda, şartları taşıyırsanız bugün Sansurcü dediğimiz o dönemin Cencor lerinin tuttukları çeteleye göre VATANDAŞLIK alabilirsiniz..
Patrıcıuslar ve plebler den oluşan Senato ve halk meclisi yasaların yapıcısdır…
Egemenlik hakları, hep halk denen pleblerin lehine gelişmesi ile krallık, diktatörlük aşamalarından sonra cumhuriyet dönemleri yaşanmıştır.. Bugün yaşam hakkı mülkiyet hakkı kutsallığı ve meclis onay sartlarının getirilmesi hep o dönemde yer alan pleblerin mücadelesi ile gelmiştir.. Halk seçimleri ile gelip bir yıllığına diktatör yetkisi alanlar bile 2 sayısı ile sınırlanmış ve birbirlerini veto etmek yetkisi tanınarak demokratik yaşam şartları sağlanmıştır..
Kanun yapma yetkisini elinde bulunduran bu iki kişi, bazen de Sezar gibi açık göz ve hatip olan kimselerin geniş kitleleri etkileme gücü ile kanun yapma yetisini kendi lehine sağlamış ve 1 yıllık seçildiği diktatörlük MAKAMINA ölene kadar işgal etmiştir.. Bu nasıl gerçekleşir..? Şimdiki yönetimlerde gördüğümüz gibi geniş halk kitlelerini etkileyecek, arazi dağıtmak, vergi oranını düşürmek, gıda yardımı yapmak, oylamaları ve oy verme yetkisini merkezden, halka doğru yaymak şeklinde gerçekleşmiştir.TORBA YASA YAPMA YASAKLILIĞI MÖ 98 yılında getirilen ilke ile yasaklanmış TEK KONU /TEK KANUN dediğimiz ilkeyi insanlığa ve demokrasilere hediye etmiştir.Halk meclislerinin bir yasa önerisi karşısındaki rolü ya kabul ya da ret yönünde olabildiği için, verilen oyların öneri doğrultusunda kalmasını sağlamak ve bu konuda suistimale olanak tanımamak için MÖ 98 yılında lex Caecilia Didia ile birbirleriyle sıkı bağlantı
içinde olan konuların yasa önerisinin ve dolayısıyla oylamanın konusunu oluşturabileceği kuralı (tek konu kuralı) getirilmiştir. Böylece aralarında ilgi bulunmayan konuları
içeren yasalar (leges saturae), Roma’da Cumhuriyet döneminde MÖ 1. yüzyılda yasaklanmıştır.Bugün “torba yasa” olarak da adlandırılan Roma’da leges saturae olarak bi-
linen yasaların çıkartılamayağı kuralı, MÖ 98 yılı consul’leri" Quintus Caecilius Metellus
Nepos "ve "Titus Didius "tarafından önerilmiş olduğundan, çıkan yasa da onların adıyla lex Caecilia Didia olarak anılmaktadır. .Günümüzde ABD de 43 eyalette torba kanun “konunun tekliği ilkesi” gereğince yasaklanmış ve dayanağı ise Roma Hukukunda kabul edilen lex Caecilia et Didia ilkesidir.. Yasama faaliyetinin sadece kararname onama faaliyetinin olmadığı, kafa karışıklıkları ile uygulama magdur ları yada magrurları nın yaratılmadığı dönemlerde bu tür yasalar yüksek mahkeme denetimine her zaman takılmaya mahkumdur.
.
( Torba Yasa başlıklı yazı HALİLİ tarafından 24.12.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.