Zındık
ZINDIK
ve
Hukuki Durumu

Zındıklık kavramı, 
tarih boyunca farklı din ve kültürlerde farklı anlamlara gelmiş olsa da genel olarak, kabul edilmiş dinî inançlara ve değerlere karşı çıkan, sapkın olarak görülen düşünceleri benimseyen kişiyi ifade eder.

Terim, Arap olmayan kültürlerden İslam kültür havzasına geçmiş fakat Kur'an ve hadislerde 
hiç geçmemektedir.

Köken itibarıyla Farsçadır bu dilden Arapçaya geçmiştir. Kelimenin anlamı hakkında çeşitli görüşler mevcuttur. 

Arap literatürüne Emevî döneminin sonlarında girmiş olabileceği de belirtilmiştir.

Kimilerine göre bu sözcük Yunancadan,
kimilerine göre Âramcadan, kimilerine göreyse Farsçadan Arapçaya girmiştir. 

Bu farklı görüşler arasında sonuncusu, genel kabule daha yakın görünmektedir. 

İbn Düreyd, kelimenin Farsça aslının "zinde giray" olduğunu, zira "zinde" kelimesinin Farsçada "hayat" ve "ger" kelimesinin ise "iş" anlamına geldiğini, dolayısıyla "zındığın"  "zamanın sürekliliğini savunan" demek olduğunu belirtmiştir

Özellikle İslam tarihinde, İslam dininin temel inanç ve kurallarına aykırı görüşlere sahip olan kişiler için kullanılmıştır.

Hukuki Durumu

Hukuki açıdan "zındık" kelimesinin kullanımı son derece hassastır.

• Hakaret Suçu: Türkiye'de TCK (Türk Ceza Kanunu) 125. maddede düzenlenen hakaret suçu, bir kimsenin onur, şeref veya saygınlığını alenen aşağılayıcı bir şekilde sövme veya fiil ile tahkir etmektir.

• "Zındık" kelimesinin, bir kişiye yönelik kullanılması durumunda, o kişinin dini inançlarına, dünya görüşüne veya kişiliğine yönelik bir saldırı olarak algılanabilir ve bu nedenle hakaret suçunu oluşturabilir.

• İfade Özgürlüğü: Öte yandan, ifade özgürlüğü de anayasal bir haktır. Düşünce ve inanç özgürlüğü kapsamında, kişilerin kendi inançlarını ifade etme ve başkalarının inançlarını eleştirme hakkı vardır.
• Ancak bu hak, başkalarının hak ve özgürlüklerine zarar vermemek kaydıyla kullanılabilir.

• Din ve Vicdan Özgürlüğü: Din ve vicdan özgürlüğü de anayasal bir haktır.

• Bu hak, herkesin kendi dinini seçme, değiştirme veya hiçbir dine inanmama özgürlüğünü ifade eder.

• Bu bağlamda, bir kişiye "zındık" demek, onun din ve vicdan özgürlüğüne müdahale olarak değerlendirilebilir.

Sonuç olarak, "zındık" kelimesinin hakaret sayılıp sayılmayacağı, kelimenin kullanıldığı duruma, amaca ve kişinin niyetine göre değişir.

Bir kişiye "zındık" denilmesi durumunda, hakaret suçundan dava açılabilir.

Davanın sonucu, mahkemenin delilleri değerlendirmesi ve hukuki normları uygulayarak vereceği karara bağlı olacaktır.

Ali Arslan

Kaynaklar:
TDK sözlük
zındık (sıfat, Arapça zindīḳ)
Tanrı'ya ve ahirete inanmayan (kimse):
 "Nazarında herkes zındıktı, hırsızdı, yalancıydı." Ömer Seyfettin

https://islamansiklopedisi.org.tr/zindik

http://isad.isam.org.tr/vdata/sayi06/isad006_ozen.pdf
( Zındık başlıklı yazı Ali Arslan tarafından 18.10.2024 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.
 

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu