Bir Şiir ”İstedim Olmadı” Tahlil Ve Analiz

 Analiz Nedir, TDK Sözlük Anlamı Ne Demek? Analiz Etmek Ne Demek? - Kültür  Sanat Haberleri

Bugün şiirim olan “İstedim olmadı” için klavyenin başına geçtim. Şiirin hafif esen esintileriyle beraber olmak, açık penceremizden içeriye ılık bahar kokusuyla dolması için. Şiir bize fısıltılı haliyle neler söyleyecek bir bakalım ve o bize usulca nazikçe dokunurken bizde şiire az nazikçe dokunayım/dokunalım, gerisini sizlere bırakacağım zaten.


  Şiir yazmanın gönüllere bir ferahlık verdiğini, şiirin bu uzun yolculuğunda buldum. Toprağın ekilen tohuma verdiği değeri, yeşermeyi, canlanmayı, yağmurla insanın çaba gayreti ile nasıl vermişse şiirde böyledir, gönül için ruh için… Şair şiir ile yalnızlık ile birlikteliğin kaybolduğu anda ortaya çıkan veya hiç saklanmadan gözlemleyen, duygularıyla ilhamı yani gönül gözüyle duygu ve hislerini de içine katarak, eşit ölçüde heybetli ve uzun süreli zahmetli bir gönül işidir. Yine inanıyorum ki, kişi yani şair kendini adadığı gaye ve şiir ile kendini ve toplumun yararına sürekli, genişleyen topluluk içinde bir gün gerçeklikle düşleri bütünleştirecek bir eylemle, eksiklikleri ortaya çıkaran çalışmasıyla gönüllerde yer ederek misafir olmanın peşindedir.

 

 

Çok İstedim lakin olmadı olmayacak

Olmayacak için üzülmek fayda vermeyecek

Vitesi boşa aldım saldım yukarıdan aşağıya

Buğday ektim muz olmasını beklemek boşuna

Olmayacak olmayacak işte boşuna çaba

Toprak vermeyecek bana elimde düşmeyecek yaba

 

Giriş

Şair yani ben burada doğru olmayan bir girişle giriş yaparken kapının dışında kalmıştır. Öncelikle kapıyı çalmasını bilmek gerekir, yoksa buğday ekerek muzu olmasını beklemek abestir, belki de gizli mesaj vermektedir bunu anlayacağız. Bu şekilde devam ederse şair duygu ve hisleriyle olmayacak kesin olmayacak.

 Gizli Açık Özne

Gece gündüz toprağı eşeledim havalandırdım

Muzları teker teker yiyeceğim diye heyecanlandım

Lakin filizler yeşerdi muza dair bir hareket yok

Buğday ektim muz olmasını beklemek boşuna

Olmayacak olmayacak işte boşuna çaba

Toprak vermeyecek bana elimde düşmeyecek yaba

 

 

Gizli ve açık özne zaten belli olmayacak olanı istersen olmaz kardeşim, her şeyin yaratılırken bir özelliği vardır, buğday mısır olmaz, mısır elma olmaz.

Örnek Şiirler

 

“Duygularım gecenin karanlıklarında
Düşlerimle baş başa seni sayıklar
Duyar belki umut olur yarınlarımda
Olmayacak duadır belki de duymazlar

Desem de; Beklerim gelirsin diyerek
Damarıma basıp yüreğim delerek
Nereden gelecek diye hayal ederek
Olmayacak duadır belki de diyerek

Üzeyir Aydın-Antoloji

Beklenti

Bence beklenti adına bir şeylerin olması bu şekilde mümkün değildir. Bir beklenti içinde olmadan dön yolunda ey şair.

Gelişme

Gelişmenin olması için yatırımın ne olduğunu ne ekersen o biçilir mantığı ile hareket edilmezse gelişme adına bir gelişmeden ziyade hayal kırıklığı yaşanır.

Ana Konusu

Bunu söylemeye gerek var mıdır ki?

Baba Konusu

Babası devamlı evladım arpa ekersen arpa, buğday ekersen buğday biçersin demesine rağmen şair bunu pek dikkate almamış olması baba sözü inlemeyenin son hali gözler önünde.

Fikrin Dağılım Açısı

Şiirde fikrin dağılım açısının, kum gibi dağılarak sahilde denizin dalgalarıyla denizin içinde kaybolduğunu görebiliyoruz.

