Kısır Döngüler Dogmatigi
Kosullayan sartlanmisliklarin egip büktügü etkilesimler tanimsiz
tarifsizliginde, sosyal kisiligini ve toplumsal karakterini bicimsel dogularla yogurup insan kimyasina icsellestirmis
kiskac, kusatan iliski ve iletisim aginin cogu zaman akli, fikri,
mantigi,duyguyu, düsünceyi ve bir cok hayati hassasiyeti yoran-güden
duyarliliklari devre disi birakarak, dünyasinda yasadigi hayat kovalamacasinda
cevre edinip, kabul görüp yer bulma veya
itibar görme adina gercek irade gelisimini saglayamaz; haliyle de özgürlükle
baslayan sorgulama, irdeleme, tavir koyma, tepki duyma, özgün kabullenme,
deneyimli kazanim ve birikimler cikarimlama gibi bütün diger kendine yetiskin
olgunlugu saglayan olusumlarin cevabinda
dengeleyen degerini bulamaz insan.
Baka göre duya isite, kendini kodlayan bütün sartlandirici-
kosullayici olumsuzluklar toplaminin uzaktan seyreden, kenardan duran ve usul
igreti icabi kavrayip davranan kayitsiz-liyakatsizligin bozulmus ve yozlasmis
insanligini kabullenmis sindirmis zorunluluklara güdümlü, bagimliliklara
mahkum, itaatliliklere kul ve köle ola gide, icinde sanciyip kivrandigi
ezikligin bir türlü ötesini caresini düsünme ihtimalini dahi kaybetmis ecir
sabir kahir lanet matem kabus korku bunalim
gerilim issizlik gecimsizlik karamsarlik güvensizlik öfke kavga baski gözetleme
takip nizah nefret ve güvencesizligin
dayattigi kusatmalardan, alisti sindi sustu ve kaniksadi gitti, akil vicdan
disi her türlü vahsete dehsete saldiriya tacize tecavüze cullanarak, cöküp
cöreklendigi insanligin, toplumsal kazanimlarin, onur fikir ilgi itibar emek caba
kaygi ve zahmet birikimli sanat kültür
degerlerinin; ve topyekün dünya hayatinin soyan sömüren vurguncu talanci
hainligine ve haydutluguna dayali, yapan
yazan buyuran ve yöneten cellat ve cehennem hükümranligina güdümlü-bagimli
insanlik .
Bütün bu herseyi kendi gercegiyle dengeleyen birlikte yasam tabiatina
aykiri ve insanlik degerlerine ters olus
bitislerin ana tetikleyeni ve köklü sebebi; daha henüz gelisim safhasinda olan
bellek kaydini, bilinc deposunu, akil evrenini, fikretme zekasini, gözlemleme
gücünü, algilama katilimciligini, maharet becerisini, kesfetme cesaretini,
paylasma mutlulugunu, ifade ve duyurma
sevincini, tasarlama hissini, uygulama atilganligini, sevme sayma
sergileme duygusunu, hayal etme ve kurgulama yetenegini, dil ve düsünce dagarcigini, üretkenlik
tecrübesini, takinti tikaniklarini gidermeye dair yol ve yöntemlerini cözümleme
akilciligini, sorgulama ve kiyaslama iradesini kazanarak kisiliginde
karakterlestiremeden, baskilayip cevreleyen
dar secenekli KISIR DÖNGÜ KANALLARININ kusattigi kisiyi yapistimiydi bir daha
birakmayan akintisina ve cazibesine kapilip gitmeye yenik düserek,tarafina kapatan ve kisiyi
herhangi bir tarafin güdümü olmaksizin hic bir yasamsal degere esitlenmemeyi
kendi gardiyanligina kilitleyen yokluk sucluluk hiclik degersizlik duygusu
girdabinda ibadetsizligi günah, itaatsizligi mendebur, itiraz etmeyi ihanet
sayan ideolojik köleliginin yahut inanc itibar bilen kabulün, her ektiginden
yapay insan tipii sosyolojisi -kimyasi bozuk
SIYASI kukla dalkavuklugu bicme hasadindandir.
Bu yüzden de misal; ` Türkiye Solu ` deyimini dolup bosaltan
akintinin söz, iz, ilgi, tarif, tanim, isaret, kayit, slogan, sanat, eylem,
afis, yazi, görsellik ve benzerleriyle trihin miladina katilip;
yer mevzu ve yol aldigi her yasam alaninda oldugu gibi Edebiyatta da, kalibi
hic degismeyen Nazim ikmet- Ahmet Arif araligini yumusak gecislerle sentezleyen
Atilla Ilhan-Can Yücel `giller; daha geride durarak mevcut vardiyeye kenardan
köseden takviyeyi eklenip iliserek Gülten Akin, Ülkü Tamer, Süreya Berfe,Cemal
Süreya, Ilhan Berk, Edip Cansever, Turgut Uyar , Ece Ayhan ve
sayisiz listede pek coklari, hizasindan
ve tapinagindan destursuz cikamadiklari KODLAYAN cevrilmisligin sözde özgürlük
askina yahut sevimli dünyalar yaratmak adina, daha kendilerini özgün kisilik
kazaniminda bulamadan adandigi tarafliligi kapanip kilitlenerek algisi ilgisi
anlayisi ve kapsam kapasitesiyle, Yilmaz Odabasi, Murathan Mungan , Yusuf
Hayaloglu isimlerinde devamliligini halen bugünlere yükleyip tasiyan KISIR
DÖNGÜ cöllesmesini ve kurakligini kendinden evvelkilere benzesmeksizin adeta
suc, ihanet,mendeburluk ve günah sayan yetkisiz yetersizligin DOGMA
türü dil ve dagarcigina devamlilikta asla itiraz edip kusur islemedi.
Ki bu devamlilik Hikmet Nazim`i kisaca özetleyen Karima
Mektup :
`Ben, alaca karanliginda son sabahimin, dostlarimi ve seni
görecegim . Yalniz , yari kalmis bir sarkinin acisini topraga gömecegim…..paran
varsa fanila don al….ve unutma, daima iyi seyler düsünmeli bir mahkumun karisi
`
Ahmet Arif`in : `bunlar engerek bunlar ciyandir, asimiza
ekmegimize göz koyandir, tani bunlari saldir memeye, tani da büyü Adilos bebe `
diyerek, ` itten ac köpekten ciplak..Oturmus yazicilar fermanim yazar, en leylim gecede etrafim pus yuvasi cigaramdan
yananlar alnim alnimdan öperler , etme nolur gel, ay karanlik `
Sadece ve yalnizca hayatini yoksun ve cileli derbederlige
mahkum kilarak, cemberinden kiskacindan zorundan
zikkimindan yolundan ve yöresinden gecmeyen herkesin kendisiyle ödesmedigi
kiymetiz -degersiz hickimse oldugunu inanir duyurur yayar gibi, her kim ki
bunda daha cok hayatindan büyük bir bölümü yasamadan kahirla eziyetle
cebelleserek harcanmistir mertebesi yüksek dereceden ilgiye itibara sayildigi
sosyal moloz veya siyasal cöplükten, en IYI kavramini da her kim ki ötekinden
daha az yitiktir, kayiptir, yoksuldur, sefildir ve ölüme aday mapusluga talip
her siyasi slogan manevraciligina marabadir, en gecerli oyu ve kabulü en temize
cikmis halden alan bilen Türk Solu yazar cizer sanat sinema müzik veya
edebiyatciligi, ayni kafa güdümü girdigi
kapanmisligin kendi kendini tek kisilik tapinak, toplum, yahut filim tanrisi varsayan; anlayis
bozuklugunda, dolasim aginda, dengesizlik zehirlenmesinde, idrak saplantisinda
ve siyasal kodlanmalarda endüstriyel ideolojileri de onayip imar ederek katki
sundu , kaynak aktardi, katilim ve destek sagladi, mamur ve ihya etti.
Sagdaki Yedi Güzel
Adam ismiyle öncelenmis tekrarlara endüstrisini ve dolasimini tesis olarak
Yapay Zeka Dünyasina kolandiginin adanmis devami olmayi metropollestirilen
MEDYATiK`ligi nasil ki Serdar Tuncer, Senai Demirci veya Ismail Kilicarslan ve
sayisiz benzerleri sür piyasadan dönüp dolasiyorsa…
Ortak noktasi hep agit, aci, keder kahir, nizah, korku,
karanlik, ölüm ve ardillari olan, en az yarisindan fazlasini yasamayarak
cileye, eziklige, kavgaya, yokluga, yoksulluga hayatini kisiligini aklini
aliskanligini kisiligini karakterini ve
insanligini yitirmis,inanc ve ilericilik adina özgün duyarliligindan kaynakli
itirazi günah, tepkisi hainlik sayanlarin
kaderini hep kusatildigi yalan yanlislarla terbiye ettigi hic bitmeyen
günü güncesiyle; ve hep artan katlanilmaz ve sürdürülemez zavalliligi yükleyip
kosullayan MERTEBE GECME veya ESIK ATLAMA kistas kiskaclariyla, en temiz ,
sadik ve saglam dava mübaregi yahut dünya
yoldasi olmanin hüküm yazaip söyleyen hurafecileriydi BOGAZICI BARONLARININ
ap ayri dünyadan uluslararasi ortak cikar tanrilariyla birlikte kurgulayip
idareye sevkettigi her istek ve icaba kullanisli sag yahut sol.
