''Srebrenitsa Katliamı ya da Srebrenitsa Soykırımı - 1991-1995 Yugoslavya İç Savaşı (Hırvatistan Savaşı ve Bosna Savaşı)'nda Sırp Cumhuriyeti Ordusu'nun Srebrenitsa'ya karşı giriştiği Krivaya '95 Harekâtı esnasında Temmuz 1995'te yaşanan ve en az 8.372 - Bosnalının Bosna-Hersek'in Srebrenitsa kentinde general Ratko Mladiç komutasındaki ağır silahlarla donatılmış Bosna Sırp ordusu tarafından öldürülmesine verilen addır.''


İşte o gün, o karanlık 11 Temmuz 1995 günü Birleşmiş Milletlerin ya da kod adıyla ''Birleşmiş İlletlerin'' benim gözümde, bittiği gündür... Bizler ki Müslümanlar olarak hiç bir zaman, kadına, çocuğa, silahsıza, aman dileyene, ateş etmemişiz, bizler ki bu alçaklıkları çoğu zaman yaşamışız, geride şehitler bırakmışız, sakın ola sevinmeyin Sırp Canileri ve Hollanda'nın yalaka askerleri bunun sizin için çok acı sonuçları olacak hem dünyada, hem de ahirette...


Utanmadan, sıkılmadan, adeta Müslümanlarla alay edercesine, o tarihte görev yapan Hollandalı zibidilere de madalya takıyorsunuz... Siz merak etmeyin sakın, Rahman ve Rahim olan Allah onlara ateşten madalyalarını çoktan taktı...


Savaştan önce tahmini nüfusu yirmidörtbin olan şehir, diğer bölgelerden de gelenlerle altmış bin civarına gelmişti... Srebrenitsa açlık ve hastalıklarla mücadele eden adeta bir toplama kampına dönüşmüştü... Müslümanların elindeki silahlar BM Barış Gücü tarafından, koruma gerekçesi ile toplanmıştı... Ratko Mladiç komutasında ki Sırp Güçler saldırılarını sıklaştırınca Hollanda Barış gücü ''Neyin gücü oldukları belli zaten, tescillenmiştir alçakların.'' komutanı Thom Karremans'dan toplanan silahların kendilerine geri verilmesini istediler. Tabi bu istek Hollanda Barış Gücü Komutanı tarafından reddedildi... Hollandalı askerler bir gece yarısı Bosna'daki BM Barış Gücü komutanı Hollandalı generalden aldıkları emir doğrultusunda kenti boşalttılar.


Srebrenitsa, İkinci Dünya Savaşından beri 20. Yüzyılda yaşanan en büyük soykırım ve Müslüman Katliamı olarak tarihe geçti. Unutmadık seni Ratko Mladiç, unutmadık seni Radovan Karadziç ve tabi Müslümanlar katledilirken Sırplarla kadeh tokuşturan şerefsizin de en şerefsizi Hollandalı Komutan, seni de unutmadık...


Hollanda'nın Lahey kentindeki Uluslararası Adalet Divanı, 2007'deki kararında, Srebrenitsa ve civarında yaşananları "soykırım" olarak nitelendirdi. Sırp komutan Ratko Mladic, Uluslararası Savaş Suçları Mahkemesi (ICTY)'de kasım ayında sonuca bağlanan davada, aralarında Srebrenitsa Soykırımının da bulunduğu birçok suçtan müebbet hapse mahkum edildi. Aynı mahkeme, 2016'da sonuca bağladığı davada, 'Bosna kasabı' olarak bilinen Bosnalı Sırpların eski lideri Radovan Karadzic'e Srebrenitsa soykırımı dahil 10 ayrı suçtan 40 yıl hapis cezası verdi.


Mahkeme ayrıca, Srebrenitsa soykırımındaki suçları nedeniyle eski Sırp general Radislav Krstic'i 35 yıl, Vidoje Blagojevic'i 15 yıl, Vujadin Popovic ve Ljubisa Beara'yı ömür boyu, Drago Nikolic'i 35 yıl, Ljubomir Borovcanin'i 17 yıl, Vinko Pandurevic'i 13 yıl, Radivoje Miletic'i 19 yıl, Milan Gvero'yu 5 yıl hapse mahkum etti. Bosna Hersek Mahkemesinde görülen davada ise 13 Temmuz 1995'te bine yakın Boşnak sivilin öldürülmesiyle suçlanan Milorad Trbic, 30 yıl hapse mahkum edildi. Farklı mahkemelerde görülen Srebrenitsa davalarında bugüne kadar 45 Sırp, toplam 699 yıl hapis cezası aldı. Eski Sırbistan Devlet Başkanı Slobodan Milosevic de Srebrenitsa'daki soykırımla suçlanmış ancak ICTY'deki yargılanması devam ederken tutuklu bulunduğu cezaevinde yaşamını yitirmişti.


Tabi bu cezalar şehit olan Bosnalı Kardeşlerimizi geri getirmese de az da olsa Müslümanların, yüreklerimizin soğumasına yardımcı olmuştur. Buradan tekrarlayalım, ''Birleşmiş İlletlere'' hele de işin içinde taraf olarak Müslümanlar varsa, kesinlikle güvenmeyelim, kendi göbeğimizi kendimiz keselim... Aynı haltları yemeyeceklerini kimse garanti edemez... Bosnalı aziz Şehitlerimizin, kardeşlerimizin ruhları şad mekanları cennet olsun...

( Srebrenitsa 11 Temmuz 95 Birleşmiş Milletlerin Bittiği Gündür başlıklı yazı AhmetZeytinci tarafından 10.07.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.