Büyük Patlama`nin kurdugu donattigi sonsuzluk evreninde, yaklasik on üc milyar yildir olagelen ve olusumunu hala hic durmaksizin degistirip dönüstüren ucu acik tamamlanmamis bir öykünün kainat hayatini, dünya dünya olali kati, sivi, gaz gibi maddenin bütün hallerini yapilanip üstlendikten sonra, ilk mikro organizmalardan dinazorlara ve dinazorlardan insana, gelisip degisme sürecini camurdan evler yapip buydaydan ekmek pisirmeye vardigi yerin baslangicini `Uygarlasmak `olarak tanimlayip adlandirmis.
 
Sonra meslek cesitliligi, tecrübe ve bilginin paylasimi, inanc ve kültürlesme ihtiyaci, ticaret, asayis, güvenlik, ilim, bilim, teknoloji…derken, cogaldikca doyumsuzluk-yetinmezlik dürtüsünü bir baskasinin üstünde baskin gelerek karsilamaya aclik uyandiran zaptetme ve hükmetme ic güdüsünü izleyip takip etmeye baslamis insan. Bu, O`nun taaa ilkel karakteristik özelliklerinden olan ÖLÜMSÜZ ve herkesin en üstünü olma istegine sürekli degisip gelistirdigi arac-gereclerle güttügü maksadi yerine getirmenin her firsatta canli ve diri tutulan SAHSI CIKARCILIGIN kutsal amentüsüydü. Bu ugurda hayatin ugradigi zalim zulüm her geri cekilisinde, terkedilmis bütün ortak alanlari savasla, zorla, saldirganlikla, tehditle, baskiyla, eziyetle, yoklukla, yoksullukla, yalnizlikla, zaafiyetle, korkuyla, yumusak veya kaba kuvvetle; hileli-oyunlu  mecburen kabulün insan zavalliligini kivamina uygun ve her türlü ilim bilim teknik alet aygit sanat yol fikir siyaset dayanismasi sahte inanc veya yoz kültürlülükle afyonlayip besleyerek, üst üste yigilip biriken ve yaklasik bes milyarlik dünya hayatini Jean Paul Sartre- Simone de Beauvoir ikili kliginin; Freud, Erich From, Nitche, Wittgenstein ve Heidegger `lerde demlenip sinanarak sonlanan NEO -LIBERAL vahsi kapitalizme her türlü DIGITAL ortam kurmak, insan ayarlamak ve dikta etmek vasitasiyla, ekonomik siyasal kültürel bütün varini yogunu kaybetmisligin doktirinsel globalizmine ve degisim-dönüsüm esaret hizina yetisilmeyen YAPAY gecis saglandi.
 
Kisisel veya toplmsal duyarlilikla uyanan her tepkiyi vardigi yerden geri döndererek kendi kendine bitirtilip bir daha yikildigi yerden kalkip dogrulamayacak derecede hem dünyadan hem de insandan uzaklastirilip söndürülen DEVRiMLER cagini kendine örülen hücrelerde esaretini kutsayarak uzlasip anlasan SOSYETE SOSYALIZMI veya ANGLA_SAKSONiST ISKANDINAV TiPLi Sosyal Demokratlik liberalizmi, Aveme tüketim rafinda piyasaya hakim olanlarin kullanim süresini, gecerlilik kuralini ve dolasim eksenini borsa sahiplerinin kendilerinin belirledigi Kominist Partisi veya Nazi kafa yapililigi ayni kök ve hücrelerle YESILLER olarak bütün reflekslerini düzenin kulu kölesi olmaya özenen insan yapma ünitesinde  bu kurakligin topragina ekilip hasat edildi. Heidegger, Sartre, Simone, Freud, Erich From, Nitche, Mendel genetik asilama ve bozma taktigiyle tüm bu olup bitenlere kapali gise kolculuk gözcülük ve sözcülük etti.
 
 
„Varlik öznesinden , mantiktan, algilama anlama  ve sorgulama tedbirinden sonra gelen seydir“  diyor ve özetliyorlardi hem dünyayi hem insani. Hatta Sartre`nin hususi mevzusu ve sevgilisi Simone, „ ben ve öteki cinse ikiliklik „ diye kisalttigi baslikta „ sürekli beraberlikler günün birinde özünü heyecanini ve enerjisini yitirir. Hem var hem yok olmasi gerekir iliski kurulan hayat. Yoklugunu aradikca olguyu var etmeli, varligindan usandikca yoklugunu saglamali. Yüksek bir dagin tepesidir bu huzur, cikma sirasinda yoktur fakat varildiginda oraya gittigine ve yorulduguna deger keyfin ve zevkin varolan hakim noktasina kavusulur. Kadin dogulmaz kadin olunur. „ derken..
 
Onu evlenmemenin hem var hem yok gel-giteriyle, hatta Simone`nin escinsel arzularini da bu tür beraberligin kuluckasinda besleyip barindiran Sartre`de „ Cicekler hep aynidir. Degismez bir yazginin kendinden önce tohumunda vardir. Ama insan verdigi yasam kavgasi, yöntemi, yolu, fikri, akli, bilinci, deneyimiyle kendini asar bir baska yere tasir. Yani kendini sonradan var eder „ Simone`ye destekli ortak fikrini özellikle ve bilhassa Nitche`den, Heidegger`den, Freud`dan ve Wittgenstein`den düsünüp danisarak, dünyasina kayip, hayati rehin, etkisiz yetkisiz duyarsiz  ve tepkisiz  modern kölelik öznesi ve tüketim bagimliligi uyumlusu kendi icine kapanarak herseyden IZOLE OLMUS yerini gününü amacini anlamini dilini tepkisini bilip kullanip beceremeyen toplum bilimciliginin bencil ve yalnizlik RONBOT düzenegini kurup icat etmisler.
 
Cünkü onlarin öngörüleri ayni zamanda serbet piyasa rekabetcisi RADiKAL Kapitallizm`in veya bir baska deyisle Digital cagi Globalizmi`nin sinirlarini ve kanunlarini ancak gücü gösterisi ele gecirenlerin belirleyip tanimlamaya hakki ve hükmünün oldugu,  sinirsiz hak ve yetkilerle donanmis `varligi ancak kendinden sonra gelen insan kuru kalabaliklarina pisiko analitigi pesin yapilmis yalnizik abidesi yabancilasmalari her kisiye zorunlu kabulü dayatan labaratuarlrdan, kimyasi karakteri güc ve iktidar sahiplerinin diledigi gibi genetigiyle oynayip bozabilecegi mendel temel dayanakliligin „ manti sorgu veya olgulari aciklama merkezi degildir , sadece olanlari oldugu gibi alir ve kabul eder tespitin arac gerecidir „ diyen , insanin yasadigi hayatta en cok ihtiyac duydugu sorumluluk sahibi olma ve hayati SORGULAMA yetkisini elinden alarak soyuldugu sömürüldügü zorbaliklara itaatli köle etmelerin ÖLÜM RAPORUNU yaz-boz ettiler.
 
Buradan günümüzün pisirik, köhne, viran, sarsak, paspal, miyminti, ezik, kayitsiz, ice dönük,disa küs ve kapali; siddet, nefret, afyon ve tüketim bagimlisi; yenilmislik-sucluluk duygusuyla dolmus tasmis  gözü gönlü her an intihar ucurumlarinda yahut aski- baski iplerinde olan; kederli, endiseli,  kahirli, karamsar, kusatildigi sorunlar sarmalini kendinden baska hicbir yere iletip duyuramama sebeiyle hep kendi icinde kendini cogaltarak herkesten cok kendi kendini cökmüs cöreklenmis  yalnizliginin bas belasi eden, kurtulmak istegiyle zindanda kapkaranlik olmaya veya yasamak istegiyle ölümün üstün gelme vesvesesini bocalayip batan ; soguk, silik, muglak, murdar, ölgün ve herkes kadar hic ve uzak; müzik, resim, mimari, sinema, tiyatro, estetik, felsefe, mantik veya edebiyatiyla, yarali gizli kanayan azan kuduran hastalikli sorunlu örtük yerlerini bulduklari kiyiya köhneye kenara GRAFITI halinde ve seklinde soyut sidikleyen renk ve boya metabolizmasi gibi, hapsolduklari yasamsizligi her hücrede yasatmanin hem tasiyicisi,  hem de süründükleri yere toplumunu sürükleyerek cekip ceviren karman corman anaforudurlar.
 
Seyfi Karaca……….Haziran

( Sartreden Grafitiye başlıklı yazı Yeldegirmeni tarafından 28.06.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.