'Akıllı dediğimiz kimseler yalnız akıllarıyla değil bütün vücutlarıyla düşünürler.' (S.15)

'Deli dediğimiz kimseler akıllarını değil, akıllarını işletecek isteklerini ve akıllarının realite ile olan bağlarını kaybetmiş zavallılardır.'(S.15)

'Görünür veya görülebilir realitelerle çalışmayan bir akıl ya macera veya ham hayaller peşinde koşacak, eğer çıldırmamışsa, esrar ve hayalet içinde kavrulacaktır.'(S.16)

'Hakikat ve marifetin en keskin kılıcı kalemdir.'(S.30)

'Ziya Gökalp için Balkan felaketinin mesulleri ne kumandanlar, fırkalar ne hükümetler, ne de softalardı. Tanzimatçılardı.'(S.32)

'Tanzimat 'asri' bir hareket olduğu için İslamcıları; gayri milli bir hareket olduğu için de Türkçüleri kaybetmişti.'(S.30)

'Atatürk'ten evvel, Tanzimat ve Meşrutiyet gibi bütün inkılâp hareketleri, yarım adamların yarım adımlarıydı. Milletin başına bütün belaları üşüştüren bu yarımlıktı.'(S.85)

'İslam düşüncesi bu dünyayı, önünde bütün arzuların susturulması gereken bomboş bir karaltı diye görmez, bilakis Müslümanlığın cenneti, hareketsizliğin ve tasasızlığın değil dünyada yapılan iyi işlerin -ve ancak aksiyonun-mükâfatıdır.'(S.13O)

'Avrupa'nın bizim hakkımızdaki hükmünden daha berbat ve tehlikeli olan şey, bizim kendi hakkımızda aynı kanaate sahip oluşumuzdur.'(S.132)

'İman üzerine Allah'tan başka murakıp yoktur. Müslümanlıkta bizzat Peygamber bile murakıp değildir. Belki doğru yolu gösteren öğüt veren bir kılavuzdur. Din âlimleri ve reisleri de layuhti olmayıp irşad ve tebliğ vazifelerinden başka hiçbir vazifeleri yoktur. Hiç kimseye kudsi sıfat verilmemiştir. Tazarru ve niyaz, af ve mağfiret ve hidayet ancak Allah'adır. İslam dini hiç kimsenin günahını başkasına yükletmediği için günahın irsen intikalini, İbrahim Peygamberin sünnetini ihya ettiğinden dolayı da vaftizi kaldırmış, ruhbanlığa ve ruhani teşkilata yol vermemiştir.(S.154)

'Dostoyevski’nin Rusya için söylediği şey Japonya için daha doğrudur; sonradan görmeler medeniyeti.'(S.172)

* Peyami Safa,Türk İnkılabına Bakışlar, Kültür Bakanlığı, Ankara 1981

Durdu Şahin
( Türk İnkılabına Bakışlar başlıklı yazı Durdu ŞAHİN tarafından 6.03.2010 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.
 

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu