Ah ki şairi ve şiiri anlatmaya kalemi mürekkebim az gelecek
beyin jimnastiği mi zorlayan kemoterapi ışığım yetersiz kalacak
ancak kalemi damlası miskali zerresince diyebilirim ki
güzel sanatlar edebiyatının olmazsa olmaz olmazlarıdır şair ve şiir
her şairin kendine özgü kalemi yazılımı ruh akışı vardır
onlar duygu dilini kelimeler hazinesinde en zarif şekliyle kullananlardır
duygusal akışı frenlemek aklı kaleme çelme takmak gibidir
bu yüzden şair ve şiir akışına tanım yapabilmek
felsefi boyutuyla filozofça bakabilmek zordur
tarzı okunduğu zaman onu işte bu işte bu işte bu o yazar
veya bir sözün hecesi aruzu veznin den işte bu o şair denebilsin
şiir şairin omurgasında yaşayan gerçekliğin ruh akımıdır
bir şairin aruzlu heceli yazamam demesi doğru değildir
ustası kadar bu konu da yetersiz kalsam dahi ama uğraşsam
failatunlara faili meçhulüm demesi
eskilerin ifadesiyle ağyarını mani, efkârını cami
istediğini içer de istemediğini dışar da tutar demesi daha doğru olmalı sanırım
her sanatın sancısı savrula nı ağrısı yarası zorluğu vardır
her sanatın sahibi ses ressamı farklıdır
emek isteyen fırınında pişmek isteyen edebi türün yazılım ağırlığı vardır
heykel tıraş heykel -taş sanatın icra ederken
taşının yumuşaklığı sertliğini dahi bilmesi önemlidir
ruh kıvamında pişirmesi kavrukluğunu anlaması önemlidir
taş nasıl ruh halini alır demeyin her taş heykeltıraş ruhu taşımaz
ve ...en güzel şekliyle parçalarına görüntü duygusallığıyla gözlemlemesi
yontarak taşındaki fazlalıkları atarak sanatını biçimli hale getirmesidir
ressam ise tuvaline ilhamın en duygusal akışını vermek için ortamını bulur
sonra renkleriyle konuşturur ruh halini,
istenmeyen karamsarlığa fırçasıyla güneş açtırır
şiir şairin söz sanatı edebi anlamda sözlerin terbiyecisidir
müziki sesin terimlerde duygusal akışması dır
biliriz! şiir kalabalığı asla kabul etmez şair ise
şiirin radarı gibi içindeki fazlalıkları atandır
''Sanat güzelliğin ifadesidir bu ifade sözle olursa şiir
nağme olursa musiki, resim ile olursa ressamlık
oyma ile olursa heykeltıraşlık bina ile olursa mimarlık olur. ''
Mustafa Kemal ATATÜRK
''Şiir sanatı eksiklikleri güzelliklere çeviren bir simya bilimidir. ''
(aragon )
yapaylıktan sıyrılmış bozulmamış duru doğallığıyla yazmaktır şiir
metafiziğin manasınca kıymet kazanan bir yerde kamili insan olmaktır şiir
ancak gerçek manada bu sözü hak etmeyen sözlerin şiire girmeye dahi öyküye hakkı yoktur
''içinizi kin irin nefretle doldurmayın ''
Hz Muhammed ( sav )
İslamiyet yayılmadan öncesi dönem şairlerine söylenmiştir ki
o zamanlar şairlerin şiirleri sevgiden yana sulandırılmamıştı
ve cahiliyet dönemi geçişlerinden sonra ise
insanlığa hizmet eden manalarda şiirler yazılmıştır
''gerçekten de öyle şiirler vardır ki
Allaha peygambere ve insanlığa hizmet eder ''
Hz Muhammed (sav )
bilinen bir gerçek daha vardır ki şiirin yazılım türü ailesi kalabalıktır
lakin bu aile içinden edebi anlamda geçebilme inceliğinde olanlar başarı saygınlığı görür
aruz ve hece üzerinde yazılımlar tarih boyunca hiç bitmemiştir
geçmiş den günümüze saygınlığını seçkin şairler üzerinde koruyarak taşımıştır
yazılımlarımız duygu akışına yenik düşmemesi için dizelerde ses uyum akışın özün sağlamlığı
edebi anlamda değerin değerince değer kazanması için aruz hecesi en güzel yazılım tarzı olmalı
zamanla yenilenen yeni yeni akımlarla birlikte hiç bir zaman duruş özelliğini kaybetmeyen
aruz ölçüsü hece sayısını tut tura bilmek günümüz şairlerinin tekrar göz bebeği olmuştur
'' İçinizde olmayan şiiri hiçbir yerde bulamazsınız ''
(Shelley)
ancak şair o dur ki
söz sanatını şiirine bina eden has mimarlarıdır
onlar tüm edebiyat türlerin her alanında üstün zahmetler sağlayan
her kezden çok farklı algılayan yazım insanlarıdır
bireyselliğin içinde toplumsal gözlemciliğin can kırığı iz-düşümlerini
güneş kavanozunun içine sıkıştırıp su yağışlı can penceresinden baktıran
dip_notları her harfin harf_sizliğine büyüten
likasından damlayan ipeksi fışkırmalarını
mürekkebin den kendine özgü taviz verdirmeyendir
bütün meraklı kapıları aralayıp zaman hızına yenilenen
sulara bakmasını değil nasıl akıtmasını bilen
akıl zeka güvencesinden çok yürek sesiyle yazan yazılım insanlarıdır
'' İnsanlarda birtakım ince, yüksek ve temiz duygular vardır ki
insan onlarla yaşar. İşte ince, yüksek, derin ve temiz duyguları
en ziyade duyabilen ve diğer insanlara duyurabilen şairdir''
Mustafa Kemal Atatürk
'' Gerçek şiirin asıl sanat eserinin kendi varlığından başka bir amacı yoktur
Kendisinde başlar kendisinde biter bütün soyluluğu da buradan gelir''
(Valéry)
bulunduğu yöresel mevki medeniyet alanında aynı ufka sözünde olduran
hangi kültürden oluşunu sözlerinin kültür haznesine bakmakla yazdıran dır
soran sorgulayan çocuk düşlerin komutan edasıyla zorbalığı kusturan
bir bakır köy kaçkını deli çek dipçik leme delirten
ruhu okşayan dilin dilbaz lığıdır
siyasi dini paradan uzak durarak hiçliğinde hiçliğini hiçlen diren
yazmalar konusun da hiç bir şeyle yetinmeyerek
ama asil vakur emin onurlu duruşun gururu insanlardır
'' Şiirin konuları hiç eksik olmayacaktır;
çünkü dünya o kadar büyük, o kadar zengin,
yaşam o kadar değişik manzaralı ki…
Hiçbir gerçek konu yoktur ki
şair onu gereği gibi işlemesini bildiği
andan itibaren şiirden yoksun olsun ''
(goethe)
şairler istediği değil inandığı değerleri mürekkebiyle sulayarak yazandır
istemediğini ise en-deni şekliyle dışarıda tutanlardır
kendinden bir ruh nasıl yazarsa öylece sus puslarıyla
karşı tarafın hisleriyle hislerine his veya hissizliğin hissisliğine hizsiz iz olan
toplumsal ahlaki kuralları çiğnetmeyen milli manevi kutsallığının çoklu sesidir
geçmiş den günümüze bakıldığında günümüz değişim hızı teknolojisiyle birlikte
şair şiir yazılımları mısır patlağı gibi çoğalmaktadır
bu konumda her gönül akışından çıkan bir nokta dahi olsa
edebiyat sayfaların ça seçkinliğiyle seçilerek saygınlığıyla yerini alacaktır
Gülay GÖKTÜRK