Bu yüzden yasanan hayatin ikide bir calkalanip dönüp dolasip
kuramadigi saglik dirlik düzen istikrar ve huzurundan, baska hal dil yol
bilmeme sebebiyle kahir keder endise siddet nefret nizah garez giybet kokusma
yozlasma cürüme hir gürleri kiskirtip köpürten ve herkesi icine alip yutan ayni
karaktere özgün artan kalabaligi ve
belasiyla kent carpikligi yapilasmasinda,
sosyal siyasal ve toplumsal hayatin topyekn saplanip kalmasi, hic de tesadüfen
rastlanti sonucu hacizlik icralik degildir.
Sanati MAGAZiN SOYTARILIGINDAN BASKASINA yok, kültürü BOP MEZIYETiNE MEDYATiK
mozayikligi süslenip yozlasmissa, kiralik hayatin emaneten ödüncüyle yasadigi
dünü babalar gibi satanlarin ihanet icraatina ve hainlik fiillerine her sekil
üst orta ve alt yapi hazirlayan ihale ortakcisi, sivil toplum yapip örgütleyen
Pazar mamülü piyasalar gözdesidir.
Son olarak Nazim tüm bunlari kisaca özetleyerek birbirine
benzer bir siirinde :
`Birden bir kus vurulmus gibi kanadindan, bagirmadi,
gidenleri geri cagirmadi, bakti yalniz dolu gözlerle, uzaktan atlarin
parildayan nallarina, atlilar kayboluyor günesin battigi yere, atlilar atlilar
kizil atlilar, atlari rüzgar kanatlilar ` ..sözleriyle, derinligi ve
kimligi bilinmeyen rüyalardan hickimseyi
görüp görüsemeyen tek kisilik tapinakli, kesin buyruklu, dogma dökümanli,
yazili bir tabutu kendine hayran kalanlara bütün aci keder yokluk yoksunluklarla-
kodlanmis tapinagin itirazi sorgulamasi suc ve günah sayan- efsaneleyip emanet
eder vasif ve niteliktedir.
Ayni aci kahir endise kusku hüzünlerle, hayatinin hepsini
neredeyse yasamadan heba etmeyi en sefil en yoksul, en sadik, en rüsva, en mutsuz,
en zayif, en yalniz, en kenar, en zavalli, en kendini acindiran ve dilendirten
her kimse temiz, saglam, güvenilir, iyidir demeye mezun eden sant-Edebiyat
anlayis ortakliginin Edip Cansever`i de, AGIT adli bir siirinde :
`Gün bitti, saat kac, bitecek mi birgün bu savasimiz, Hak
edilmis hüzünlerimiz olacak mi bizim de, Dönüp dönüp arkamiza baktigimiz, Bir
dünya kalintisi üstünde, Hak edilmis hüzünlerimiz olacak mi bizim de
`…seklindeki bildirim ve duyurusu, ögretilmis olanlari tekrar etmezse kendini günahkar
ve suclu sayarcasina adeta hzadan cikmayip, hata kusur islemeden kosullanmis
kusatmalarin SOL ve Ilericilik zaptedmek adina BOP tarafina dogrulugun
istikametini takip ediyor ve tabelasini tasiyordu.
Ve BOP dövizleme kurculugu, kurup kullananlarin cesaret
madalyonlu AVRUPA BIRLIGI Raporlanma gündüz vakti havai fiseklenmesinde taaaa,
taaa O `zaman `delikten süprmeyin kullanin `Cüneyt Zapsu istirakli ve Mehmet
Ali Birand modaratör müdahaleligiyle, uluslararasi yagma yikim projelerine dair
bugünlerin uzatmalarini oynadigi banka borsa mafya tarikat sipor reklam servis
ajans moda holding tüsiad müsiad sanat ve edebiyat cikar ortakcilari ve yerli
isbirlikcileri haydutluk sahtekarlik manevra kabiliyetleriyle, siyasi bilesenli
kan ve koalisyon bagindan, iflasin esigini coktaaaan gecmis tüketmis bitmisti..
Seyfi Karaca…Kasim / 21
(
Kısır Döngüler Dogmatigi başlıklı yazı
Yeldegirmeni tarafından
24.11.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.