 

Açılımın Şiire Katkısı

Açılım konusu olması gerekeni işaret ettiğinde, ayrı bir yola kola ayrılarak ayrılmasının başka yöne gitmesinin şiire bir katkı sağlamayacağını kim söylemiş, birisi söylemişte haberim mi yok? Belki şair kinayeli olarak mesaj vermektedir olamaz mı?

 

Şairin Sinesindeki Duygular

 

Hüzün yüklü gözlerinde, bir şeyin olması için boşa çaba içinde olanların hala boşa çaba içinde olmasının sancısını yaşarken, sancının izdüşümünde yalan dünyada yalana inananların son hali böylesine ortada iken anlatamamasının ıstırabı içinde duyguları coşmuş mısralarla bize doğru akmaktadır.

 

Şiirde Ahenk Unsurları

Ölçü Vezin

Şiirde ölçü vezin yoktur. Serbest bir tavır içinde yazılmıştır, ama bağlam adına bir bağlamla bağladığı bir gerçektir.

Çok İstedim lakin olmadı olmayacak                    A             

Olmayacak için üzülmek fayda vermeyecek       B

Vitesi boşa aldım saldım yukarıdan aşağıya        C

Buğday ektim muz olmasını beklemek boşuna   D

Olmayacak olmayacak işte boşuna çaba              E

Toprak vermeyecek bana elimde düşmeyecek yaba  E

 

 

Kafiye (Uyak)

Dizelerin sonundaki yazılışları ve okunuşları aynı, anlamları ve görevleri farklı kelimelerin, eklerin veya seslerin benzerliğine kafiye (uyak) denir.

Çok İstedim lakin olmadı olmaya        cak                            

Olmayacak için üzülmek fayda vermeye   cek      

Ça    -ba

Ya    -ba

 

Durak

 

Durak zaten bellidir, fazla beklenti içinde olmadan ne ekersen onu biçersin, aslında ana fikri bu olmalıydı neyse onu burada belirttiğime gerek sıkıntı yok.

 

Yarım Kafiye (Yarım Uyak)

Dize sonlarında bulunan sözcüklerdeki tek ses benzerliğine yarım uyak denir.

 

Çok İstedim lakin olmadı olmayaca             k                                

Olmayacak için üzülmek fayda vermeyece  k       

Ça  b a

Ya b  a

Veya

 

Çok İstedim lakin olmadı olmayacak                                   

Olmayacak için üzülmek fayda vermeyecek 

 

Tam Kafiye (Tam Uyak)

Dize sonlarında bulunan sözcüklerdeki iki ses benzerliğine tam uyak denir.

Olma   ya cak !

Verme ye cek!

Ça-ba

Ya -ba

 

Zengin Kafiye (Zengin Uyak)

Dize sonlarında bulunan sözcüklerdeki üç veya daha fazla ses benzerliğine zengin uyak denir.

 

Ol  ma   ya cak

Ver me ye cek

 

Redif

Dize sonlarındaki yazılışları, görevleri ve anlamları aynı olan ek, sözcük ya da sözcük gruplarına redif denir. Redif, sadece eklerden oluşmaz. Hem ek hem sözcükten, hatta sözcük gruplarından da oluşabilir.

 

Kafiye Örgüsü

Kafiye düzeni şiirin biçimsel bir özelliğidir. Kafiye düzeni (örgüsü), dizelerin sonlarına bakılarak çıkarılır.
Kafiye örgüsünün, mısraların son seslerindeki düzene göre çeşitleri vardır.

 

Sondan Önceki Son Durak Ve Sonuç

 

Hani bir söz vardır uyar mı bilmem, köpeğin duası kabul olsaydı gökten kemik yağardı şeklin, yani, çaba olmadan gayret olmadan elde bir şey olmuyor. Olması gerekenden fazla değişik absürt bir şeyler istemek insanın umutlarını hayallerini kıracaktır vesselam.

Mehmet Aluç.

NOT:  Bu  yazı  bir  mizah  denemesiydi.  Lütfen  ciddiye  almayın.  

En  acemi  şair  bile  Olmayacak / Vermeyecek  kelimelerini  kafiyeli  olmadığını  ve  aynı  kelimede  hem  yarım  hem  tam  hem  zengin  kafiye  olamayacağını  bilir  değil  mi?

Tekrar  selam  ve  sevgiler. 


( Bir Şiir -istedim Olmadı- Tahlil Ve Analiz başlıklı yazı kul mehmet tarafından 11.03.2023 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.